Η σωστή τεχνική δεν είναι αρκετή για μια καλή ταξιδιωτική φωτογραφία.
Δεν μπορείς απλώς να τραβήξεις μια σειρά από δοκιμασμένες σκηνές, πατώντας στα χνάρια των προηγούμενων. Ούτε πρέπει να συμπεριφέρεσαι στο θέμα σου σαν να είναι θύμα φωτογραφικού σαφάρι.
Το μυστικό για υπέροχες λήψεις σύμφωνα με τον Gábor Erdélyi είναι να καταφέρεις να βυθιστείς απόλυτα στον κόσμο τον οποίο φωτογραφίζεις.
Να γίνει η ζωή σου.
Άλλωστε, αν εσύ δεν νιώθεις ότι συμμετέχεις στην περιπέτεια, πώς περιμένεις να το νιώσουν όσοι θα δουν τις φωτογραφίες σου;
"Για μένα" εξηγεί ο Gábor, "η ουσία της ταξιδιωτικής φωτογραφίας είναι η χαρά του να μετατρέπεις τις νέες εμπειρίες σε στιγμές που διαρκούν στον χρόνο.
Το θέμα είναι η περιπέτεια, η χαρά της ανακάλυψης.
Το μόνο που θέλω στα ταξίδια μου είναι δύο σταθερές ημερομηνίες: της αναχώρησης και της επιστροφής.
Έχω ένα γενικό πλάνο στο μυαλό μου σχετικά με το τι με ενδιαφέρει, αλλά αποφεύγω τα κλασικά τουριστικά αξιοθέατα.
Ρωτάω τους ντόπιους για διαδρομές και μονοπάτια, και χρησιμοποιώ όσο το δυνατόν λιγότερο τις συγκοινωνίες.
Αν γίνεται, πάω παντού με τα πόδια".
"Η ταξιδιωτική φωτογραφία καλύπτει πολλά πεδία, όπως το πορτραίτο, τη φύση, το τοπίο και τη φωτογραφία ντοκιμαντέρ" μας λέει.
"Έτσι λοιπόν, για μένα, το να αποτυπώνω τα ταξίδια μου είναι περισσότερο μια ψυχική κατάσταση.
Τα ταξίδια μου διαρκούν τουλάχιστον τέσσερις ή πέντε εβδομάδες, και αυτό σημαίνει ότι μπορώ να βυθιστώ στην κουλτούρα και την ατμόσφαιρα ενός μέρους.
Στην πραγματικότητα, το πρότζεκτ είναι το ίδιο το ταξίδι. Οι φωτογραφίες δεν είναι παρά ο απόηχος της εσωτερικής εμπειρίας".
Ο Gábor λέει ότι στα ταξίδια τον βοηθάει ιδιαίτερα η μετάβαση στις μηχανές χωρίς καθρέπτη της Sony.
"Η α7R III είναι το βασικό μου μηχάνημα.
Είναι μικρή, διακριτική και ελαφριά, παράγοντας πολύ σημαντικός στις μετακινήσεις.
Όταν ταξιδεύεις επί δύο μήνες, σε ενδιαφέρει πραγματικά πόσο βάρος κουβαλάς μαζί σου καθημερινά.
Με οθόνη που διπλώνει και απίστευτα γρήγορη εστίαση, είναι η τέλεια μηχανή για ταξίδια.
Η αυτόματη εστίαση στα μάτια χρησιμεύει ιδιαίτερα στο πορτραίτο."
Για τον Gábor, η ευκολία λήψης και τα προσαρμόσιμα στοιχεία ελέγχου είναι τεράστιο πλεονέκτημα, καθώς μπορεί να εργάζεται και να τραβάει ταχύτερα.
"Φωτογραφίζω σε μη αυτόματη λειτουργία και προγραμματίζω στα βασικά κουμπιά τις πιο σημαντικές ρυθμίσεις μου, δηλαδή το ISO, τις λειτουργίες αυτόματης εστίασης και την αθόρυβη λήψη, καθώς όλες αυτές οι λειτουργίες είναι πολύ χρήσιμες στα ταξιδιωτικά θέματα."
Για τον Gábor, συχνά τα ταξιδιωτικά θέματα είναι αντίδοτο στις δουλειές που του ανατίθενται συνήθως, όπου φωτογραφίζει πορτραίτα, μόδα και γυμνό για μεγάλα περιοδικά, με πολύ διαφορετική προσέγγισή στα δύο αυτά είδη.
