Κινούμενες εικόνες

Alessandro Grassani

"Δεν με ενδιαφέρουν πια οι μεμονωμένες εικόνες", λέει ο Alessandro Grassani. "Για μένα," συνεχίζει, "σχεδόν όλοι στις μέρες μας μπορούν να τραβήξουν μια όμορφη εικόνα, ακόμη και με το τηλέφωνό τους. Το ζητούμενο είναι η δημιουργία ενός πολυδιάστατου έργου. Μια σειρά από εικόνες είναι ζωτικής σημασίας για να διηγηθεί μια ιστορία και αυτό ανοίγει ένα παράθυρο σε έναν άγνωστο κόσμο, όχι μόνο από δημοσιογραφικής άποψης, αλλά συναισθηματικά."

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-breeder-living-in-ivory-coast-africa
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35 mm f/4 ZA OSS| 1/3200 s σε f/5,0, ISO 400

Ένα τέτοιο έργο, το The Last Illusion, αφορά το ταξίδι των περιβαλλοντικών μεταναστών στις πόλεις. Ο τίτλος αφορά τις προσδοκίες τους, οι οποίες δυστυχώς δεν εκπληρώνονται.

"Στον τόπο τους δεν έχουν μέλλον, έτσι πηγαίνουν στις πόλεις. Αν όμως όλη σου τη ζωή είσαι ψαράς και πας σε μια πόλη όπως η Ντάκα, δεν έχεις τις ικανότητες να επιβιώσεις. Το όνειρο μιας νέας ζωής στην πόλη γίνεται εφιάλτης."

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-fisherman-sitting-in-boat-ivory-coast-africa
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35 mm f/4 ZA OSS| 1/500 s σε f/11, ISO 400

Πώς έφτασε εδώ;

Όπως και με τους περισσότερους, χρειάστηκε χρόνο για να χτίσει την καριέρα του. Μετά την εκπαίδευση στη φωτογραφία, ο Alessandro εργάστηκε αρχικά ως βοηθός ενός φωτογράφου διαφήμισης. "Εργάστηκα στο στούντιό του για έναν χρόνο, ίσως λίγο περισσότερο, μετά με απέλυσε", διηγείται γελώντας ο Alessandro, "μου είπε ότι δεν είμαι κατάλληλος για τέτοιου είδους δουλειά και ότι θα πρέπει να εστιάσω στο πάθος μου, που ήταν η καταγραφική φωτογραφία. Πρέπει να παραδεχτώ ότι το έθεσε ευγενικά."

Έπειτα εργάστηκε ως ελεύθερος επαγγελματίας για ιταλικές εφημερίδες, όπως η Corriere Della Sera και αργότερα κάλυψε τα γεγονότα στη Μέση Ανατολή. Τώρα εργάζεται σε διάφορες διαφημιστικές, εταιρικές και καταγραφικές φωτογραφικές αποστολές και δουλειές, και παράλληλα προσπαθεί να κάνει και τα προσωπικά του έργα όταν είναι δυνατόν, "κάθε δουλειά είναι καλή, ως φωτογράφος χρειάζεσαι τα χρήματα, για να ταΐσεις την οικογένειά σου και να συνεχίσεις να εργάζεσαι στα δικά σου έργα."

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-chiapas-mexico-migrants-follow-the-train-tracks-to-the-united-states

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35 mm f/4 ZA OSS| 1/125 s σε f/7,1, ISO 400

Η εκπαίδευσή του στον χώρο της διαφήμισης τον βοήθησε στην καταγραφική δουλειά του; Και αν ναι, με ποιον τρόπο; 

"Το θέμα είναι η χρήση του φωτός. Όταν είσαι στο στούντιο, μετακινείς τα φώτα και δημιουργείς το επιθυμητό φως. Αυτό δεν συμβαίνει αν βρίσκεσαι σε εξωτερικό χώρο. Αν όμως το καταλαβαίνεις, μπορείς να αναζητήσεις τις μεταβολές στο διαθέσιμο φως. Έτσι το εντάσσεις σε ό,τι κάνεις".

Αυτό σημαίνει ότι περιμένεις τις σωστές συνθήκες φωτισμού, για να αποτυπώσεις τη σωστή εικόνα και να διηγηθείς την ιστορία που θέλεις.

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-immigrant-shelter-in-sonora-mexico
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35 mm f/2,8 ZA | 1/200 s σε f/2,8, ISO 1600

"Για τα έργα μου που αφορούν τη μετανάστευση, η τελική επιλογή μπορεί να είναι μόλις 30 ή λιγότερες φωτογραφίες που τράβηξα επί σειρά ετών, ωστόσο η λήψη μίας μόνο τέτοιας φωτογραφίας μπορεί να κρύβει από πίσω εργασία μίας εβδομάδας. Ξέρω τι θέλω να πω, ξέρω τον τόπο, έτσι για να τραβήξω τη φωτογραφία πηγαίνω εκεί την ανατολή, το ηλιοβασίλεμα, με βροχή, σε διαφορετικές ώρες επί σειρά ημερών, μόνο και μόνο για να περιμένω το τέλειο φως που θα μου επιτρέψει να διηγηθώ την ιστορία που θέλω".

