Τρόπος λήψης
Φωτογραφίζοντας το Βόρειο Σέλας

Ole Salomonsen


Για εμένα, το να παρακολουθώ και να φωτογραφίζω αυτό το υπέροχο θέαμα φωτός τις κρύες και σκοτεινές αρκτικές νύχτες είναι κάτι ασύγκριτο. Το Βόρειο Σέλας είναι τόσο απρόβλεπτο που κάνει το κυνήγι και την αναμονή εξίσου συναρπαστικά. Πρέπει να συντρέξουν τόσοι παράγοντες για μια καλή εμφάνιση και, μετά, εξαφανίζεται τόσο γρήγορα όσο εμφανίστηκε. Καμία εμφάνιση δεν είναι ποτέ η ίδια, οπότε, κάθε φορά που οι συνθήκες είναι ευνοϊκές, ενθουσιάζομαι ότι εκείνη τη μέρα θα δω το πιο τέλειο σέλας.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2s @ f/2.8, ISO 2500

Περιεχόμενο και τοποθεσία φωτογράφισης

Η φωτογράφιση του Βόρειου Σέλαος συνδυάζει δύο είδη, τη φωτογραφία τοπίου και άστρων. Όπως και με κάθε φωτογραφία τοπίου, έτσι και το Βόρειο Σέλας πρέπει να έχει όμορφο προσκήνιο και παρασκήνιο. Η ιστορία πρέπει να αφορά την τοποθεσία και τον εντυπωσιακά φωτισμένο ουρανό.

Συνήθως ψάχνω για βουνά που δημιουργούν όμορφο φόντο και μια λίμνη ή ένα ποτάμι για πιο ενδιαφέρον προσκήνιο. Επίσης, κάτι τέτοιο προσθέτει τη δυνατότητα να αποτυπώσεις την αντανάκλαση του φωτεινού θεάματος στο νερό, που είναι και ο λόγος που δεν χρειάζεται πάντα να είναι έντονο το σέλας, για να βγουν υπέροχες φωτογραφίες.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III | 6s @ f/2.8, ISO 3200

Έκθεση της λήψης

Όπως με κάθε είδος φωτογραφίας, οι ρυθμίσεις έκθεσης για το Βόρειο Σέλας εξαρτώνται από τις συνθήκες.

Αν το σέλας είναι αδύναμο, πρέπει να χρησιμοποιήσετε μεγαλύτερο χρόνο έκθεσης για να γίνει πιο ορατό, αλλά σχεδόν σίγουρα θα θέλετε έναν φακό με διάφραγμα f/2.8 ή μεγαλύτερο, για την αποτύπωση όσο το δυνατόν περισσότερου φωτός. Για να αποτυπώσω το εύρος της σκηνής, συνήθως χρησιμοποιώ πολύ ευρυγώνιους φακούς, είτε τον Sony GM FE 16-35 mm f/2.8 είτε τον νέο GM FE 12-24 mm f/2.8.

Καθώς το σέλας συχνά είναι πολύ αδύναμο, είναι πολύ σημαντικό να έχετε το νου σας στις ρυθμίσεις έκθεσης και να υπάρχει ευελιξία. Αν το σέλας είναι έντονο, φωτογραφίζω με όσο το δυνατόν πιο γρήγορο κλείστρο, για να παγώσω την κίνηση μέσα στο φως, ώστε να είναι πιο ορατές οι ακτίνες, αντί να βγαίνει αυτή η ξεπλυμένη πράσινη σούπα που βλέπουμε συχνά στις λήψεις μακράς έκθεσης.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 4s @ f/2.8, ISO 3200

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αυξηθεί η ευαισθησία της μηχανής. Ευτυχώς, με τις μηχανές της σειράς Sony Alpha 7R, μπορώ να αυξήσω την ευαισθησία ISO όσο θέλω, ξέροντας ότι ο θόρυβος θα παραμείνει στο ελάχιστο και ότι θα μπορώ να ανακτήσω λεπτομέρειες από τις σκοτεινές περιοχές.


