άντρας που στέκεται σε μια παγωμένη σπηλιά

Μέσα στους πάγους

Τόλης Φραγκούδης

“Δεν μιλάς, δεν θέλεις να φωνάξεις πια, απλώς σε κατακλύζει μια ηρεμία. Είναι ένα είδος αθόρυβου σεβασμού προς την ομορφιά της φύσης”, λέει ο Τόλης Φραγκούδης, μιλώντας για τις παγωμένες σπηλιές που έχουν δημιουργηθεί από τον παγετώνα Roseg της Ελβετίας, ένα μέρος που ερευνά και φωτογραφίζει εδώ και κάποια χρόνια.

άντρας στέκεται πάνω από μια παγωμένη σπηλιά με τον ήλιο πίσω του

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/10, ISO 64

Ο Τόλης χρειάστηκε τρεις ώρες για να φτάσει στις παγωμένες σπηλιές, περνώντας από βαθύ χιόνι και μια παγωμένη λίμνη, ενώ οι θερμοκρασίες άγγιζαν τους -25ºC στο παγωμένο άκρο της κοιλάδας, “οπότε θέλει πολύ κόπο για να φτάσεις εκεί”, λέει γελώντας. “Περπατώντας με χιονοπάπουτσα μέχρι εκεί, είχαμε μαζί μας κι ένα έλκηθρο ως εξοπλισμό, επειδή δεν πηγαίνω μόνο με μια φωτογραφική μηχανή και έναν φακό όταν κάνω κάτι τέτοιο”! Με στόχο να τραβήξει και φωτογραφίες και βίντεο, ο Τόλης είχε μαζί του τρεις φωτογραφικές μηχανές: την Alpha 7S II, την Alpha 7R III και την Alpha 7R II, μαζί με τους φακούς 12-24mm f/4 G, 16-35mm f/2.8 GM, 24-70mm f/2.8 GM και 70-200mm f/2.8 GM OSS, έναν αναρτήρα, ένα drone, αλλά και εξοπλισμό ασφαλείας, σχοινιά και προμήθειες.

μέσα σε μια μπλε παγωμένη σπηλιά

© Tolis Fragoudis | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/320s @ f/4.5, ISO 100

Ευτυχώς, χάρη στο μικρότερο μέγεθος και το μικρότερο βάρος των σωμάτων των μηχανών Sony Alpha, οι φωτογράφοι, όπως ο Τόλης, μπορούν είτε να ταξιδέψουν με πιο ελαφρύ είτε με περισσότερο εξοπλισμό χωρίς να κουβαλάνε μεγάλος βάρος. “Αν συγκρίνεις αυτές τις μηχανές με τις DSLR, είναι πραγματικά ελαφριές”, μας λέει ο Τόλης, “και στην τελική, επειδή μου αρέσει να έχω πολύ εξοπλισμό μαζί μου, σημαίνει ότι μπορώ να πάρω ακόμη περισσότερο! Μου αρέσει σίγουρα να τραβάω και φωτογραφίες και βίντεο, οπότε ο συνδυασμός σωμάτων Alpha S και R έχει απόλυτο νόημα για εμένα”. Συνεχίζει λέγοντας “αυτές οι μηχανές σού προσφέρουν και άλλα οφέλη. Για παράδειγμα, κατάφερα να αξιοποιήσω στο μέγιστο την υψηλή ανάλυση και το δυναμικό εύρος της Alpha 7R III με μεγάλους χρόνους έκθεσης στις σπηλιές, αλλά και να παίρνω λήψεις με το χέρι στα πιο σκοτεινά σημεία, χάρη στο εκπληκτικό υψηλό ISO χωρίς θόρυβο της Alpha 7S II”.

Κοιτάζοντας προς τον ουρανό μέσα από μια μπλε παγωμένη σπηλιά

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/5000s @ f/4.0, ISO 80

Οι δύσκολες συνθήκες δεν μείωσαν καθόλου την απόδοση των φωτογραφικών μηχανών του, μας λέει ο Τόλης, και στην ουσία αν παγώνει κάποιος πρώτος, αυτός είναι ο άνθρωπος. “Έχουμε ένα ρητό εδώ στην Ελβετία”, μας λέει γελώντας, “που λέει ότι δεν υπάρχει κρύο αν είσαι κατάλληλα ντυμένος”. Οι -20ºC είναι φυσιολογική θερμοκρασία σε αυτό το υψόμετρο, αλλά αν είσαι κατάλληλα προετοιμασμένος, δεν υπάρχει πρόβλημα. Οι μπαταρίες εξαντλούνται πιο γρήγορα σε αυτές τις θερμοκρασίες, αλλά μπορείς πάντα να έχεις περισσότερες μαζί σου. Οι μηχανές λειτουργούν άψογα. Το μόνο πραγματικό πρόβλημα είναι τα δάχτυλά σου”! Μόλις καταφέρεις να φτάσεις σε αυτά τα καταπληκτικά μέρη, για την αποτύπωση της απόκοσμης ομορφιάς τους και των ζωηρών χρωμάτων του πάγου το μόνο που χρειάζεται είναι να γνωρίζεις τα βασικά της φωτογραφίας, όπως η καλή σύνθεση και έκθεση, λέει ο Τόλης.

