Ένας πρωταθλητής της φωτογραφίας αθλητισμού

 Bob Martin

Ο Bob Martin είναι ένας πολυβραβευμένος φωτογράφος αθλητισμού που ειδικεύεται στη φωτογράφιση αθλητικών εκδηλώσεων και εικόνων δράσης για διαφημιστικές εταιρείες, εταιρικές οντότητες και μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Bob Martin

Στην τριακονταετή καριέρα του, ο Bob έχει φωτογραφίσει όλες τις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις, από τους χειμερινούς και τους θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες των τελευταίων δεκαπέντε ετών, μέχρι πόλο με ελέφαντες και ιπποδρομίες επί πάγου. Φωτογραφίζει το τουρνουά τένις Γουίμπλεντον από το 1982 και έχει ταξιδέψει λόγω της δουλειάς του στα πιο απόμακρα μέρη του κόσμου. Οι φωτογραφίες του έχουν δημοσιευτεί σε έντυπα υψηλού κύρους, όπως τα Sports Illustrated, Time, Newsweek, Life Magazine, Stern, Paris Match, Bunte, L’Équipe, The Sunday Times και New York Times, μεταξύ άλλων.

Το έργο του έχει αναγνωριστεί με περισσότερα από 60 κρατικά και διεθνή βραβεία και έχει τιμηθεί τρεις φορές με το πολυπόθητο βραβείο British Sports Photographer of the Year. Το 2015 κυκλοφόρησε το βραβευμένο του βιβλίο «1/1000th: The Sports Photography of Bob Martin», ένα εκπληκτικό αναδρομικό άλμπουμ με επιλογές από την τριακονταετή του παρουσία στις πιο σημαντικές αθλητικές εκδηλώσεις.

Συναντήσαμε πρόσφατα τον Bob και μιλήσαμε μαζί του για τη φωτογραφία και γιατί αποφάσισε να κάνει τη μετάβαση από την τεχνολογία DSLR στις φωτογραφικές μηχανές της Sony χωρίς καθρέπτη.

Bob-Martin-sony-alpha-9-tennis-close-up-of-tennis-players-feet-as-they-leave-the-ground-mid-shot
© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/2500 s με f/5,0 ISO 640

Πώς αποφάσισες να γίνεις επαγγελματίας φωτογράφος αθλητισμού;

Πάντοτε λάτρευα τον αθλητισμό, παρόλο που δεν σκόπευα να γίνω φωτογράφος αθλητισμού. Το όνειρό μου ήταν να γίνω ένας κανονικός φωτογράφος και στα μαθητικά μου χρόνια είχα πραγματική ψύχωση με τον σκοτεινό θάλαμο. Όταν ήμουν φοιτητής, τραβούσα συνέχεια φωτογραφίες και κάποια στιγμή ξεκίνησα να εργάζομαι σταδιακά ως φωτορεπόρτερ. Λατρεύω τα ταξίδια και ήταν πολύ συναρπαστικό να βλέπω τις φωτογραφίες μου στις εφημερίδες λίγες μέρες από τη λήψη τους. Λίγο αργότερα, άρχισα να δέχομαι προσφορές για εργασία από πρακτορεία που ειδικεύονταν στη φωτογραφία αθλητισμού και κάπως έτσι άρχισα να ασχολούμαι με το είδος.