"Για τη δουλειά μου στο πορτραίτο συγκεντρώνομαι και προετοιμάζομαι διαρκώς για κάθε λήψη, ενώ με τα ταξίδια είναι εντελώς διαφορετικά τα πράγματα.
Κατά βάση, δεν ενεργώ συνειδητά ως καλλιτέχνης ούτε οργανώνω τα ταξίδια μου για ένα συγκεκριμένο πρότζεκτ.
Βασίζομαι στις εντυπώσεις και απολαμβάνω την ελευθερία που προσφέρει το ταξίδι και η φωτογραφία.
Θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό τον αυθορμητισμό".
Στα πιο μακρινά ταξίδια, λέει ο Gábor, υπάρχει χρόνος για έρευνα. "Η τελευταία μου επίσκεψη στην Ιαπωνία περιλάμβανε τρία εσωτερικά ταξίδια και διήρκεσε σχεδόν μισό χρόνο.
Εκεί, είχα χρόνο για έρευνα.
Οι πρώτες εμπειρίες εντυπωσιάζουν βαθιά τους ταξιδιώτες, με αποτέλεσμα να παραμένουν στην επιφάνεια."
Παρά τον συνειδητά ασυνείδητο τρόπο με τον οποίο εργάζεται ο Gábor, πολλά από τα έργα του χαρακτηρίζονται από μια κυρίαρχη θεματική.
Τον ενδιαφέρει ιδιαίτερα "η σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και το περιβάλλον του, και κυρίως η σχέση ανάμεσα στους χώρους διαβίωσης που δημιουργούνται από τον άνθρωπο της μεγαλούπολης, την πόλη και τους ανθρώπους που ζουν εκεί.
Αν αναζητώ κάτι συνειδητά, είναι οι κλειστές υποκουλτούρες".
Για παράδειγμα, "στην Ιαπωνία, μου κίνησαν πραγματικά το ενδιαφέρον οι απομακρυσμένες πόλεις σε ερημωμένες επαρχιακές τοποθεσίες, καθώς και η κουλτούρα των λουτρών, ο κόσμος των όνσεν".
Φωτογραφίζοντας με αυτόν τον τρόπο, η πρόθεση του Gábor πάντα είναι να δημιουργεί μια σχέση με τους ανθρώπους που αποτυπώνει στα ταξίδια του και να αποφεύγει τα πιθανώς απρόσωπα αποτελέσματα της φωτογραφίας δρόμου σαν ελεύθερος σκοπευτής.
"Ενδιαφέρομαι πολύ περισσότερο για τους ανθρώπους και γι' αυτό μπορώ να διηγηθώ πιο πιστά την ιστορία τη δική τους και του περιβάλλοντός τους.
Το ζήτημα είναι να έρχομαι σε επαφή με ανθρώπους όταν ταξιδεύω.
Θέλω να κουβεντιάζω μαζί τους ή να πίνουμε μια μπύρα, αλλά κάποιες φορές και μόνο η οπτική επαφή είναι αρκετή".
Ως προς τους φακούς, ο Gábor κυρίως χρησιμοποιεί τον G με FE 12-24 mm και f/4, τον GM με FE 24-70 mm και f/2.8 και τον GM με FE 70-200 mm f/2.8 που του δίνουν "μεγάλη ευελιξία και κορυφαία ποιότητα εικόνας.
Επιπλέον, μου αρέσει να έχω μαζί μου κάποιους σταθερούς φακούς με f/1.4 για λήψεις σε χαμηλό φωτισμό, όπως τον GM με FE 85 mm και f/1.4".
Όπως λέει ο Gábor, είναι η επίδραση της απόλυτης αφομοίωσης σε ένα συγκεκριμένο περιβάλλον που μετατρέπει τα ετερόκλητα θέματα της ταξιδιωτικής φωτογραφίας σε μια εξωτική εικόνα με νόημα.
Οι ξεχωριστές δηλώσεις μετατρέπονται σε ένα οπτικό δοκίμιο που διηγείται την αληθινή ιστορία του τόπου και της κουλτούρας που αποτυπώνει, τοποθετώντας τους ανθρώπους που φωτογραφίζονται σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο.