Σύστημα φωτισμού
Φωτισμός για εικόνες άριστης ποιότητας
Ο φωτισμός είναι βασικό στοιχείο για να δημιουργήσετε την ατμόσφαιρα που θα μεταφέρει αποτελεσματικά τον καλλιτεχνικό σκοπό σας, είτε αποτυπώνετε ένα βίντεο είτε μια φωτογραφία. Εδώ θα κάνουμε μια εισαγωγή σε ορισμένα εργαλεία και τεχνικές φωτισμού που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να αποτυπώνετε εικόνες επαγγελματικής ποιότητας.
Αριθμοί οδηγού φλας (GN)
* Η διαθεσιμότητα του προϊόντος εξαρτάται από την περιοχή.
Εξωτερικό φλας για μεγαλύτερη απόσταση
Οι «Αριθμοί οδηγού» προσδιορίζουν την ικανότητα μιας μονάδας φλας να φωτίσει τα θέματα σε μια απόσταση. Ο αριθμός οδηγού ισούται με τη μέγιστη απόσταση φλας-θέματος πολλαπλασιασμένη με τον κατάλληλο αριθμό F διαφράγματος: Αριθμός οδηγού (GN) = απόσταση (m) x διάφραγμα (αριθμός F).
Για παράδειγμα, ο αριθμός οδηγού 60 (σε μέτρα, με ISO 100) σημαίνει ότι ένα θέμα σε απόσταση 15 μέτρων θα φωτιστεί κατάλληλα με μια ρύθμιση διαφράγματος F4 (60 = 15 x 4). Εάν το μέγεθος διαφράγματος μειωθεί στο F8, η απόσταση θα μειωθεί στο μισό και για να φωτιστεί κατάλληλα ένα θέμα, θα πρέπει να βρίσκεται το πολύ σε απόσταση 7,5 μέτρων (60 = 7,5 x 8). Η ενίσχυση των ρυθμίσεων ISO της κάμερας θα σας δώσει αποτελέσματα παρόμοια με αυτά που θα είχατε εάν χρησιμοποιούσατε μια μονάδα φλας με μεγαλύτερο Αριθμό οδηγού.
Ενσωματωμένο φλας (GN 4~12): κοντινό
Ενσωματωμένο φλας (GN 4~12): μακρινό
Εξωτερικό φλας (GN 43): μακρινό
Εξωτερικές μονάδες φλας
Φλας με αντανάκλαση
Απαλές σκιές και ενισχυμένο βάθος
Αν και η διαμόρφωση φωτισμού με εξωτερικά φλας ενισχύει το οπτικό βάθος, συχνά είναι πιο εύκολο και εξίσου αποτελεσματικό να δημιουργήσετε αντανακλάσεις με την εσωτερική μονάδα φλας σε μια κοντινή επιφάνεια, όπως έναν τοίχο ή την οροφή, για πιο φυσικό φωτισμό με ενισχυμένο βάθος. Η διαφορά είναι έντονη και εφόσον η μονάδα φλας βρίσκεται στην κάμερα, διατηρείτε απόλυτη κινητικότητα και ταχύτητα. Επιπλέον, η αντανάκλαση του φλας προσφέρει μεγαλύτερη κάλυψη και είναι ιδανική για να φωτίσετε, για παράδειγμα, μια ομάδα ατόμων.
Αντανάκλαση από την οροφή
Στρέψτε το φλας προς την οροφή για διάχυση και εξάπλωση του φωτός, για να αποτυπώσετε κομψές εικόνες με πιο απαλή ατμόσφαιρα, σε σύγκριση με το άμεσο φλας.
Άμεσο φλας
Φλας με αντανάκλαση
Αντανάκλαση από τον τοίχο
Για απαλές σκιές που πέφτουν δίπλα από το περίγραμμα του θέματος, μπορείτε να δημιουργήσετε αντανακλάσεις μέσω ενός τοίχου. Συχνά, η προσέγγιση αυτή ενσωματώνεται καλύτερα με τον εσωτερικό φωτισμό.
Άμεσο φλας
Φλας με αντανάκλαση
Συγχρονισμός φλας
Συγχρονισμός φλας υψηλής και χαμηλής ταχύτητας
Για να δημιουργήσετε αποεστίαση φόντου σε έντονο φως, χρειάζεστε γρήγορη ταχύτητα κλείστρου και μεγάλο διάφραγμα. Εάν είναι απαραίτητο και ένα φλας γεμίσματος, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειωθεί η μέγιστη ταχύτητα κλείστρου και δεν θα είναι δυνατή η χρήση αρκετά μεγάλου διαφράγματος. Ο συγχρονισμός υψηλής ταχύτητας (HSS) σας δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε φλας σε όλες τις ταχύτητες κλείστρου και να μεγαλώνετε το διάφραγμα όσο χρειάζεται.