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-ivory-coast-africa-lady-walks-past-derelict-building

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35 mm f/4 ZA OSS| 1/1000 s σε f/6,3, ISO 800

TEST

Η τελική επιλογή των εικόνων είναι καθοριστική για το έργο, προκειμένου να βρεθεί η τέλεια ισορροπία των εικόνων. Ο Alessandro εξηγεί: "Ποτέ δεν ξέρω ποια είναι η τέλεια λήψη μέχρι το τελικό στάδιο, όταν τις έχω όλες συγκεντρωμένες στην οθόνη. Αν δεν γίνει σωστά η τελική επιλογή, μπορεί να καταστρέψεις τη δουλειά σου. Αν επεξεργαστείς σωστά μια κακή εργασία, μπορεί να βελτιωθεί, και ομοίως, αν η επεξεργασία μιας καλής δουλειάς γίνει λάθος, η ιστορία μπορεί να χαθεί. Οι εικόνες πρέπει να αποτελούν σειρά και να διηγούνται μια ιστορία με απήχηση σε συναισθηματικό επίπεδο."

Έτσι, ο Alessandro αναζητά πάντα βοήθεια με την τελική επιλογή των εικόνων για μια νέα ματιά στο έργο του. "Ως φωτογράφος δεν είσαι απαραίτητα και ο καλύτερος για να επεξεργαστείς τη δουλειά σου. Αυτό το στάδιο γίνεται από άτομα που εμπιστεύομαι και χρειάζεται χρόνος. Μπορεί να χρειαστώ και μια εβδομάδα για κάθε μέρος ενός έργου ή και μήνες. Κάνω την πρώτη επιλογή, μετά τη συζητάμε και την αφήνουμε παράμερα λίγο. Είναι σαν το κρασί, όσο πιο παλιό, τόσο πιο καλό."

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-sonora-mexico-wall-at-the-border-with-the-united-states
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35 mm f/4 ZA OSS| 1/125 s σε f/7,1, ISO 200

Μία από τις βασικές πτυχές τόσο της φωτογραφίας όσο και της τελικής επιλογής είναι η ισορροπία μεταξύ αισθητικής και δημοσιογραφίας: "Εφαρμόζω τους κανόνες του φωτορεπορτάζ όταν δουλεύω, αλλά από αισθητικής άποψης, αισθάνομαι ελεύθερος να δουλεύω όπως καλύτερα μπορώ για να αποτυπώνω εικόνες που έχουν έντονο αντίκτυπο. Ας πούμε ότι φιλοδοξία μου είναι να βρω τον τέλειο συνδυασμό μεταξύ ομορφιάς και αλήθειας. Τότε θεωρώ οι εικόνες είναι πιο υποβλητικές και παραστατικές".

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-baja-california-wall-between-united-states-and-mexico-seen-from-tecate
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35 mm f/2,8 ZA | 1/320 s σε f/5,0, ISO 800

Για τον σκοπό αυτό, ο Alessandro βρήκε τον εαυτό του να περιορίζει τις συνθέσεις του, για να βρει απλούστερους και πιο αποτελεσματικούς συνδυασμούς. "Προηγουμένως, μάλλον αναζητούσα πιο σύνθετες συνθέσεις με διαφορετικά θέματα σε διαφορετικά στρώματα του πλαισίου. Τώρα προσπαθώ να μεταφέρω την ουσία."

Στην πράξη, αυτή η απλούστερη προσέγγιση σημαίνει ότι "βγάζεις τα περιττά στοιχεία από το πλαίσιο για να απλοποιήσεις την εικόνα, δηλαδή τον θόρυβο και τους περισπασμούς, αλλά διατηρώντας την περιβάλλουσα πληροφορία, όπως τον τόπο όπου ζουν τα θέματα της φωτογραφίας. Γι' αυτό μου αρέσουν τα μεγάλα τοπία με το θέμα μου τοποθετημένο στη μέση, επειδή το τοπίο, το περιβάλλον και το θέμα δένουν. Εξάλλου, αυτό το πλαίσιο είναι και η ιστορία."

Προϊόντα που παρουσιάζονται σε αυτό το άρθρο 

ILCE-7RM2

α7R II με αισθητήρα εικόνας πλήρους καρέ με οπίσθιο φωτισμό

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* E 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35mm F2.8 ZA

Alessandro Grassini
Alpha Universe

Alessandro Grassini

Ιταλία

Αυτή είναι η προσωπική μου προσδοκία: να αφήσω τη δική μου μαρτυρία στην ατέρμονη αναζήτηση του τέλειου συνδυασμού ανάμεσα στην ομορφιά και στην αλήθεια που αποκαλούμε τέχνη.

Προβολή προφίλ