Πάντα με συνάρπαζε η φύση και τα ζωντανά πλάσματα και ειδικά οι μικροσκοπικές λεπτομέρειες που δεν φαίνονται με γυμνό μάτι. Ως φωτογράφος άγριας ζωής, μία από τις ειδικότητές μου είναι οι εξαιρετικά κοντινές μακροφωτογραφίες. Είναι ένα πολύ δύσκολο είδος φωτογραφίας, που απαιτεί μεγάλη επιμονή και υπομονή, αλλά θέλω να εξηγήσω τι κάνω και πώς το κάνω.
Δεξιότητες στο πεδίο
Το πιο συνηθισμένο πρόβλημα είναι ο καιρός. Πάντα έχω υπόψη μου πώς θα συμπεριφερθεί ο καιρός. Για τις εξαιρετικά κοντινές λήψεις macro, χρησιμοποιώ μια τεχνική που λέγεται επικάλυψη εστίασης, η οποία απαιτεί τη λήψη πολλών εικόνων του ίδιου θέματος, και άρα ακόμα και η παραμικρή κίνηση μπορεί να επηρεάσει το τελικό αποτέλεσμα. Ο άνεμος είναι η καταστροφή μου, και πολύ απλά, όταν φυσάει, δεν μπορώ να φωτογραφίσω.
Πάντα φωτογραφίζω το πρωί. Τη νύχτα, τα έντομα μπαίνουν σε μια κατάσταση σχεδόν ληθαργική. Μόνο όταν τα ζεστάνει ο ήλιος αρχίζουν να δραστηριοποιούνται. Τότε είναι η τέλεια στιγμή για να τα φωτογραφίσεις. Είναι απίθανο να κουνηθούν και, άρα, είναι ακριβώς αυτό που θέλω.
Επίσης, πρέπει να προβλέπω χρόνο για να βρω τη σωστή σύνθεση και φόντο, και όλα αυτά εξαρτώνται από τα χρώματα μέσα στη σκηνή. Ψάχνω συγκεκριμένα για πράγματα όπως η πρωινή πάχνη στο γρασίδι. Όταν έχει ηλιοφάνεια, οι μικροσκοπικές σταγόνες νερού μπορούν να δημιουργήσουν υπέροχη κυκλική αποεστίαση στο φόντο.
Εξοπλισμός
Φωτογραφίζω με τη Sony α7R III και την απίστευτη ανάλυσή της στα 42,4 megapixel. Εκτός από την ανάλυση, η α7R III δεν έχει καθρέπτη, ενώ προσφέρει την επιλογή χρήσης ηλεκτρονικού κλείστρου, ώστε να μη δημιουργούνται κραδασμοί από τα κινούμενα μηχανικά μέρη. Οι κραδασμοί είναι ο χειρότερος εφιάλτης ενός φωτογράφου macro.
Ως προς τον φωτισμό, πολύ σπάνια χρησιμοποιώ φλας. Προτιμώ να στηρίζομαι στο φυσικό φως και περιστασιακά χρησιμοποιώ ανακλαστήρα, απλώς για να προσθέσω λίγο φως στις σκιές.
Πάντα εστιάζω με το χέρι και εκμεταλλεύομαι τον τονισμό περιγραμμάτων της α7R III. Αυτή η δυνατότητα επισημαίνει στην εικόνα τις άκρες που είναι σε εστίαση. Μπορώ να επιλέξω τονισμό σε διαφορετικά χρώματα, κίτρινο, κόκκινο ή λευκό, έτσι ώστε να ξεχωρίζει από τα χρώματα του θέματος.
Αναφορικά με την έκθεση, το μυστικό έγκειται στην εξισορρόπηση του τριγώνου έκθεσης της ταχύτητας κλείστρου, του διαφράγματος και της ευαισθησίας όσο το δυνατό καλύτερα. Αν μου επιτρέπουν οι συνθήκες να φωτογραφίσω σε χαμηλή ταχύτητα κλείστρου, τότε θα προσπαθήσω να χρησιμοποιήσω ISO 100 για τη βέλτιστη ποιότητα εικόνας. Το καλό είναι ότι η α7R III μού επιτρέπει να αυξήσω την ευαισθησία σε υψηλότερο ISO, αν χρειάζεται, και να συνεχίσω να έχω άφθονη λεπτομέρεια. Το διάφραγμα μπορεί να ποικίλει, αλλά γενικά φωτογραφίζω με διάφραγμα κάπου μεταξύ f/8 και f/13. Ωστόσο, κάποιες φορές, χρησιμοποιώ επίσης κυλίνδρους επέκτασης για να μειώσω ακόμα περισσότερο το φως που εισέρχεται και να αυξήσω κι άλλο τη μεγέθυνση.
Επικάλυψη εστίασης
Στη μακροφωτογραφία, επειδή το βάθος πεδίου είναι πολύ ρηχό, ακόμα και με μικρό διάφραγμα, χρησιμοποιώ επικάλυψη εστίασης (focus stacking) συνδυάζοντας μια σειρά φωτογραφιών τραβηγμένων από διαφορετικά σημεία εστίασης στο θέμα. Έτσι, διασφαλίζεται ότι το θέμα είναι ευκρινές και εμπρός και πίσω.
Για να το πετύχω αυτό, χρησιμοποιώ ηλεκτρονικές ράγες εστίασης και ένα εξαιρετικά σταθερό τρίποδο. Αυτές οι ράγες με μοτέρ μετακινούν τη μηχανή σε διαστήματα μικρομέτρων. Ρυθμίζω τη συνολική κίνηση και τον αριθμό των βημάτων που θέλω να κάνω με έναν ελεγκτή. Μετά από κάθε βήμα ή κίνηση, η κάμερα τραβάει και μια φωτογραφία.
Κάποιες φορές προκύπτουν πάνω από 100 ή 200 εικόνες, και γι' αυτό, το θέμα μου πρέπει να είναι απολύτως ακίνητο, και να μη φυσάει καθόλου. Η παραμικρή κίνηση του θέματος μπορεί να καταστρέψει ολόκληρη τη διάταξη. Γι' αυτόν τον λόγο, πάντα κοιτάζω την οθόνη ζωντανής προβολής της α7R III ώστε να δω και την παραμικρή κίνηση ανάμεσα στις λήψεις. Πρέπει να είμαι πολύ-πολύ υπομονετικός, και πάντα τραβάω πάνω από μία σειρά. Ένα κόλπο είναι να προστατεύω το θέμα χρησιμοποιώντας μια μικρή τέντα ή κάτι παρόμοιο, απλώς κάτι για να κόψω τον άνεμο.
Αφού τραβήξω τις εικόνες, χρησιμοποιώ λογισμικό για να τις συνδυάσω όλες σε μια ενιαία εικόνα. Χρησιμοποιώ εξειδικευμένο λογισμικό, το Zerene Stacker, αλλά μπορείτε να συνδυάσετε τις εικόνες και με το πιο ευρέως διαθέσιμο λογισμικό επεξεργασίας.
Μερικές τελευταίες συμβουλές:
"Πάντα προσπαθώ να κάνω τις φωτογραφίες μου να φαίνονται καλύτερες, όσο χρόνο και κόπο κι αν χρειαστεί"