Bob-Martin-sony-alpha-9-gymnast-twirling-a-ribbon-into-a-circle

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400 mm f/4,5-5,6 GM OSS | 1/1000 s με f/5,6 ISO 3200

Πώς διασφαλίζεις ότι οι φωτογραφίες σου μένουν πάντα «φρέσκες» και συναρπαστικές;

Ένας καλός φίλος μου στις Η.Π.Α., ο Walter Iooss, ίσως ο διασημότερος φωτογράφος αθλητισμού όλων των εποχών, μου είπε πριν από πολλά χρόνια: "Πρέπει να βρίσκεις τρόπους να ανανεώνεις ριζικά τη δουλειά σου, διαφορετικά θα μείνεις στο παρελθόν, σαν τους δεινόσαυρους". Δεν την ξέχασα ποτέ αυτήν τη συμβουλή. Όσο και αν λατρεύω τις εφημερίδες και την τυπωμένη εικόνα –και πραγματικά, αισθάνομαι πολύ άσχημα που θα το πω αυτό– οι εφημερίδες και τα περιοδικά αργοπεθαίνουν. Όσοι παραμένουν αγκιστρωμένοι σε αυτά τα ιδανικά και αρνούνται να συμβαδίσουν με την εποχή τους, είναι οι δεινόσαυροι. Αυτό δεν σημαίνει ότι θέλω να κάνω το έργο μου πιο απλοϊκό και εύπεπτο. Θέλω να εξελιχθώ όσο περισσότερο μπορώ και για να ανανεώσω το έργο μου πρέπει να το προσεγγίσω αντισυμβατικά. Για αυτό συνεργάζομαι τον τελευταίο καιρό με ομοσπονδίες και διοικητικά όργανα του αθλητισμού, καθώς είναι οι μοναδικοί παράγοντες που δαπανούν σημαντικά ποσά στην ποιοτική φωτογραφία. Προσπαθώ να τους προσφέρω κάτι διαφορετικό από το συνηθισμένο φωτογραφικό υλικό που μπορείς να βρεις παντού.

Bob-Martin-sony-alpha-9-golfer-hits-his-ball-out-of-a-bunker
© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/5000 s με f/2,8 ISO 100

Αυτές οι συνεργασίες με ομοσπονδίες αθλητισμού και διοικητικά όργανα σού αφήνουν αρκετό χρόνο για να ασχοληθείς με τη φωτογραφία;

Τον τελευταίο καιρό δεν εργάζομαι τόσο πολύ, ίσως λόγω ηλικίας, αλλά εξακολουθώ να φωτογραφίζω μεγάλες διοργανώσεις, όπως τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το Γουίμπλεντον. Πηγαίνω και σε μικρότερες εκδηλώσεις, αλλά εκεί έχω περισσότερο οργανωτικό ρόλο, καθώς συντονίζω ομάδες φωτογράφων. Η αλήθεια είναι ότι δεν αντέχω πλέον να στήνομαι πίσω από το τέρμα ενός γηπέδου τα βροχερά απογεύματα του Σαββάτου.

Επίσης, συμμετέχεις στη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή με την ιδιότητα του συμβούλου. Μπορείς να μας πεις ποια είναι τα καθήκοντά σου εκεί;

Μερικές φορές είναι κάτι απλό, όπως να προτείνω βέλτιστες πρακτικές για την οργάνωση των φωτογράφων, ενώ άλλες φορές κάτι πολύ εξειδικευμένο, όπως να συμβουλεύω τους διοργανωτές για τα μεγέθη των λογοτύπων ή για την κατάλληλη τοποθέτησή τους, ώστε να έχουν την καλύτερη δυνατή ορατότητα στις τελικές εικόνες. Στους Ολυμπιακούς του Ρίο συμμετείχα στην επιλογή χρωμάτων για διάφορες εγκαταστάσεις. Για παράδειγμα, για τα αγωνίσματα κολύμβησης ήθελαν αρχικά να χρησιμοποιήσουν έναν συνδυασμό χρωμάτων βασισμένο στο πράσινο, μέχρι που τους εξήγησα ότι οι αντανακλάσεις του πράσινου στο γαλάζιο νερό δεν είναι και ό,τι καλύτερο! 

