Η ιστορική Κωνσταντινούπολη αντιπροσωπεύει κάτι διαφορετικό για τον καθένα. Είναι η μεγαλύτερη πόλη της Ευρώπης και η μοναδική που εκτείνεται σε δύο ηπείρους. Είναι ένα κοσμοπολίτικο μείγμα πολιτισμών που έχει διαμορφωθεί μέσα από χιλιετίες εμπορίου, εκπαίδευσης και θρησκείας… Αλλά, για τον φωτογράφο Murat Pulat, η πόλη σημαίνει κάτι άλλο. Σημαίνει ελπίδα.
"Ήρθα από την Άγκυρα στην Κωνσταντινούπολη", εξηγεί, "για να σπουδάσω. Ήθελα να πάρω πτυχίο και να ζήσω εδώ και, εκείνη την εποχή, πάντα πίστευα ότι θα μπορούσα να βγάζω τα προς το ζην εδώ. Αυτό ήταν το όνειρό μου και διακρίνω αυτό το ίδιο όνειρο, την ίδια ελπίδα, σε τόσους άλλους ανθρώπους που συναντώ".
Αυτοί οι άλλοι άνθρωποι αποτέλεσαν την πηγή έμπνευσης για το έργο "City of Hope" (Πόλη της ελπίδας) του Murat. Έχοντας ως επίκεντρο την Κωνσταντινούπολη, αλλά αποτυπώνοντας τις ζωές σε όλες τις πόλεις, πρόκειται για μια σειρά πορτραίτων και στιγμιότυπων, που απαθανατίζουν τους ανθρώπους που γοητεύει και εμπνέει η ζωή της πόλης. Τον τρόπο με τον οποίο τους διαμορφώνει ή τους καταρρακώνει.
"Πάντα έβγαινα έξω και τραβούσα φωτογραφίες", αναφέρει, "αλλά αυτό δεν αρκούσε, ήθελα να μάθω για τις ζωές των ανθρώπων και να ικανοποιήσω την περιέργειά μου. Έτσι, φωτογράφιζα σε όλη την πόλη: υπαλλήλους γραφείου, καταστηματάρχες, άστεγους σε εγκαταλειμμένα μέρη και διαδηλωτές σε πορείες. Το έργο μου "City of Hope" είναι ένα κολάζ αυτών των ιστοριών".
"Ωστόσο, ένα πράγμα είναι σίγουρο: δεν είναι εύκολο να διατηρήσεις την ελπίδα σου σε μια μεγάλη πόλη. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι έχουν ελπίδα όταν έρχονται εδώ. Θέλουν να γίνουν κάτι, ισχυροί, πλούσιοι ή ίσως απλώς ελεύθεροι, αλλά πολλοί από αυτούς χάνουν το παιχνίδι, επειδή οι πιθανότητες δεν είναι με το μέρος τους. Λίγοι μόνο καταφέρνουν να γίνουν επιτυχημένοι".
Για το έργο του "City of Hope", ο Murat χρησιμοποιεί κυρίως μια α7R III και, έχοντας κάνει τη μετάβαση από μια α7 II, ξεχωρίζει γρήγορα την ανάλυση και την ποιότητα εικόνας ως τα στοιχεία που κάνουν τη διαφορά.
"Το βασικό στοιχείο είναι η ευκρίνεια και το δυναμικό εύρος", εξηγεί, "ειδικά το τελευταίο, επειδή ολόκληρη η πόλη είναι το στούντιό μου και πρέπει να είμαι έτοιμος για όλα. Μπορεί να δω κάτι και να πρέπει να αντιδράσω και να τραβήξω τη φωτογραφία χωρίς να έχω την πολυτέλεια προσαρμογής του φωτός. Μπορεί να έχει οπίσθιο φωτισμό ή έντονο φως, αλλά, με την α7R III, μπορείς εύκολα να αποτυπώσεις τις λεπτομέρειες στα φωτεινά σημεία και στις σκιές. Το ίδιο ισχύει και για την απόδοση ISO. Διαθέτει τεράστια προσαρμοστικότητα, έτσι μπορώ να αποτυπώσω θέματα σε χαμηλό φωτισμό με ευκολία."
