Το πιο σημαντικό πράγμα στη φωτογραφία τοπίου είναι να έχετε υπομονή και να απολαμβάνετε το τοπίο. Μπορεί να περάσετε μεγάλο μέρος της ημέρας κάνοντας πεζοπορία και περιμένοντας το φως, συνεπώς πρέπει να σας αρέσει να βρίσκεστε έξω στη φύση.
Σχεδιασμός και προετοιμασία
Όταν τραβάω μια φωτογραφία τοπίου, θέλω να ταξιδέψω τον θεατή και να του δείξω τα τοπία όπως τα έχω δει εγώ. Θέλω να νιώθει δέος από τη σκηνή, με τον ίδιο τρόπο που ένιωσα κι εγώ όταν τράβηξα τη φωτογραφία. Ένας από τους τρόπους που το πετυχαίνω αυτό είναι κάνοντας όσο το δυνατό λιγότερη έρευνα σε μια τοποθεσία. Αν δω πολλές εικόνες από άλλους φωτογράφους, αυτό καταστρέφει την αίσθηση του θαυμασμού που νιώθεις όταν ανακαλύπτεις ένα μέρος για πρώτη φορά.
Αποτύπωση της σκηνής
Μερικές από τις καλύτερες τοποθεσίες είναι δυσπρόσιτες. Οι περισσότερες φωτογραφίες μου είναι σε βόρειες χώρες, με αποτέλεσμα να κάνω πολλή πεζοπορία. Δεν παραβλέπω ποτέ πόσο απαιτητική μπορεί να είναι μια πεζοπορία. Για τον λόγο αυτό πρέπει να έχω μια ελαφριά μηχανή, όπως μία από τη σειρά Sony Alpha, καθώς μου επιτρέπει να κινούμαι και να εξερευνώ πιο εύκολα.
Όταν είμαι έτοιμος, περπατώ στο τοπίο. Δεν ψάχνω επί τούτου για πλάνο, αλλά κάτι θα μου τραβήξει την προσοχή. Ψάχνω διάφορα στοιχεία που πρέπει να βγάζουν νόημα στην εικόνα, μόνα τους ή συνδυαστικά, όπως είναι η κατεύθυνση και η ποιότητα του φωτός και πώς αυτή διαμορφώνει το τοπίο, ενδιαφέρουσες κατασκευές και γραμμές. Όσον αφορά το χρώμα, οι πρωινές και βραδινές ώρες είναι φυσικά ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες, γι' αυτό προσπαθώ να φωτογραφίζω τότε.
Τράβηξα μία από τις αγαπημένες μου φωτογραφίες σε ένα χωριουδάκι των Σάμι στη Σουηδία. Χρησιμοποιείται μόνο για τελετές και είναι ακατοίκητο τον υπόλοιπο χρόνο. Κοιμήθηκα στο βαν μου και ξύπνησα στις 7 το ξημέρωμα για να δω πώς βγαίνει το φως. Είχε πολλή ομίχλη εκείνη την ημέρα και η ατμόσφαιρα ήταν απερίγραπτα όμορφη. Νομίζω ήταν από τα πιο ήσυχα και μαγευτικά μέρη που έχω επισκεφτεί.
Παρατήρησα τη θαυμάσια καμπύλη της ακτογραμμής που κατέληγε σε ένα ξύλινο σπιτάκι. Η λίμνη ήταν ήρεμη μέσα στην ομίχλη, ο ήλιος έδινε μια ωραία ισορροπία για τη σύνθεση της φωτογραφίας. Έμενε να τραβήξω τη φωτογραφία. Περίμενα 10 λεπτά για να αναδυθεί ο ήλιος από την ομίχλη και άρχισα να φωτογραφίζω.
Ρύθμιση της φωτογραφικής μηχανής
Χρησιμοποιώ διάφορες μηχανές Sony, ανάλογα με το θέμα της φωτογράφισης και πού ταξιδεύω. Υπάρχουν αμέτρητοι λόγοι για να χρησιμοποιώ αυτές τις μηχανές, όπως το ευρύ δυναμικό εύρος των αισθητήρων, η μεγάλη διάρκεια ζωής της μπαταρίας και η υψηλή ανάλυση.