Bob-Martin-sony-alpha-9-skier-silhouetted-against-the-snow-attempts-a-fast-slalom

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/5000 s με f/5,6 ISO 320

Πιστεύεις ότι η τεχνολογία των φωτογραφικών μηχανών έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζεις τη φωτογράφιση αθλημάτων;

Σαφώς. Όταν η αυτόματη εστίαση έγινε διαθέσιμη για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό, πολλοί έλεγαν ότι θα φέρει το τέλος της επαγγελματικής φωτογραφίας, επειδή όλοι θα μπορούσαν πλέον να τραβάνε καθαρές φωτογραφίες. Για μένα, όμως, αυτή η εξέλιξη ήταν πολύ ευνοϊκή, γιατί η όρασή μου δεν είναι ιδανική. Οι φωτογραφικές μηχανές είναι τόσο καλές πλέον που έχουν βελτιώσει την ίδια την αθλητική φωτογραφία. Δεν χρειάζεται πια να ανησυχώ αν θα βγει θολή μια λήψη και μπορώ να συγκεντρώνομαι περισσότερο στη σύνθεση, στο φόντο και στον φωτισμό. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ ότι, παρόλο που οι σύγχρονες φωτογραφικές μηχανές μπορούν να κάνουν μεγάλο μέρος της δουλειάς, είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε τις βασικές αρχές της φωτογραφίας και να επιλέγουμε την κατάλληλη λειτουργία για την αντίστοιχη περίσταση. Προσωπικά, δεν δένομαι συναισθηματικά με τον εξοπλισμό μου. Αν η φωτογραφική μηχανή λειτουργεί αποτελεσματικά ως εργαλείο, τότε μου αρέσει.

Bob-Martin-sony-alpha-9-horse-racers-approaching-the-finish-line

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS + μετατροπέα 2x | 1/1600 s με f/8,0 ISO 800

Τι σε έκανε να επιλέξεις τις φωτογραφικές μηχανές Sony Alpha για τη δουλειά σου;

Για να είμαι ειλικρινής, αυτό που με τράβηξε αρχικά ήταν η αθόρυβη λήψη. Είναι ένα χαρακτηριστικό που με ενδιαφέρει πάρα πολύ, γιατί μου επιτρέπει να φωτογραφίζω σε συνθήκες που διαφορετικά δεν θα μπορούσα. Για παράδειγμα, στο γκολφ, όταν βρίσκομαι κοντά στο τελευταίο σπρώξιμο της μπάλας στη 18η τρύπα και πρέπει να επικρατεί απόλυτη ησυχία. Η πρώτη φωτογραφική μηχανή που δοκίμασα ήταν η α7R II, με την οποία κατάφερα να τραβήξω φωτογραφίες που δεν μπορούσα στο παρελθόν. Ομολογώ ότι δεν ήμουν ιδιαίτερα ενθουσιασμένος με την προοπτική του ηλεκτρονικού εικονοσκοπίου, γιατί είχα συνηθίσει να χρησιμοποιώ το εικονοσκόπιο της DSLR, όμως τώρα δεν μπορώ χωρίς αυτό. Έχει αλλάξει τρομερά τη ροή εργασίας μου, καθώς έχω τη δυνατότητα να ελέγχω την έκθεση προτού πατήσω το κουμπί απελευθέρωσης κλείστρου. Τώρα χρησιμοποιώ την α9 για τη συντριπτική πλειοψηφία των φωτογραφίσεών μου και μπορώ να πω ότι ταιριάζει απόλυτα στον τρόπο εργασίας μου. Όπως είπα και πριν, οι φωτογραφικές μηχανές είναι εργαλεία για εμένα και το εργαλείο που μου ταιριάζει περισσότερο είναι η α9.

TEST
ILCE-9

Κάμερα α9 πλήρους καρέ χωρίς καθρέφτη με αισθητήρα Stacked CMOS

SEL100400GM

Σούπερ τηλεφακός ζουμ G Master FE 100 - 400 mm

SEL20TC


Τηλεμετατροπέας 2x

Δείτε κι άλλα έργα του Bob Martin