Φώτα, κάμερα, πάμε!

Chris Raphael 

Ακόμη και αν μια ταινία έχει καστ χιλιάδων ανθρώπων, υπάρχουν ακόμη περισσότεροι που δουλεύουν στα παρασκήνια, οδηγώντας την παραγωγή από την ιδέα στην κινηματογραφική αίθουσα και ακόμη παραπέρα. Ένας από αυτούς είναι ο φωτογράφος σκηνής. 

"Ο ρόλος μου", λέει ο Chris Raphael, βετεράνος φωτογράφος σκηνής με 15 χρόνια εμπειρίας, "είναι να τραβήξω τις φωτογραφίες που θα πουλήσουν την ταινία. Μπορεί να μπουν σε εφημερίδες, περιοδικά, ακόμη και σε αφίσες των σινεμά ή ως μέρος καλλιτεχνικού υλικού σε προϊόντα DVD και Blu-ray."

chris-raphael-sony-alpha-6300-steve-buscemi-copyright-Sony-Pictures-Television

© Chris Raphael/Sony Pictures Television | Sony α6300 + 24-70 mm f/2,8 GM | 1/640 s σε f/5,0, ISO 1000

Οι φωτογραφίες του φωτογράφου σκηνής είναι ζωτικής σημασίας, αφού, λόγω της ανώτερης ανάλυσης τους σε σχέση με ό,τι καταγράφεται από τις αναλογικές ή ψηφιακές βιντεοκάμερες, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τεράστιες μεγεθύνσεις. Οι φωτογράφοι σκηνής, όπως ο Chris, δεν βγάζουν μόνο πορτραίτα των ηθοποιών μιας ταινίας. Την ώρα που γυρίζεται η ταινία, φωτογραφίζει τις ερμηνείες, αλλά βγάζει και φωτογραφίες από τα παρασκήνια.

Ακούγεται σαν την ιδανική δουλειά, και όντως είναι, για κάποιον που αγαπά τις ταινίες όσο ο Chris. Είναι όμως και δύσκολη. Οι μέρες κουραστικές, τα γυρίσματα απρόβλεπτα, και κάποιες φορές έχεις μόλις μερικά δευτερόλεπτα για να βγάλεις τις λήψεις που χρειάζεσαι. Ένα καλό παράδειγμα είναι τα "έξτρα" ή οι φωτογραφίσεις "γκαλερί", οι οποίες περιλαμβάνουν πιο παραδοσιακές φωτογραφίες πορτραίτων των πρωταγωνιστών μιας ταινίας.

 

chris-raphael-sony-alpha-7RII-actor-dressed-as-pilot-poses-for-the-camera

© Chris Raphael | Sony α7R II + 85 mm f/1,8 | 1/125 s σε f/5,0, ISO 1250

"Η εταιρεία παραγωγής διαλέγει κάποια ώρα που δουλεύουν οι περισσότεροι ηθοποιοί και στήνουμε ένα κινητό στούντιο για να φωτογραφηθούν όταν τελειώσουν μια σκηνή. Η εταιρεία δεν θέλει να πληρώνει έξτρα ημερομίσθια στους ηθοποιούς για αυτό. Πληρώνουν επίσης για γεννήτριες, βοηθούς, ενοικίαση φωτισμών, οπότε πρέπει να πετύχεις κάτι καλό, γρήγορα. Είναι πιεστικό, αλλά είναι ωραία πίεση!"

Πώς λοιπόν λειτουργεί η φωτογράφιση σε πλατό; Πώς δουλεύεις όταν δουλεύουν και όλοι οι άλλοι; "Συνήθως", λέει ο Chris, "κάθομαι δίπλα στην κάμερα Α, εκεί συμβαίνουν όλα. Είναι το σημείο με βάση το οποίο έχει φωτίσει το πλατό ο διευθυντής φωτογραφίας, και μπροστά σε αυτό βρίσκεται όλη η δράση. Αυτές είναι η φωτογραφίες που θες να τραβήξεις, αυτές που συνοψίζουν την ταινία. Μια έντονη στιγμή ενός πρωταγωνιστή, μια αντίδραση, εκεί θα την πιάσεις."

chris-raphael-sony-alpha-7RII-brad-pitt-dressed-in-1920s-outfit

© Chris Raphael | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/125 s σε f/3,2, ISO 4000

"Μόλις νιώσω πως έχω καλύψει επαρκώς τη σκηνή", εξηγεί ο Chris, "προσπαθώ να βρω μια λήψη από άλλη γωνία, η οποία πιθανώς βρίσκεται κοντά στην κάμερα Β ή μπορεί να βρω μια καλή φωτογραφία από τα παρασκήνια."

