Στον αθλητισμό, η διαφορά ανάμεσα στην επιτυχία και την αποτυχία καθορίζεται από την ακρίβεια ενός στιγμιότυπου. Η νικητήρια στιγμή μπορεί να διαρκέσει δέκατα του δευτερολέπτου. Πρωταθλήματα κερδίζονται και χάνονται από ελάχιστες λεπτομέρειες. Το ίδιο συμβαίνει και με τη φωτογραφία αθλητισμού. Μία στιγμή μπορεί να είναι καθοριστική, και μόνο με τον συνδυασμό των σωστών δεξιοτήτων και του σωστού εξοπλισμού μπορεί να κατακτηθεί.
Το έργο του Danas Macijauskas με τα θαλάσσια σπορ το αποδεικνύει άψογα, όπως φαίνεται και από τις πρόσφατες λήψεις του με την α7 III, από τη συνάντηση κάιτ σερφ "King of The Air" της Red Bull, στο Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής.
Για τον Danas, το πρώτο ζητούμενο είναι ο σεβασμός του θέματος.
"Άρχισα να ασχολούμαι με το σερφ, το γουέικμπορντ και το κάιτ σερφ ανεξάρτητα από τη φωτογραφία", μας λέει, "αλλά, τελικά, ήθελα να συνδυάσω και τα δύο. Ανακάλυψα ότι υπάρχει μια σύνδεση που βγαίνει και στις εικόνες. Όταν, ως φωτογράφος, γνωρίζεις το άθλημα που φωτογραφίζεις, οι αθλητές επικοινωνούν καλύτερα μαζί σου και μαθαίνεις ποιες είναι οι λήψεις που τους αρέσουν".
Πριν ο Danas ξεκινήσει ο ίδιος τον αθλητισμό, δεν είχε συνειδητοποιήσει ότι αυτή η βαθιά κατανόηση του σπορ ήταν ό,τι χρειαζόταν για να αποτυπώσει τις καλύτερες πτυχές του. "Στην πρώτη μου συνάντηση", μας λέει, "έδειξα τις φωτογραφίες στα παιδιά και ήμουν απίστευτα ενθουσιασμένος, αλλά εκείνοι γύρισαν και μου είπαν 'Ωχ, ελπίζουμε να μην έσβησες τις υπόλοιπες φωτογραφίες'. Έτσι, κατάλαβα ότι ακόμα και αν νομίζεις, ως φωτογράφος, ότι έχεις την τέλεια λήψη, για τους αθλητές είναι σημαντικό να λέει κάτι και για το ίδιο το σπορ".
Οπότε τι χρειάζεται για μια εξαιρετική φωτογραφία κάιτ σερφ; Σύμφωνα με τον Danas, το μυστικό είναι στον συνδυασμό των σημαντικών στοιχείων στο ίδιο καρέ.
"Είναι η σύνδεση πολλών πραγμάτων", εξηγεί, "του φόντου, της πόζας του αθλητή, του φωτός, του συγχρονισμού… Ο αθλητής πρέπει να είναι στην τέλεια θέση, γιατί θέλεις να τη δει και να πει 'Τέλειο! Βγήκα σούπερ στη φωτογραφία!'". Οι λήψεις του Danas από το Κέιπ Τάουν είναι η απόδειξη όσων λέει. Τα βασικά στοιχεία της σύνθεσης συνοψίζουν μια καθοριστική στιγμή.
Ο Danas λέει ότι οι διαφορές στη σύνθεση σημαίνουν ότι αυτό το στιλ έχει λιγότερη σχέση με τη φωτογραφία αθλητισμού από όσο θα περίμενε κανείς.
"Το κάιτ σερφ προσεγγίζει περισσότερο τη φωτογραφία τοπίου", εξηγεί ο ίδιος. "Είναι θέμα κλίμακας, γιατί θέλεις να αποτυπώσεις το κάιτ, τον σέρφερ και το τοπίο σαν να είναι ένα. Και μόνο τότε φαίνεται πόσο απίστευτα ψηλά είναι τα άλματα που κάνουν. Αυτός είναι ο λόγος που χρειάζεται πιο ευρυγώνια λήψη και όχι περιορισμένη γύρω από τον σέρφερ, όπως βλέπουμε σε άλλα αθλήματα.".