Κάθε θέμα είναι ένα νέο κεφάλαιο στο έργο του, αλλά αυτό μπορεί να είναι σκληρό, λέει, επειδή η ιστορία συχνά αφορά ανθρώπους που έχουν χάσει την ελπίδα τους. Μερικές φορές πρόκειται για τους διαδηλωτές του LGBT Pride που τους στέρησαν το δικαίωμα να διαδηλώνουν και μερικές φορές για τους άστεγους.
"Γνωρίζω πολλούς ανθρώπους, καλούς και εργατικούς ανθρώπους, που ήρθαν εδώ, οι οποίοι όμως τώρα αναγκάζονται να ζουν στους δρόμους. Ο καιρός είναι βροχερός και κρύος και εγώ δεν μπορώ να τους βοηθήσω. Τραβάω φωτογραφίες, συζητώ, περνώ χρόνο μαζί τους, Όμως εγώ μπορώ στη συνέχεια να επιστρέψω στη ζωή μου ενώ αυτοί δεν μπορούν. Είμαι απλός παρατηρητής και αυτό είναι δύσκολο μερικές φορές".
Το σύστημα αυτόματης εστίασης της α7R III έχει επίσης φέρει επανάσταση στον τρόπο που δουλεύει ο Murat, αφού για την ακρίβεια "Πριν από 10 χρόνια, δεν θα μπορούσα να πραγματοποιήσω αυτό το έργο, επειδή οι φωτογραφικές μηχανές δεν λειτουργούσαν με τον τρόπο που εγώ θέλω να λειτουργούν".
Με την αυτόματη εστίαση στα μάτια, λέει, "αρκεί να πατήσω το κουμπί και γνωρίζω ότι η εστίαση έχει κλειδώσει στο θέμα. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί αν χρησιμοποιήσω το σημείο αυτόματης εστίασης για να βρω το μάτι, για την εστίαση και ανασύνθεση, απαιτείται χρόνος κατά τον οποίο κινδυνεύω να χάσω τη στιγμή. Αυτό για εμένα λύνει ένα σημαντικό, τεχνικό πρόβλημα. Γνωρίζω ότι κάθε φορά θα είναι ευκρινής η λήψη, ακόμα και όταν φωτογραφίζω με εντελώς ανοιχτό διάφραγμα και έτσι μου δίνεται η δυνατότητα να είμαι δημιουργικός. "Η κατασκευή και το μέγεθος της α7R III έχει εντυπωσιάσει και τον Murat. Για αυτόν, σημαίνει ότι μπορεί να τραβάει τις φωτογραφίες που χρειάζεται σε όλες τις καιρικές συνθήκες και χωρίς το βάρος μιας DSLR ή μιας φωτογραφικής μηχανικής μεσαίου μεγέθους. "Για να φωτογραφίζεις έτσι όπως συνηθίζω εγώ, στον δρόμο, η φωτογραφική μηχανή πρέπει να είναι έτοιμη για βροχή ή χιόνι, και είναι. Και το μέγεθος είναι τέλειο, ειδικά όταν χρησιμοποιείς μικρούς φακούς, όπως τον φακό FE 35 mm f/2,8. Μπορείς να είσαι σχεδόν αόρατος."
"Δεν έχω ολοκληρώσει. Θα χρειαστώ μερικά ακόμα χρόνια, γιατί θέλω να αποτυπώσω περισσότερες εικόνες, ιδίως αυτών που είναι οι πραγματικοί νικητές, οι άνθρωποι που επιτυγχάνουν αυτό που επιθυμούν. Αλλά τους νικητές είναι πιο δύσκολο να τους εντοπίσεις και αυτό συμβαίνει επειδή μερικές φορές δεν γνωρίζουν ότι είναι νικητές. Πολλοί άνθρωποι πέφτουν στην παγίδα του να θέλουν όλο και περισσότερα και έτσι οι επιθυμίες τους δεν μπορούν να εκπληρωθούν. Πρέπει να απλοποιήσουμε τη ζωή μας και να αντιληφθούμε ότι η επιτυχία δεν έχει σχέση με αυτό που βλέπουμε στην τηλεόραση και στα περιοδικά. Πρέπει να μάθουμε ως κοινωνία ότι κάθε άνθρωπος έχει κάποιο ταλέντο, κάθε άνθρωπος έχει δεξιότητες και όλοι έχουν αξία. Αυτή είναι ίσως η μεγαλύτερη ελπίδα μου."