Μόνο το 5% περίπου των λήψεών του είναι από τα παρασκήνια, αλλά ευκαιρίες πάντα υπάρχουν. "Αν μια σκηνή φαίνεται ωραία με τους γερανούς και τα φώτα, κάνω πίσω και τραβάω μια ευρυγώνια φωτογραφία," αναφέρει ο Chris. "Άλλες φορές, βλέπεις τον κάμεραμαν ή τον μπούμαν φωτισμένους από πίσω ή τον σκηνοθέτη με τους παραγωγούς στις οθόνες να συγκεντρώνονται. Οι εταιρείες παραγωγής λατρεύουν τις λήψεις σκηνοθετών να αλληλεπιδρούν με ηθοποιούς, αλλά πρέπει να είσαι προσεκτικός. Είναι μια σοβαρή διαδικασία, δεν πρέπει να γίνεσαι ενοχλητικός."

chris-raphael-sony-alpha-7SII-actor-threatens-a-man-with-a-gun-pointed-in-his-face

© Chris Raphael | Sony α7S II + 85 mm f/1,8 | 1/160 s σε f/3,2, ISO 6400

Και αυτό μας φέρνει σε δύο από τα σημαντικότερα πράγματα που πρέπει να κάνει ένας φωτογράφος σκηνής, λέει ο Chris, δηλαδή να μην φαίνεται και να μην ακούγεται. Τα χρόνια εμπειρίας του και οι α7R III του, τον βοηθούν και στα δύο.

"Παρότι είναι καλό να τοποθετείται κοντά στον κάμεραμαν, ο φωτογράφος σκηνής δεν πρέπει να βρίσκεται στο ύψος των ματιών του ηθοποιού. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να τους κοιτάς μέσα από τον φακό, καθώς μπορεί να τους αποσπάσεις την προσοχή. Εκεί φαίνεται ιδιαίτερα χρήσιμη η περιστρεφόμενη οθόνη της κάμεράς μου. Μπορώ να κρυφτώ πίσω από τον μπούμαν ή τον χειριστή εστίασης, διατηρώντας το πλάνο, ενώ παραμένω αόρατος. Μπορώ ακόμη και να φωτογραφίζω από απόσταση."

Όταν χρειάζεται να μην ακούγομαι, η λειτουργία αθόρυβης λήψης της α7R III δείχνει την αξία της. "Παλιότερα χρησιμοποιούσαμε το λεγόμενο blimp", εξηγεί ο Chris, "το οποίο είναι ένα μεγάλο, ηχομονωμένο περίβλημα για την κάμερα, αλλά δεν ήταν ιδανικό, αφού μπορούσες να δεις μόνο το 60% του πλάνου, δεν μπορούσες να ρυθμίσεις την έκθεση ή την εστίαση και ήταν ογκώδες και βαρύ. Το χρησιμοποιούσα για 10-12 χρόνια, αλλά όταν βγήκαν οι φωτογραφικές μηχανές χωρίς καθρέπτη, ένα βάρος έφυγε από πάνω μου, κυριολεκτικά."

chris-raphael-sony-alpha-7RII-2-actors-in-costume-sit-in-a-dimly-lit-barn

© Chris Raphael | Sony α7R II + 24-70 mm f/2,8 GM | 1/125 s σε f/2,8, ISO 800

Συνοψίζεται λοιπόν η δουλειά ενός φωτογράφου σκηνής στην καταγραφή της παραγωγής; Ή μπορεί ένας φωτογράφος σαν τον Chris να δώσει μια δημιουργική χροιά; "Σίγουρα υπάρχουν περιθώρια έκφρασης", λέει ο Chris, "αν και μέχρι ενός σημείου είναι απλή καταγραφή. Αφού τραβήξω τις βασικές φωτογραφίες, σε διάφορα μεγέθη για ποικιλία, μπορώ να κάνω τα δικά μου." Δεδομένων των περιορισμών φωτισμού και σύνθεσης που αντιμετωπίζουν οι φωτογράφοι σκηνής, ο Chris προσθέτει μια δική του πινελιά, εναλλάσσοντας το βάθος πεδίου ή την ταχύτητα κλείστρου, κάνοντας έτσι τις εικόνες να ξεχωρίζουν από το καρέ.