Για να έχει την απαραίτητη ποικιλία στο καδράρισμα, χρησιμοποιεί ευέλικτους φακούς, όπως τον Sony G OSS FE στα 70-300 mm με f/4,5-5,6, τον G OSS στα 24-105 mm με f/4 και τον GM FE στα 135 mm με f/1,8 για λήψεις πορτραίτων στην παραλία.
Αυτό εγείρει ένα ερώτημα τεχνικής. Με ποιον τρόπο συνδυάζονται οι δεξιότητες σύνθεσης τοπίου με την παρακολούθηση και την εστίαση σε ένα θέμα που κινείται γρήγορα και τυχαία; "Βασικά," αρχίζει γελώντας ο Danas, "είναι πολύ δύσκολο! Αλλά εδώ είναι που χρειάζεται το σύστημα αυτόματης εστίασης της Alpha. Ο σέρφερ, όπως είναι αναμενόμενο, θα έχει μικρό ρόλο στο καρέ και μπορεί να πάει προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Δεν έχεις ιδέα προς τα πού μπορεί να κάνει ένα άλμα".
Με την α7 III, χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό των λειτουργιών παρακολούθησης θέματος ευρείας περιοχής και από την οθόνη αφής, μαζί με συνεχή αυτόματη εστίαση.
"Απλώς πατάς πάνω στο άτομο και η κάμερα συνεχίζει να το παρακολουθεί και να το κρατάει σε εστίαση", εξηγεί, "ακόμα και όταν βρίσκεται σε πολύ μακρινή απόσταση. Και καθώς, σε αντίθεση με τις DSLR, η περιοχή αυτόματης εστίασης καλύπτει όλη την επιφάνεια, έχεις πολύ λιγότερες πιθανότητες να το χάσεις".
Λόγω της ταχύτητας των σέρφερ, χρησιμοποιεί και ο ίδιος όσο πιο υψηλές ταχύτητες κλείστρου μπορεί, και γι' αυτό ο αυτόματος έλεγχος ISO της α7 III αποδεικνύεται πραγματικά χρήσιμος. "Η λειτουργία αυτόματου ISO είναι τρομερά χρήσιμη", λέει κι ο ίδιος, "και νιώθεις σιγουριά ότι θα λειτουργήσει, κάτι που σε βοηθάει να αντιδράς ενστικτωδώς τις κρίσιμες στιγμές. Το εμπιστεύομαι απόλυτα και το ρυθμίζω να κρατάει το κλείστρο στα 1/1000 δευτ. και πάνω".
Η ανθεκτική κατασκευή της α7 III είναι επίσης πολύ σημαντική, και ο Danas πιστεύει ότι οι προδιαγραφές της ανταποκρίνονται στις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει, σε αντίθεση με τον προηγούμενο εξοπλισμό του.
"Παλιότερα είχα προβλήματα", μας λέει. "Για παράδειγμα, μετά από ολόκληρες εβδομάδες φωτογράφισης στη Σρι Λάνκα, ένα καλοκαίρι, πήγα τη μηχανή για σέρβις και μου είπαν ότι θα ήταν καλύτερα να μην την είχα πλύνει! Η υγρασία είχε εισχωρήσει παντού και είχε σκουριάσει τα εξαρτήματα. Αλλά ο εξοπλισμός μου Alpha είναι απίστευτα στεγανοποιημένος, και ακόμα κι όταν είμαι σε μια αμμουδιά με θαλασσινό αέρα και άνεμο στα 8 μποφόρ, η μηχανή ανταπεξέρχεται άψογα. Δεν πρόκειται να με απογοητεύσει την κρίσιμη στιγμή".
"Το μόνο που έχουμε είναι το παρόν. Οφείλουμε να παίρνουμε το παρελθόν ως μάθημα, το αύριο ως δυνατότητα και το σήμερα, ως την καλύτερη στιγμή της ζωής μας."