Λεπτομέρειες ιστορίας Alpha Universe
Λεπτομέρειες ιστορίας Alpha Universe
Απέναντι στις αντιξοότητες 

Andrea Frazzetta 

Είναι περίεργο για έναν φωτορεπόρτερ να εμπνέεται από μια selfie που τραβήχτηκε αυθόρμητα και δημοσιεύτηκε online; Μπορεί, αλλά ζούμε και σε περίεργους καιρούς. Σίγουρα, τους τελευταίους μήνες, δεν υπήρξαν πολλές φωτογραφίες τόσο δυνατές όσο η selfie της Alessia Bonari, μιας νοσηλεύτριας μετά τη λήξη της 12ωρης βάρδιάς της, σε ένα νοσοκομείο με COVID-19 στη βόρεια Ιταλία.

"Ήταν Τετάρτη 11 Μαρτίου 2020", εξηγεί ο φωτορεπόρτερ Andrea Frazzetta, "και η δημοσίευση της Alessia άγγιξε εκατομμύρια κόσμου σε ολόκληρη τη χώρα. Τα σημάδια από τη μάσκα προσώπου που φόραγε ολόκληρη την ημέρα έμοιαζαν με τραυματισμούς μετά από μια μάχη. Προσωπικά θεωρώ ότι αυτή η εικόνα συμβόλισε ιδανικά αυτό που συνέβαινε στον κόσμο".

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 πορτραίτο εργαζομένου πρώτης γραμμής σε νοσοκομείο της Ιταλίας

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70 mm f/2,8 GM | 1/250 s σε f/6,3, ISO 400

"Μέχρι τα μέσα Μαρτίου", συνεχίζει ο Andrea, "η βόρεια Ιταλία είχε γίνει το επίκεντρο της παγκόσμιας πανδημίας COVID-19. Στην περιοχή της Λομβαρδίας, όπου ο ιός εξερράγη πρώτα στη Δύση, ένα πλούσιο και προηγμένο σύστημα υγείας ξαφνικά μετατράπηκε σε εμπόλεμη ζώνη".

Ορμώμενος από την κρίση, ο Andrea Frazzetta αποφάσισε να ανταποκριθεί με τρόπο που μόνο ένας έμπειρος φωτορεπόρτερ θα μπορούσε: τραβώντας τη δική του σειρά φωτογραφιών που αφηγείται τις ιστορικές προσπάθειες που καταβλήθηκαν για την αντιμετώπιση του ιού. Δημιούργησε μια σειρά εντυπωσιακών πορτραίτων από τα νοσοκομεία της βόρειας Ιταλίας, κατά τη διάρκεια των χειρότερων ημερών της μάχης εναντίον του COVID-19, και οι φωτογραφίες εκδόθηκαν στο New York Times Magazine.

Μέσα στις επόμενες εβδομάδες, ο Andrea τράβηξε πορτραίτα του προσωπικού από την πρώτη γραμμή της μάχης στα νοσοκομεία και τις κλινικές της Μπρέσια, του Μπέργκαμο και του Μιλάνου.

"Η ιδέα ήταν πολύ ενστικτώδης", λέει, "και επίσης πολύ απλή. Μια παρόρμηση που απαντάται σε πολλά φωτογραφικά έργα τύπου ντοκιμαντέρ και πορτραίτα. Εστιάζουμε στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών κατά τη διάρκεια μιας τραγωδίας και, με αυτόν τον τρόπο, αφηγούμαστε την ανθρώπινη ιστορία και το ανθρώπινο κόστος". 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 πορτραίτο νοσηλεύτριας που βγάζει τη μάσκα της στο τέλος της βάρδιας

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70 mm f/2,8 GM | 1/250 s σε f/4,5, ISO 400

Οι πρωταγωνιστές του Andrea ήταν "διασώστες, εθελοντές, προσωπικό καθαρισμού, νοσηλευτές, γιατροί, διευθυντές. Σύνολο 30 άτομα, με όλες τις φωτογραφίες να έχουν τραβηχτεί στο τέλος της βάρδιας, αφού έχουν μόλις βγάλει τη μάσκα. Ήθελα να δείξω την κόπωση, την κούραση και να διαβάσω τι νιώθουν στα μάτια τους".