Σίγουρα είναι ένα παράξενο περιβάλλον", όπως μας εξηγεί, "αλλά, όπως με οποιοδήποτε τοπίο, αρκεί να αξιοποιήσεις στο έπακρο το φως και τις γραμμές του σκηνικού. Πρέπει να θυμάσαι ότι και σε αυτήν την περίπτωση έχεις να κάνεις με νερό, όπως στις ορεινές λίμνες, οπότε ανταποκρίνεται διαφορετικά στο φως, ανάλογα με τη γωνία που έχεις προς αυτό και την ώρα της ημέρας. Αν κάτσεις εκεί και παρατηρείς τον πάγο όλη μέρα, θα δεις τελείως διαφορετικά χρώματα να ξεπηδούν μπροστά στα μάτια σου, και το μπλε να γίνεται πράσινο".
κοιτάζοντας έξω από μια σπηλιά με ένα αστέρι στο βάθος

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/800s @ f/8.0, ISO 50

Αξιοποιώντας στο μέγιστο αυτό το χρώμα μέσα στις πιο σκοτεινές σπηλιές, ο Τόλης χρησιμοποιεί μεγαλύτερους χρόνους έκθεσης, βασιζόμενος στον χαμηλό φωτισμό που φιλτράρεται μέσα από τον πάγο ή αντανακλάται από την είσοδο της σπηλιάς. “Φωτογραφίζω μόνο με μη αυτόματο τρόπο”, μας εξηγεί, “ενώ χρησιμοποιώ και συχνά φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας, για να αυξήσω τον χρόνο έκθεσης, πραγματοποιώντας παράλληλα λήψεις σε μορφή RAW. Με τον μεγαλύτερο χρόνο έκθεσης, η φωτογραφία περιέχει πολλά περισσότερα δεδομένα. Όπως μπορείτε να δείτε σε αυτήν την εικόνα, είναι πιο πλούσια και λεπτομερής και σου επιτρέπει να εκμεταλλευτείς αυτά τα εντυπωσιακά χρώματα και τους τόνους στο post production. Όταν φωτογραφίζω, οι σκέψεις μου είναι ήδη σε αυτό το στάδιο και σκέφτομαι πώς μπορώ να εκμεταλλευτώ στο έπακρο αυτές τις έντονες σκηνές”.

μέσα σε μια μπλε παγωμένη σπηλιά με οροφή με ιδιαίτερα μοτίβα

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/5s @ f/4.0, ISO 320

“Η ομορφιά σε αυτά τα μέρη”, καταλήγει ο Τόλης, “είναι πραγματικά εθιστική. Λόγω της κίνησης του παγετώνα, της απόψυξης και της εκ νέου ψύξης, κάθε φορά που επιστρέφεις, οι σχηματισμοί είναι τελείως διαφορετικοί. Είναι απλά μαγικό”.

“Αλλά όπως και ο ίδιος ο παγετώνας, οι πιθανότητες να δεις αυτές τις σπηλιές λιγοστεύουν όλο και περισσότερο”, δηλώνει με θλίψη. “Προσπάθησα να επιστρέψω πρόσφατα, αλλά οι χιονοστιβάδες το έκαναν πολύ επικίνδυνο. Βέβαια, οι χιονοστιβάδες είναι κάτι φυσικό στις Άλπεις, αλλά συμβαίνουν όλο και πιο συχνά λόγω της κλιματικής αλλαγής. Σε μερικά χρόνια, ο παγετώνας, οι γέφυρες και οι σπηλιές από κάτω μπορεί να εξαφανιστούν και θα είμαστε οι τελευταίοι που θα τα έχουμε δει όλα αυτά, αλλά θα είμαι πάντα ευγνώμων που κατάφερα να τα δω”.

Προϊόντα που παρουσιάζονται

Tolis Fragoudis

Tolis Fragoudis | Ελβετία

"Μοναδικός μου στόχος είναι να ζήσω τη ζωή μου στο μέγιστο των δυνατοτήτων μου"

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το ενημερωτικό δελτίο του α Universe

Συγχαρητήρια! Γραφτήκατε με επιτυχία στο ενημερωτικό δελτίο του α Universe

Εισαγάγετε μια έγκυρη διεύθυνση email

Μας συγχωρείτε! Παρουσιάστηκε πρόβλημα.

Συγχαρητήρια! Γραφτήκατε με επιτυχία.