Για παράδειγμα, μια σκηνή δράσης. "Αν ένας ηθοποιός ρίχνει μια γροθιά, ή καταγράφω μια καταδίωξη με αυτοκίνητα, δεν θέλω να τραβάω σε 1/500 sec ή 1/1000 sec και να το παγώνω, λέει, "Θέλω να δώσω ενέργεια, θόλωση, αλλά και να διατηρήσω την εστίαση στα πρόσωπα. Αλλάζω λοιπόν σε 1/60 sec. Το ίδιο με ένα επιταχυνόμενο αυτοκίνητο. Αντί να το παγώσω και να μείνει στατικό και βαρετό, προτιμώ να δείξω κίνηση με μια λήψη οριζόντιας μετατόπισης. Είναι λίγο πιο συναρπαστικό".

chris-raphael-sony-alpha-7SII-jackie-chan-kneels-by-a-building-following-an-explosion

© Chris Raphael | Sony α7S II + 24-70 mm f/2,8 GM | 1/320 s σε f/4,0, ISO 6400

Η προσέγγιση του Chris στα θέματα της δράσης ταινιών είναι προϊόν υποβάθρου στην αθλητική φωτογραφία, ενώ τα χρόνια που εργαζόταν ως φωτογράφος πορτρέτου και μόδας τον βοηθούν με τα στουντιακά πορτραίτα των ηθοποιών. "Εργάστηκα σε ένα μεγάλο αθλητικό πρακτορείο και κατέληξα να βοηθώ φωτογράφους πορτραίτου. Έχω επίσης εργαστεί για μια θεατρική εταιρεία, έτσι όταν ένας φίλος φίλου ήταν στην παραγωγή μιας ταινίας στο Λονδίνο ('Η αγάπη και άλλα δεινά'), έγινα και εγώ μέρος της. Μετά, άρχισαν οι ταινίες και είναι πράγματι συναρπαστικό, γιατί φωτογραφίζεις κάτι άλλο κάθε φορά και δουλεύεις με υπέροχους ανθρώπους."

Αυτή η πολύπλευρη εμπειρία τον βοηθά να αντιμετωπίζει διαφορετικά θέματα και καταστάσεις μιας ταινίας, αναφέρει. "Σε οποιαδήποτε δουλειά μπορεί να υπάρχει χαμηλός φωτισμός, δράση, πορτρέτα, τοπία. Η εμπειρία σε βοηθά να προσαρμόζεσαι και να μην χάνεις λήψεις, πράγμα σημαντικό. Η εταιρεία παραγωγής ξοδεύει εκατομμύρια δολάρια και δεν έχει την πολυτέλεια της επανάληψης επειδή εσύ κοίταζες την κάμερά σου. Πρέπει να γνωρίζεις την κατάλληλη ταχύτητα κλείστρου και τον φακό, και να είσαι έτοιμος. Δεν έχεις χρόνο για αποτυχίες!"

Προϊόντα που παρουσιάζονται σε αυτό το άρθρο 

ILCE-7RM2

α7R II με αισθητήρα εικόνας πλήρους καρέ με οπίσθιο φωτισμό

ILCE-7SM2

Φωτογραφική μηχανή E-mount α7S II με αισθητήρα πλήρους καρέ

ILCE-6300

Φωτογραφική μηχανή E-mount α6300 με αισθητήρα APS-C

Chris Raphael
Alpha Universe

Chris Raphael

Ηνωμένο Βασίλειο

Η φωτογραφία σκηνής είναι το καλύτερο πεδίο στο οποίο έχω εργαστεί ποτέ. Κάθε μέρα στο πλατό είναι διαφορετική και η δουλειά είναι ακόμη απολαυστική…

Προβολή προφίλ