Οι φωτορεπόρτερ, όπως ο Andrea, πάντα είναι στην κόψη του ξυραφιού και αν και δεν ήταν σε εμπόλεμη ζώνη, ο κίνδυνος ήταν εξίσου αληθινός αν και αόρατος. "Σίγουρα ήταν επικίνδυνα, αλλά λάβαμε όλες τις προφυλάξεις. Πάντα υπάρχει κάποιος κίνδυνος σε ό,τι κάνουμε. Αλλά πέρα από αυτό, με φόβισε και με σόκαρε ο πόνος που έβλεπα στα πρόσωπα που κατέγραφα. Και ελπίζω ο δικός μου φόβος να έχει αποτυπωθεί και στις φωτογραφίες". 

Όλα τα πορτραίτα τραβήχτηκαν "με μια πολύ απλή τεχνική", εξηγεί ο Andrea. "Απλώς χρησιμοποίησα ένα μόνο φλας HVL-F45RM που κράταγα στο χέρι, ανεξάρτητα από τη μηχανή, με χρήση του ασύρματου τηλεχειριστηρίου FA-WRC1M. Ήταν σημαντικό η τεχνική να είναι γρήγορη για εξοικονόμηση χρόνου, αλλά, επίσης, είχε μια ωμή αισθητική, κάτι που καθρέφτιζε τη στιγμή και τις περιστάσεις της φωτογράφισης. Το να μπορώ να πυροδοτήσω ένα μικρό εξωτερικό φλας τόσο εύκολα είναι θεμελιώδες για μένα, σε όλη τη δουλειά μου". 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 Ιταλίδα αστυνομικός που φοράει τη μάσκα της

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70 mm f/2,8 GM | 1/125 s σε f/3,5, ISO 400

Υπήρχαν έντονα συναισθήματα αλλά και τεχνικές δυσκολίες. "Είναι δύσκολη η λήψη με προστατευτικό εξοπλισμό", λέει ο Andrea. "Η μάσκα, τα γάντια, οι στολές προστασίας και ειδικά τα γυαλιά εμποδίζουν το έργο σου. Για παράδειγμα, δεν μπορείς να φωτογραφίσεις μέσα από το εικονοσκόπιο και πρέπει να χρησιμοποιείς την οθόνη. Και η μάσκα είναι ένα ακόμα ψυχολογικό εμπόδιο, γιατί το θέμα δεν βλέπει τις εκφράσεις σου και είναι δύσκολο να χτίσεις το είδος της σχέσης στην οποία κανονικά βασίζεται το πορτραίτο".

Φυσικά όλο το έργο είναι σημαντικό, αλλά ο Andrea ξεχωρίζει τα πορτραίτα της Monica Falocchi και του Marco Rizzi ως εκείνα που τον γοητεύουν περισσότερο. "Η φωτογραφία της Monica έχει ξεχωρίσει ιδιαίτερα από αυτό το σετ", λέει. "Όχι μόνο δημοσιεύθηκε στο εξώφυλλο του New York Times Magazine, αλλά αποτελεί σύμβολο αντίστασης απέναντι στην καταστροφή". 

Ένα από τα πρώτα πορτραίτα της σειράς, η φωτογραφία της Monica έκανε τον Andrea να συνειδητοποιήσει "ποια είναι η σωστή οπτική στα πράγματα", όπως είπε. "Βγαίνοντας από τη μονάδα εντατικής θεραπείας για λίγα λεπτά, έβγαλε τη μάσκα της και κοίταξε ίσια στον φακό μου. Αυτό το βλέμμα εμπεριείχε όλο τον πόνο της νύχτας που είχε περάσει. Αφού άκουσε το κλικ της μηχανής, έβαλε ξανά τη μάσκα της και επέστρεψε στους ασθενείς της, ορμώμενη από την αίσθηση του καθήκοντος". 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 πορτραίτο του Marco από το νοσοκομείο Papa Giovanni στην Ιταλία

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70 mm f/2,8 GM | 1/250 s σε f/5,6, ISO 400

Αναφορικά με τον Marco, τον διευθυντή της μονάδας λοιμωδών νοσημάτων στο νοσοκομείο Papa Giovanni XXIII, ο Andrea λέει ότι "είναι μια ελαφρώς θολωμένη φωτογραφία που εγώ δεν θεωρώ ότι είναι τέλεια, από τεχνικής άποψης. Αλλά αποτυπώνει στα μάτια του Marco όλο το συναίσθημα της στιγμής. Και κάποιες φορές, η έλλειψη τελειότητας δίνει μεγαλύτερη αξία. Μας βοηθάει να δούμε τη ζωή".