Ο αργός συγχρονισμός χρησιμοποιείται σε συνθήκες όπου είναι απαραίτητη μια χαμηλή ταχύτητα κλείστρου για να εκτεθεί κατάλληλα το σκηνικό του φόντου σε εσωτερικό χώρο ή τη νύχτα. Το φλας ανάβει για να εκθέσει το θέμα και μετά, αντί να κλείσει αμέσως, παραμένει αναμμένο για όσο χρόνο χρειάζεται για να εκτεθεί και το φόντο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα καλά ισορροπημένες εικόνες, όπου το θέμα και το φόντο είναι σωστά εκτεθειμένα.
[Αριστερό] Κανονικό [Δεξί] HSS
Συγχρονισμός υψηλής ταχύτητας
Το φλας γεμίσματος συνήθως περιορίζει την ταχύτητα κλείστρου, απαιτώντας μικρό διάφραγμα που διατηρεί το φόντο εντός εστίασης. Ο HSS (συγχρονισμός υψηλής ταχύτητας) επιτρέπει μεγάλη ταχύτητα κλείστρου και μεγάλο διάφραγμα για μικρό βάθος πεδίου.
Αργός συγχρονισμός
Το κανονικό φλας εκθέτει κατάλληλα το θέμα, όμως αφήνει σκοτεινό το φόντο. Με το φλας αργού συγχρονισμού, τόσο το θέμα όσο και το φόντο εκθέτονται επαρκώς.
[Αριστερό] Κανονικό [Δεξί] Αργός συγχρονισμός
Εξωτερικό φλας
Διαμορφώσεις 1, 2 ή 3 φώτων με έλεγχο λόγου
Τα πολλαπλά εξωτερικά φλας διευρύνουν ριζικά τις επιλογές φωτισμού σας. Ο έλεγχος λόγου μέσω υπέρυθρης ή ασύρματης επικοινωνίας διευκολύνει την επίτευξη της ιδανικής απόδοσης φωτός για κάθε φως.
1 φως: B
Αν και οι πολλαπλές διαμορφώσεις φωτισμού προσφέρουν μεγαλύτερη ευελιξία, ένα μόνο εξωτερικό φλας δημιουργεί όμορφες εικόνες απομακρύνοντας την κύρια πηγή φωτός από τον άξονα της κάμερας, για πιο έντονες και ενδιαφέρουσες σκιές και περιγράμματα. Το ανακλώμενο φως προσφέρει επιπλέον γέμισμα. Η εσωτερική μονάδα φλας (A) χρησιμοποιείται μόνο για έλεγχο, ενώ η εξωτερική μονάδα φλας (B) λειτουργεί ως η κύρια πηγή φωτός σε όλη τη σκηνή.
2 φώτα: B + C
Ρυθμίζοντας 2 φώτα έχετε μεγαλύτερη ευελιξία και έλεγχο και μπορείτε να τοποθετήσετε τις μονάδες φλας και να προσαρμόσετε την εκπομπή τους για να πετύχετε άριστο βάθος θέματος, με ιδανική ισορροπία κύριου φωτός και φωτός γεμίσματος. Το κύριο φως (B) φωτίζει το θέμα από το πλάι, ενώ το φως γεμίσματος (C) απαλύνει τις σκιές και φωτίζει το φόντο. Σε σύγκριση με το σύστημα ενός φωτός πιο πάνω, το θέμα είναι πιο τονισμένο και διακρίνεται καλύτερα από το φόντο. Όπως και στο σύστημα ενός φωτός, το εσωτερικό φλας της κάμερας (A) προσφέρει μόνο έλεγχο.
3 φώτα: B + C + D
Το τρίτο φως παρέχει επιπλέον ελευθερία για τον φωτισμό του φόντου και τον καθορισμό του περιγράμματος του θέματος. Σε αυτό το παράδειγμα χρησιμοποιείται το κύριο φως (B) για τον βασικό φωτισμό του θέματος και το φως γεμίσματος (C) για τον άμεσο και ευρύ φωτισμό του φόντου. Το τρίτο φως, το πίσω φως (D) σε αυτή την περίπτωση, παρέχει μια καθαρή γραμμή φωτός που ορίζει το πλαϊνό μέρος του θέματος, το οποίο είναι και το πιο απομακρυσμένο από το κύριο φως, έτσι ώστε να διακρίνεται ξεκάθαρα από το σχετικά φωτεινό φόντο. Αν και ο φωτισμός αυτής της εικόνας είναι πιο ομοιόμορφος από όλα τα προηγούμενα παραδείγματα, κάθε στοιχείο της είναι ξεκάθαρα διαχωρισμένο και καθορισμένο. Το εσωτερικό φλας της κάμερας (A) παρέχει μόνο έλεγχο.
