Ως φωτογράφος πορτραίτων εκδόσεων για περιοδικά, πρέπει να το έχεις με το μαγείρεμα. Αυτό που εννοώ είναι ότι μέσα στο ίδιο το περιοδικό, με το ίδιο θέμα, απαιτούνται διαφορετικοί τύποι πορτραίτων, οπότε πρέπει να ξέρεις πώς να τους αποτυπώνεις όλους.
Διαφορετική εικόνα, διαφορετικός σκοπός
Όταν φωτογραφίζεις για ένα εξώφυλλο, πρέπει να δημιουργείς μια σύνδεση μεταξύ του θέματος και του ατόμου που κοιτάει την εικόνα, γι' αυτό και το θέμα πρέπει να κοιτάει απευθείας στον φακό. Δεν πρόκειται για ένα απλό πορτραίτο.
Για τις εικόνες που επιλέγονται για το εσωτερικό του περιοδικού, πρέπει να προτείνεις τέσσερις ή πέντε διαφορετικές εικόνες πορτραίτων σε διαφορετικές καταστάσεις. Ό,τι κι αν φωτογραφίζω, χρησιμοποιώ τη Sony Alpha 7R III. Τα 42,4 εκατομμύρια pixel είναι η ανάλυση που χρειάζομαι, τόσο στο στούντιο όσο και στα εξωτερικά σετ. Είναι ιδανική για τόσο πολλούς διαφορετικούς τύπους λήψεων. Μου αρέσει να συνδυάζω τα στυλ των κλασικών πορτραίτων με κάτι που θυμίζει τα πορτραίτα διασημοτήτων. Πρέπει, όμως, να φωτογραφίζεις το θέμα με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί το περιοδικό να αφηγηθεί την ιστορία του.
Ένα παράδειγμα είναι οι εικόνες από τον Αργεντινό ποδοσφαιριστή Paulo Dybala, που τράβηξα για την ιταλική έκδοση του περιοδικού Vanity Fair. Ενώ το εξώφυλλο θυμίζει τα κλασικά πορτραίτα, μέσα είχαμε την ευκαιρία να αποκαλύψουμε μεγαλύτερο μέρος της προσωπικότητας και του χαρακτήρα του για να διηγηθούμε την ιστορία.
Η τοποθεσία της φωτογράφισης ήταν εκπληκτική. Βρεθήκαμε στην ταράτσα του εργοστασίου αυτοκινήτων της Fiat στο Τορίνο, εκεί όπου ο Dybala παίζει για τη Γιουβέντους. Η τοποθεσία συνδέεται με την ιστορία, καθώς ο ιδιοκτήτης της Fiat είναι και ιδιοκτήτης της ποδοσφαιρικής ομάδας. Έτσι, τοποθετήσαμε τον Paulo Dybala στην ταράτσα του εμβληματικού κτηρίου να κλωτσάει μια μπάλα ποδοσφαίρου, ενώ στο φόντο μπορείς να δεις τα σπίτια της συνοικίας όπου ζουν πολλοί από τους εργάτες του εργοστασίου. Είναι μια ενδιαφέρουσα εικόνα που διηγείται την ιστορία μιας ολόκληρης πόλης.
Η συνεργασία με το θέμα
Η φωτογράφιση του θέματος για ένα περιοδικό δεν είναι μια φυσική αλληλεπίδραση. Τόσο ο φωτογράφος όσο και το θέμα πρέπει να είναι καλοί ηθοποιοί. Φυσικά, προσπαθείς να κάνεις ό,τι καλύτερο μπορείς ώστε να φέρεσαι φυσικά, αλλά, όταν το θέμα δέχεται οδηγίες και ο φωτογράφος έχει ένα όραμα, τίποτα δεν μπορεί να είναι φυσικό στη διάρκεια της φωτογράφισης πορτραίτου.
