Το χρώμα είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό χαρακτηριστικό στις φωτογραφίες μου από τοπία. Είτε πρόκειται για ένα εντυπωσιακό τοπίο με απίστευτα ζωηρά χρώματα είτε για κάτι πιο διακριτικό, θέλω να δείξω στον θεατή πόσο εκπληκτικό μπορεί να είναι το φως και το χρώμα.
Προγραμματισμός εύρεσης τοποθεσίας
Όλα ξεκινούν από τον προγραμματισμό. Αφιερώνω πολύ χρόνο στην εξερεύνηση τοπίων, και ειδικά στη χώρα μου, την Ολλανδία. Πρέπει πάντα να έχεις τα μάτια σου ανοιχτά για μια πιθανή τοποθεσία, ακόμα και όταν έχεις περάσει από εκεί άπειρες φορές.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι να εξερευνήσεις πιο απομακρυσμένους τόπους. Μπορείς να βρεις σχεδόν όλα τα μέρη από το Instagram ή το Google Images, και έτσι μπορείς να πάρεις μια ιδέα της περιοχής και του φωτισμού με τον οποίο θα δουλέψεις. Όταν κάνω έρευνα για κάτι λιγότερο πολυσύχναστο, χρησιμοποιώ το Google Earth. Μπορώ να περάσω ώρες απλώς κοιτάζοντας το τοπίο και τσεκάροντας πιθανές τοποθεσίες. Όταν φτάσω σε ένα μέρος, συχνά χρησιμοποιώ το drone μου για να εξερευνήσω πιθανά σημεία, αντί να ξοδεύω χρόνο και ενέργεια για να τα ψάχνω. Για να πετύχω τα σωστά χρώματα, χρειάζεται να γνωρίζω το φως. Πρέπει να ξέρω πότε και από πού θα βγει ο ήλιος ή το φεγγάρι και πού θα δύσουν. Για τον σκοπό αυτό, χρησιμοποιώ την εφαρμογή PhotoPills για να δω την κίνηση του ήλιου και της σελήνης και πώς θα επηρεάσουν την κλίση σε μια τοποθεσία.
Επιπλέον, πάντα έχω στον νου μου τον καιρό, γιατί επηρεάζει σε τεράστιο βαθμό το χρώμα σε μια λήψη. Αν όλα πάνε βάσει σχεδίου και έχω τον καιρό με το μέρος μου, ο τέλειος φωτισμός είναι είτε ακριβώς πριν από την ανατολή είτε πριν από τη δύση του ήλιου. Αυτές τις στιγμές, ο ουρανός μπορεί να γίνει κόκκινος, ροζ ή μοβ –τα έντονα χρώματα που λατρεύω. Φωτογραφίζω,επίσης, και τη νύχτα. Ο νυχτερινός ουρανός έχει πολλά χρώματα που μπορούν να αποτυπωθούν με μεγαλύτερο χρόνο έκθεσης.
Σε γενικές γραμμές, όμως, αυτό που πραγματικά αναζητάω είναι τα συμπληρωματικά χρώματα. Το μπλε και το πορτοκαλί είναι από τους αγαπημένους μου χρωματικούς συνδυασμούς. Η μπλε θάλασσα ταιριάζει τόσο καλά με έναν πορτοκαλί ουρανό. Αλλά είναι και τα μικρά πράγματα στο προσκήνιο που μπορεί να ταιριάζουν με το χρώμα του ουρανού, όπως ένα μικρό λουλούδι ή ένας μικρός βράχος. Αναζητήστε αυτά τα πράγματα και χρησιμοποιήστε τα στις συνθέσεις σας.
Ένας τρόπος να αναδείξω μικρότερα, πολύχρωμα θέματα στο προσκήνιο, είναι οι εξαιρετικά ευρυγώνιοι φακοί. Συχνά, χρησιμοποιώ τον φακό G των 12-24 mm με f/4 στα 12 mm. Όταν είσαι κοντά στο έδαφος με αυτήν την εστιακή απόσταση, ξαφνικά βλέπεις όλες τις γραμμές και τις λεπτομέρειες που μπορείς να χρησιμοποιήσεις ως θέματα προσκηνίου. Στα 12 mm, το προσκήνιο γίνεται τόσο μεγάλο που νιώθεις να σε καταπίνει η εικόνα.
Επίσης, πάντα χρησιμοποιώ τον φακό G Master OSS FE στα 100-400 mm με f/4,5-5,6 της Sony. Είναι ένας πολύ ευκρινής φακός ζουμ! Όταν βγάζεις ένα τοπίο στα 400 mm απαιτείται δημιουργικότητα. Πρέπει να κοιτάζεις πολύ μακριά για να δεις πώς θα συνδυάζονται τα διάφορα στοιχεία του τοπίου. Οι λήψεις σε αυτές τις ακραίες εστιακές αποστάσεις σε ωθούν προς την καλλιτεχνική φωτογραφία, και οι εικόνες είναι πιο μοναδικές από ό,τι σε μια τυπική εστιακή απόσταση.
Κάποτε είχα το σώμα της Sony α7R II αλλά πλέον έχω τη Sony α7R III. Η ανάλυση των 42,4 megapixel μού προσφέρει όλη τη λεπτομέρεια που θέλω, και το δυναμικό εύρος μπορεί να ανασύρει στοιχεία από τις σκιές. Εκτός από τη μηχανή, τους φακούς και το τρίποδο, έχω μαζί μου και φίλτρα. Σπάνια όμως χρησιμοποιώ διαβαθμισμένα φίλτρα ND. Προτιμώ την έκθεση, για φωτεινά σημεία. Ξέρω ότι, σχεδόν πάντα, η α7R III μπορεί να αποτυπώσει πολλές λεπτομέρειες στις σκιές, τις οποίες, στη συνέχεια, μπορώ να αναδείξω κατά την επεξεργασία.
Επεξεργασία
Όταν επεξεργάζομαι τις εικόνες, μου αρέσει να αξιοποιώ ό,τι καλύτερο έχει μια σκηνή. Ωστόσο, ποτέ δεν θα δημιουργήσω μια ψεύτικη εικόνα αλλάζοντας τον ουρανό. Θα χρησιμοποιήσω τεχνικές επεξεργασίας για να αναδείξω ό,τι περιέχει μια σκηνή, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Για αυτόν τον σκοπό, χρησιμοποιώ το Adobe Lightroom για την καταλογοποίηση, και στη συνέχεια, κάνω την επεξεργασία με το Adobe Photoshop, προσαρμόζοντας το χρώμα και την αντίθεση, καθώς και την υπερέκθεση και υποέκθεση περιοχών της εικόνας.
Ο κόσμος συχνά λέει ότι οι φωτογραφίες είναι υπερβολικά επεξεργασμένες ή ακόμα και ότι μια εικόνα φαίνεται ψεύτικη, ειδικά σε λήψεις ανατολής και δύσης ηλίου. Αλλά το φυσικό φως και χρώμα μπορούν να είναι απίστευτα, και κάποιες φορές έχει χρειαστεί ακόμα και να μειώσω τον κορεσμό σε σημεία της εικόνας. Επομένως, η συμβουλή μου είναι να σηκώνεστε νωρίς το πρωί και να βλέπετε τι μπορεί να σας προσφέρει η φύση.
Μερικές τελευταίες συμβουλές:
"Έχω εμμονή με τη λήψη της τέλειας φωτογραφίας."