Εστίαση

Όταν φωτογραφίζουμε το Βόρειο Σέλας, τις περισσότερες φορές θέλουμε τα αστέρια σε εστίαση. Κάτι πολύ δύσκολο με μια κανονική DSLR, τις κρύες και σκοτεινές χειμωνιάτικες νύχτες. Ωστόσο, με τις μηχανές Sony, μπορώ να χρησιμοποιήσω την ενσωματωμένη λειτουργία τονισμού περιγραμμάτων, που επισημαίνει τις περιοχές που είναι σε εστίαση. Επίσης, ενεργοποιώ την Υποβοήθηση μη αυτόματης εστίασης, που κάνει τη μηχανή να ζουμάρει αυτόματα στην εικόνα όταν περιστρέφω τον δακτύλιο εστίασης του φακού. Έτσι, είναι ακόμα πιο εύκολο να βρω τα αστέρια και να τα έχω σε εστίαση.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM2

© Ole Salomonsen | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 3.2s @ f/2.8, ISO 3200

Κάτι που πρέπει να έχετε υπόψη όταν χρησιμοποιείτε μεγάλο διάφραγμα, όπως το f/2.8, είναι ότι τα στοιχεία στο προσκήνιο δεν θα είναι πολύ καθαρά, αν η εστίαση είναι στα αστέρια. Ο γενικός κανόνας είναι ότι, κατά τη χρήση ευρυγώνιου φακού 16 mm με f/2.8 σε μηχανή full-frame, τα περισσότερα στοιχεία στο προσκήνιο σε απόσταση 3-4 μέτρων από τη μηχανή θα βγουν με αποδεκτή ευκρίνεια, ακόμα και με την εστίαση στα αστέρια. Αλλά, αν θέλετε το προσκήνιο να είναι απόλυτα ευκρινές, θα πρέπει να βγάλετε πολλαπλές λήψεις, με την εστίαση σε διαφορετικά σημεία, και να τις συνδυάσετε χρησιμοποιώντας την Επικάλυψη εστίασης (Focus Stacking).

ole-salomonsen-sony-alpha-7R

© Ole Salomonsen | Sony α7R | 3.2s @ f/2.8, ISO 2500

Απλώς μην ξεχνάτε ότι τον έλεγχο δεν τον έχετε εσείς, αλλά το Βόρειο Σέλας και ειδικά όταν κινείται γρήγορα. Πρέπει να επιδιώκετε σύντομο χρόνο έκθεσης, κάτω από 1 δευτερόλεπτο, αν γίνεται, και να τολμάτε να αυξήσετε την ευαισθησία ISO. 

Επιπλέον, να είσαστε σε ετοιμότητα για το απρόβλεπτο περιβάλλον. Φωτογραφίζω το σέλας με εξοπλισμό Alpha σε θερμοκρασίες χαμηλές έως και -35C°, χωρίς προβλήματα. Αλλά, όπως σε όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές, αυτές οι θερμοκρασίες μπορεί να δυσκολέψουν τις μπαταρίες. Πάντα τις έχω σε εσωτερικές τσέπες του μπουφάν, για να μένουν ζεστές και να διαρκούν περισσότερο. Επίσης, οι ακραία χαμηλές θερμοκρασίες μπορεί να επηρεάσουν την οθόνη LCD, οπότε σκεπάζω με ένα ρούχο τη μηχανή, για να είναι κάπως πιο ζεστή όσο περιμένω την τέλεια στιγμή.

Ωστόσο, το πιο σημαντικό είναι πάντα να αφήνουμε το προσκήνιο να οδηγεί τον θεατή μέσα στο καρέ, σε αυτό το εκπληκτικό βουνό στο φόντο με τα απίστευτα φώτα του βορρά να δεσπόζουν από πάνω του και, αν έχουμε τύχη ή καλό προγραμματισμό, αυτά τα φώτα θα αντανακλώνται και στο ποτάμι στο προσκήνιο.

Προϊόντα που παρουσιάζονται
FE 12-24mm f/4 G
FE 12-24mm f/4 G

SEL1224G

GM FE 16-35 mm f/2,8
GM FE 16-35 mm f/2,8

SEL1635GM

Φακός 16-35 mm f/2.8 ZA SSM
Vario-Sonnar T* 16–35 mm F2.8 ZA SSM II

SAL1635Z2

Σχετικά άρθρα
Ole Christian Salomonsen
Alpha Universe

Ole Christian Salomonsen

Νορβηγία

Για μένα, φωτογραφία σημαίνει να κυνηγάς το αρκτικό φως.

Προβολή προφίλ


x