Όπως είναι φυσικό, ο Andrea πρέπει να τραβήξει ένα πορτραίτο πολύ πιο γρήγορα από ό,τι οποιαδήποτε άλλη φωτογραφία και, μάλιστα, πάντα με τον προστατευτικό εξοπλισμό να παρεμβάλλεται ανάμεσα σε εκείνον και στα θέματά του. "Για το κάθε ένα χρειάστηκαν μόνο λίγα λεπτά", εξηγεί, "αλλά σε αυτό το πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, αναπτύχθηκε μια έντονη σχέση με τα θέματά του".

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 πορτραίτο χειρουργού που βγάζει τη μάσκα του στο τέλος της βάρδιας

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70 mm f/2,8 GM | 1/250 s σε f/4,5, ISO 400

Επίσης, ήταν σημαντικό για τον Andrea ότι φωτογράφιζε με Sony α7R III και φακό FE 24-70 mm f/2,8 GM, που προσφέρουν ταχύτητα και αποτελεσματικότητα σε τόσο περίπλοκες συνθήκες. "Συνδυασμός ελαφρύς, γρήγορος και αξιόπιστος. Κάτι κρίσιμο, γιατί δεν υπήρχε χρόνος να απασχολήσεις αυτούς τους ανθρώπους για πάνω από λίγα δευτερόλεπτα. Η εστίαση με αναγνώριση προσώπου ήταν καίρια, για πιο γρήγορη λήψη με ακρίβεια, και το εύρος εστίασης 24-70 mm ήταν τέλειο. Μου επιτρέπει να σκέφτομαι το πορτραίτο, αλλά να έχω αρκετή ευελιξία στο καδράρισμα για να τοποθετώ το θέμα μου στο περιβάλλον".

Καθώς η βόρεια Ιταλία επιστρέφει αργά σε φυσιολογικούς ρυθμούς, ο Andrea ελπίζει οι εικόνες του να έχουν έναν αντίκτυπο διαρκείας. "Θα είναι πάντα ένα πολύ σημαντικό έργο για εμένα, επαγγελματικά και προσωπικά. Οι εικόνες έχουν ενταχθεί σε ένα μόνιμο αρχείο εδώ, στην Ιταλία, όπου θα συγκεντρωθεί φωτογραφικό υλικό από την πανδημία. Η φωτογραφία είναι πολύ σημαντική από αυτήν την άποψη. Η μνήμη αυτών των ημερών πρέπει να μας κάνει να σκεφτούμε ένα καλύτερο μέλλον. Δεν ξέρω πώς θα είναι η ζωή μετά από τον ιό, αλλά τίποτα δεν θα είναι ξανά το ίδιο". 

Προϊόντα που παρουσιάζονται
ILCE-7RM3
φωτογραφική μηχανή α7R III 35 mm πλήρους καρέ

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

HVL-F45RM
Εξωτερικό φλας με ασύρματο έλεγχο

HVL-F45RM

FA-WRC1M

Ασύρματο τηλεχειριστήριο

FA-WRC1M

Σχετικά άρθρα
Andrea Frazzetta
alpha universe

Andrea Frazzetta

Ιταλία

"Για εμένα, η φωτογραφία αντιπροσωπεύει ένα εργαλείο ιδανικό για εξερεύνηση. Έναν τρόπο να ανακαλύψω τον κόσμο, τους άλλους και τον εαυτό μου. Κάθε φωτογραφία είναι μια 'λήψη' και άρα, κάτι λαμβάνεις, μέσα από την ενασχόληση με το θέμα σου και την έκφραση της προσωπικής οπτικής σου. Κάθε λήψη αποτελεί μια ατομική δήλωση απέναντι στον κόσμο."

Προβολή προφίλ


x