f/8 και το Be There

Samuel Aranda 

Ο Samuel Aranda δουλεύει προς το παρόν για τους New York Times στην πατρίδα του στη Βαρκελώνη. Έχει μια βαθυστόχαστη διάθεση όταν μιλάμε. "Διάβασα κάπου", λέει, "ότι υπάρχουν δύο είδη φωτογράφων: οι κυνηγοί και οι ψαράδες. Οι κυνηγοί ψάχνουν ό,τι χρειάζονται για την ιστορία τους. Οι ψαράδες; Ίσως να είμαστε πιο τεμπέληδες, πιο χαοτικοί και μερικές φορές μπορεί να έχουμε καλή ψαριά, αλλά αν η θάλασσα δεν είναι καλή...", δηλώνει, "δεν έχουμε αποτέλεσμα".

Αυτή είναι και η καλύτερη περιγραφή της στάσης του Samuel απέναντι στη δουλειά του. Είναι ένας φωτογράφος Τύπου που μπαίνει μέσα στο θέμα. Όπως και ο ψαράς, παρά ο κυνηγός, προτιμά να ασχολείται στενά με το θέμα ή το περιβάλλον του, δεν κρατάει αποστάσεις. Ως νικητής του βραβείου World Press Photo of the Year (μαζί με πολλά άλλα) και με 20ετή καριέρα πίσω του, έχει μια προσέγγιση η οποία σαφώς αποδίδει καρπούς. 

samuel aranda sony alpha 7RII άτομα διασκεδάζουν στο φεστιβάλ tomatina μέσα σε λίμνες λιωμένης ντομάτας
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/1250 s f/5,0, ISO 800

Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, ο Samuel ενδιαφέρεται για τους ανθρώπους και τις ιστορίες τους, την ευτυχία και τους αγώνες τους. Η φωτογραφία είναι απλώς το εργαλείο για να το επικοινωνήσει. Γεννημένος σε πολιτικοποιημένο περιβάλλον, με τον πατέρα του στο κομμουνιστικό κόμμα, λέει ότι ανέκαθεν υπήρχε ένα πνεύμα ακτιβισμού στο σπίτι, γεγονός που τον ενθάρρυνε να αρχίσει να φωτογραφίζει τη γειτονιά του.

"Πάντα υπήρχε μια περίεργη κατάσταση μεταξύ αστυνομίας και καταληψιών. Άρχισαν να συλλαμβάνουν τους φίλους μου, οπότε ξεκίνησα να φωτογραφίζω τις συλλήψεις, έπειτα τις διαδηλώσεις και τις συγκρούσεις με την αστυνομία."

samuel aranda sony alpha 7RII διαδηλωτής αντιμετωπίζει αστυνομικό κατά τις αναταραχές στην Καταλονία
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 85 mm f/1,8 GM | 1/125 s f/4,5, ISO 200

Άρχισε να ασχολείται επαγγελματικά σε ηλικία 19 ετών, για τοπικές και εθνικές εφημερίδες, πριν μετακομίσει στην Ιερουσαλήμ όταν ήταν 21 ετών για να βιώσει τη σύγκρουση εκεί. Από τότε, έχει καλύψει μερικές από τις σημαντικότερες ιστορίες της εποχής μας, όπως την Αραβική Άνοιξη, τον πόλεμο στο Ιράκ και την Υεμένη και την επιδημία 'Εμπολα στη Σιέρα Λεόνε. 

samuel aranda sony alpha 7RII κοπάδι άγριων αλόγων στην Ισπανία

© Samuel Aranda | Sony α7R II + 85 mm f/1,8 GM | 1/800 s f/8,0, ISO 200

Πιστεύει ότι το συναίσθημα είναι το ειδοποιό στοιχείο ενός καλού ντοκιμαντερίστα φωτογράφου. "Το χρειάζομαι πάντα. Δεν έχει σημασία τι φωτογραφική μηχανή χρησιμοποιώ, αν η εικόνα είναι εστιασμένη ή όχι, αν είναι ασπρόμαυρη ή έγχρωμη... Θα πρέπει να δεις τη φωτογραφία και να νιώσεις κάτι". Εκεί ακριβώς χρησιμεύει το δέσιμο που έχει με τους ανθρώπους που φωτογραφίζει. Είναι και το μοναδικό που θυμίζει σε κάποιο βαθμό μια τυποποίηση στην προσέγγισή του: "Έχω την ανάγκη να είμαι κοντά στους ανθρώπους. Όπως και με την Αραβική Άνοιξη στην Υεμένη και τη Λιβύη, αυτοί ήταν νέοι που πάλευαν για την αλλαγή. Με άφησαν να κοιμηθώ στα σπίτια τους και να πάω στην πρώτη γραμμή μαζί τους. Δέθηκα μαζί τους, και αυτό διευκόλυνε την αφήγηση της ιστορίας".

samuel aranda sony alpha 7RII Ισπανοί ζωοκλέφτες προσπαθούν να πιάσουν άγρια άλογα
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/160 s f/7,1, ISO 50

"Αλλά υπάρχουν όρια", προσθέτει ο Samuel, "ως ντοκιμαντερίστας φωτογράφος, πρέπει να νιώθω καλά με τις αποφάσεις μου. Ποτέ δεν έβαλα πάνω απ' όλα τη δουλειά μου. Αν βρεθώ σε κατάσταση όπου νιώθω ότι δεν πρέπει να τραβήξω τη φωτογραφία ή το άτομο δεν αισθάνεται άνετα, δεν το κάνω". Περιγράφει την εξάμηνη αποστολή του με έναν Αφρικανικό πωλητή δρόμου που τον ακολουθούσε στη Βαρκελώνη για λογαριασμό των New York Times. Ήταν η ιστορία για το πώς φθάνουν οι μετανάστες στην Ευρώπη και πώς επιβιώνουν.