Η βασική μου μηχανή είναι η Sony α7R IV. Μου αρέσει λόγω της ανάλυσης των 61 megapixel. Επίσης έχω τη Sony α7R III, την α9 και την α6400. Έχω πολλούς φακούς, όταν όμως κάνω πεζοπορία, κάθε γραμμάριο μετράει. Θέλω να βεβαιωθώ ότι θα έχω ενέργεια, οπότε ταξιδεύω όσο το δυνατόν με λιγότερο βάρος. Για τον λόγο αυτό, συχνά παίρνω μαζί μου την α7R IV με τον φακό FE 16-35 mm f/4 ZA OSS.
Αν πρέπει να κάνω πεζοπορία για μερικές ημέρες, μπορεί να βάλω στην τσάντα τον FE 24-105 mm f/4 G OSS, ώστε να έχω ευελιξία όταν διακρίνω λεπτομέρειες του τοπίου.
Όσον αφορά την έκθεση, προτιμώ τη λειτουργία προτεραιότητας διαφράγματος με την ευαισθησία στο Auto ISO, με ελάχιστη ταχύτητα κλείστρου. Επίσης, φωτογραφίζω συχνά σε μη αυτόματη έκθεση, ανάλογα με τη φωτομέτρηση από τη μηχανή. Με αυτό υπόψη, χρησιμοποιώ συχνά τη μέτρηση Matrix για να ερευνήσω ολόκληρη τη σκηνή ή φωτομετρώ τα φωτεινά σημεία για να διατηρώ όσο το δυνατόν περισσότερες λεπτομέρειες.
Χρώμα και λήψη σε RAW
Πάντα τραβάω φωτογραφίες σε RAW. Έτσι αποτυπώνω τη μέγιστη δυνατή λεπτομέρεια, κάτι που μου δίνει μεγαλύτερη ελευθερία όταν επεξεργάζομαι τις εικόνες.
Αυτό σημαίνει ότι η αρχική εικόνα είναι πολύ επίπεδη όσον αφορά την επεξεργασία. Μια συμβουλή για όταν τραβάτε σε RAW είναι να χρησιμοποιείτε το Φυσικό δημιουργικό στιλ στη μηχανή. Μπορείτε να επεξεργαστείτε το στιλ, ρυθμίζοντας την αντίθεση και το χρώμα στο ελάχιστο. Κοιτώντας μέσα από το viewfinder, θα δείτε μια επίπεδη εικόνα η οποία μοιάζει πολύ με τη λήψη RAW. Μπορεί να μην είναι τέλεια, αλλά θα σας επιτρέψει να δείτε πολύ περισσότερες λεπτομέρειες στα φωτεινά σημεία και στις σκιές και, έτσι, θα πάρετε μια ιδέα για τις πληροφορίες που θα χρειαστεί να επεξεργαστείτε στο αρχείο RAW.
Όταν επεξεργάζομαι τα αρχεία RAW, στόχος μου είναι να αναδημιουργήσω τη σκηνή από μνήμης. Μπορεί να παίξω με την αντίθεση για να δημιουργήσω μια συγκεκριμένη ατμόσφαιρα, ωστόσο προσπαθώ να διατηρώ τα χρώματα όσο πιο φυσικά, όπως τα θυμάμαι, γιατί αυτήν την αίσθηση θέλω να έχουν όσοι βλέπουν τις φωτογραφίες μου.
"Το να είσαι παρών και να γίνεσαι μάρτυρας της εντυπωσιακής ομορφιάς της φύσης είναι μια εκπληκτική και βαθιά προσωπική εμπειρία. Κοινοποιώντας τις φωτογραφίες μου, ελπίζω να παρασύρω και άλλους ανθρώπους μαζί μου σε αυτό το ταξίδι"