Υπάρχουν πολλές λειτουργίες στη Sony Alpha 7R III που χρησιμοποιώ και οι οποίες με βοηθούν να συνεργάζομαι με το θέμα κατά τη λήψη, αλλά ίσως η πιο σημαντική είναι η αυτόματη εστίαση στα μάτια. Με βοηθά να διασφαλίζω ότι τα μάτια είναι απόλυτα ευκρινή κάθε φορά. Δεν χρειάζεται να ανησυχώ πλέον για την εστίαση, καθώς δεν χρειάζεται να εστιάζω, κάτι που με βοηθά επίσης να συγκεντρώνομαι στη σχέση μου με το θέμα.
Μερικές φορές το θέμα θέλει μια φυσική εικόνα, αλλά αυτό μπορεί να είναι βαρετό. Αν αισθάνομαι ότι η φωτογράφιση τείνει να γίνει βαρετή και χρειάζεται ενέργεια, μπορεί να φωνάξω κάτι για να δημιουργήσω μια αντίδραση, όπως ένα χαμόγελο ή ένα βλέμμα περιέργειας ή έκπληξης στο πρόσωπο του θέματος, κάτι που μπορεί επίσης να προσθέσει ενέργεια και να αποτρέψει μια βαρετή κατάσταση.
Χρησιμοποίησε τον φακό σου για να κάνεις τη διαφορά
Αν και ο κλασικός φακός για τη λήψη πορτραίτων είναι αυτός των 85 mm, στην ουσία χρησιμοποιώ τον φακό GM FE 24-70 mm f/2.8 της Sony περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο. Μου δίνει τη δυνατότητα να αλλάζω γρήγορα το καρέ, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για εμένα, ειδικά όταν δουλεύω με ένα κινούμενο θέμα.
Ο άλλος φακός που έχω ερωτευτεί είναι ο φακός FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS. Με έναν φακό 85 mm πρέπει να βρίσκεσαι αρκετά κοντά στο θέμα, αλλά, όταν υπάρχουν μεγαλύτερες εστιακές αποστάσεις, μπορείς να κρατήσεις μια απόσταση και να δημιουργήσεις εικόνες που είναι πραγματικά διαφορετικές.
Για παράδειγμα, φωτογράφισα το εξώφυλλο ενός περιοδικού με τον Roberto Saviano. Είναι ένας διάσημος συγγραφέας που έχει γράψει διάφορα μπεστ σέλερ για τη μαφία και τις εγκληματικές οργανώσεις στην Ιταλία. Τον φωτογράφισα σε μια παραθαλάσσια τοποθεσία, όπου του ζήτησα απλώς να χαλαρώσει και να περπατήσει ανάμεσα στους αμμόλοφους. Αυτό δούλεψε θαυμάσια, καθώς του επέτρεψε να νιώσει άνετα, επειδή δεν στεκόταν απευθείας μπροστά από τον φωτογράφο. Παίρνοντας απόσταση και χρησιμοποιώντας έναν φακό με μεγαλύτερη εστιακή απόσταση, κατάφερα να τον φωτογραφίσω ενώ συμπεριφερόταν πολύ διαφορετικά από ό,τι θα έκανε αν βρισκόταν λίγα μόνο μέτρα μακριά μου.
Αυτό που έμαθα με τα χρόνια είναι ότι η αισθητική είναι προφανώς πολύ σημαντική –εξάλλου ο ρόλος μου είναι να δημιουργώ μια όμορφη εικόνα– αλλά η πραγματική ομορφιά ενός ατόμου κρύβεται, πάνω από όλα, στην προσωπικότητά του. Όταν τραβάω φωτογραφίες, ο κύριος στόχος μου είναι να καταφέρω να αποτυπώσω εντέλει την προσωπικότητα του θέματος και, χάρη στα εργαλεία που μου παρέχει η Alpha 7R III, μπορώ να συγκεντρωθώ πραγματικά σε αυτήν τη σχέση μεταξύ εμού και του θέματος, με αποτέλεσμα τις καλύτερες δυνατές λήψεις.
"Η φωτογραφία είναι η καλύτερη δικαιολογία για να γνωρίσεις ανθρώπους"