"Τον ακολουθούσα εδώ και μήνες, ξαφνικά μου τηλεφώνησε και είπε ότι δεν ήθελε να δημοσιευθεί μια φωτογραφία επειδή σκέφτηκε ότι τον εκμεταλλευόμουν. Το θεώρησα κρίμα, επαγγελματικά, καθώς ήταν δυνατές εικόνες, αλλά δεν μπορούσα να αγνοήσω τις επιθυμίες του. Πρέπει να δείχνω σεβασμό στα θέματα μου. Είναι σαν συμφωνία. Υποφέρουν και αντιμετωπίζουν πραγματικά προβλήματα."

Όσοι θα έκαναν το αντίθετο, λέει, οι κυνηγοί, ξεχνούν τι κάνουν, "δίνουν στον εαυτό τους μεγαλύτερη σημασία από τις φωτογραφίες τους".

samuel aranda sony alpha 7RII Σενεγαλέζος ψαράς που βγάζει τη βάρκα του από το νερό

© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/1000 s f/3,2, ISO 100

Επίσης γνωρίζει καλά την έκθεση σε τέτοιου είδους καταστάσεις, όπως και τι συμβαίνει αν δεθείς πολύ με τα τεκταινόμενα: "Πρέπει να πιστέψεις σε αυτό που κάνεις, πρέπει όμως και να αποστασιοποιηθείς". Ο Samuel περιγράφει πώς συνέβη αυτό μετά την κάλυψη της επιδημίας Έμπολα το 2015 στη Σιέρα Λεόνε. "Όταν τελείωσε, δεν μπορούσα να συνεχίσω, ήμουν συντετριμμένος απ' ό,τι είδα. Έπρεπε να σταματήσω για να καθαρίσω το μυαλό μου, επειδή ήταν ό,τι πιο δύσκολο είχα κάνει". Εξηγεί τα έντονα και ακραία συναισθήματα που ένιωσε, πώς είδε τον πόνο των ανθρώπων, αλλά και τη θετική επίδραση που μπορείς να έχεις ως φωτορεπόρτερ: "Δημοσιεύσαμε μια ιστορία για ένα νοσοκομείο χωρίς πόρους, όπου οι άνθρωποι πέθαιναν, και έγινε πρωτοσέλιδο στους New York Times. Τρεις μέρες αργότερα, έφτασε βοήθεια και οι νοσηλευτές μας κάλεσαν για να μας ευχαριστήσουν".

samuel aranda sony alpha 7RII τριαντάφυλλο πάνω στο πεζοδρόμιο μετά από την επίθεση στη Βαρκελώνη

© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2,8 ZA | 1/80 s f/8,0, ISO 100

Πιο πρόσφατα, ενώ κάλυπτε το κίνημα ανεξαρτησίας στη Βαρκελώνη, ο Samuel ανακάλυψε πώς είναι να μην μπορείς να ξεφύγεις από το θέμα σου. "Οι περισσότεροι φίλοι μου ήταν στο κίνημα και μας παρακολουθούσαν ελικόπτερα πάνω από τα σπίτια μας για μήνες. Άνθρωποι πυροβολήθηκαν και ένας φίλος έχασε το μάτι του. Έτρεχα στους δρόμους για να φωτογραφίσω τους διαδηλωτές όταν τους χτυπούσε η αστυνομία και πίσω πάλι για να στείλω τις φωτογραφίες στους New York Times".

Ήταν η πρώτη φορά που αισθάνθηκε ότι αυτή η διαχωριστική γραμμή είχε εξαφανιστεί. Εξηγεί ότι "δεν υπήρχε ασφαλής απόσταση. Μετά το δημοψήφισμα, πήγα στο χωριό μου και όλοι εκεί είχαν καταστραφεί. Η στρατιωτική αστυνομία μπήκε με τη βία στο σχολείο για να κατάσχει τις κάλπες, και χτύπησαν γνωστούς μου. Ήταν πιο δύσκολο στις αγροτικές περιοχές επειδή εκεί δρούσε η στρατιωτική αστυνομία. Να γιατί χρειαζόμαστε στην πρώτη γραμμή, για να μαθαίνονται αυτές οι ιστορίες".

 Προϊόντα που παρουσιάζονται σε αυτό το άρθρο 

ILCE-7RM2

α7R II με αισθητήρα εικόνας πλήρους καρέ με οπίσθιο φωτισμό

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35mm F2.8 ZA

Samuel Aranda
alpha universe

Samuel Aranda

Ισπανία

Στη φωτογραφία με ενδιαφέρουν μόνο τα συναισθήματα.

Προβολή προφίλ