Μονάδες φλας κατάλληλες για χρήση εκτός κάμερας
Ασύρματος έλεγχος
Ο έλεγχος του φωτισμού μέσω ενός τηλεχειριστήριου υπέρυθρων είναι επαρκής για διαμορφώσεις φωτισμού όπου ο φωτισμός περιβάλλοντος είναι κατάλληλος και δεν υπάρχουν αντικείμενα που εμποδίζουν το σήμα του τηλεχειριστηρίου. Ωστόσο, με ένα ασύρματο τηλεχειριστήριο θα μπορέσετε να διαχειριστείτε ένα μεγαλύτερο εύρος περιβαλλόντων. Το φλας με τηλεκατευθυνόμενο σύστημα (HVL-F45RM) και το ασύρματο τηλεκατευθυνόμενο χειριστήριο/δέκτης (FA-WRC1M/FA-WRR1) της Sony σάς βοηθάει να δημιουργήσετε εύκολα διαμορφώσεις πολλαπλού φωτισμού και παρέχει με ακρίβεια δεδομένα ελέγχου σε έως και 15 μονάδες φλας σε 5 ομάδες (σε 3 ομάδες σε λειτουργία TTL), σε αποστάσεις έως και 30 μέτρα. Τα σήματα του τηλεχειριστηρίου φτάνουν στους δέκτες, ανεξάρτητα από τις εκάστοτε συνθήκες φωτισμού, την τοποθεσία του δέκτη ή τα εμπόδια. Ο ασύρματος δέκτης εξασφαλίζει τα πιο αξιόπιστα αποτελέσματα στο πιο μεγάλο εύρος συνθηκών λήψεων.
Συνθέσεις βάθους
Με ένα εύρος περίπου 30 μέτρων, χρησιμοποιώντας ένα φλας ή ένα χειριστήριο με τηλεκατευθυνόμενο σύστημα, μπορείτε να τοποθετήσετε και να ελέγξετε έξυπνα τον φωτισμό και να φωτίσετε αποτελεσματικά απομακρυσμένα θέματα ή λεπτομέρειες του φόντου.
Αξιόπιστο σε κάθε φωτισμό
Ενώ ο υπέρυθρος έλεγχος μπορεί να παρεμποδιστεί εξαιτίας του έντονου ηλιακού φωτός ή εξαιτίας άλλων πηγών που περιέχουν υπέρυθρες συνιστώσες, ο ασύρματος έλεγχος είναι αξιόπιστος σε κάθε συνθήκη φωτισμού.
Προσαρμογή στα εμπόδια
Ο ασύρματος έλεγχος προσαρμόζεται στα εμπόδια του περιβάλλοντος που αλλιώς θα εμπόδιζαν τον υπέρυθρο έλεγχο. Οι δέκτες μπορούν να τοποθετηθούν πίσω από την κάμερα ή το θέμα, χωρίς να θυσιαστεί η αξιοπιστία.
Ασύρματο τηλεκατευθυνόμενο φλας και χειριστήριο/δέκτης
[1] HVL-F45RM (δέκτης/ εξωτερικό φλας)
[2] FA-WRR1 (δέκτης) + συμβατό φλας (εξωτερικό φλας)
[3] FA-WRR1 (δέκτης) + φλας στούντιο (μέσω καλωδίου συγχρονισμού)
[4] HVL-F45RM (χειριστήριο/ εσωτερικό φλας)
[5] FA-WRC1M (χειριστήριο)
Φως LED
Απενεργοποίηση / Ενεργοποίηση
Επιπλέον φωτισμός για καλύτερη ποιότητα εικόνας
Τα αποτελεσματικά και με μεγάλη διάρκεια φώτα LED σάς παρέχουν τον επιπλέον φωτισμό που χρειάζεστε για να αποτυπώσετε εικόνες υψηλής ποιότητας. Επιτρέπουν λήψεις σε χαμηλό ISO και διευκολύνουν την εστίαση.
Ισορροπία φυσικού χρώματος
Το μη προσαρμοσμένο φως LED μοιάζει με το φως του ήλιου και είναι εύκολο να ταιριάξετε τη θερμοκρασία των χρωμάτων άλλων τύπων φώτων για να πετύχετε φυσική ισορροπία χρωμάτων, όπου και αν κάνετε λήψεις.
Απενεργοποίηση / Ενεργοποίηση
Απενεργοποίηση / Ενεργοποίηση
Συνεχής προσαρμογή φωτεινότητας
Ο μεταβλητός έλεγχος φωτεινότητας επιτρέπει την εύκολη προσαρμογή της αναλογίας φωτεινότητας και φωτός για τη δημιουργία της κατάλληλης ατμόσφαιρας και την ανάδειξη του επιθυμητού βαθμού λεπτομέρειας.