“Στη δουλειά μου, υπάρχει πάντα κίνηση”, λέει ο φωτογράφος μόδας και διασημοτήτων Frank Doorhof, “θα μπορούσε να είναι η θέση ενός χεριού που δίνει την ιδέα της κίνησης ή μια στάση που δημιουργεί μια καμπύλη… Μου αρέσουν οι γραμμές που ρέουν έτσι. Μπορώ να ενθουσιαστώ με μια λήψη όπου το μοντέλο απλά τινάζει λίγο τα μαλλιά του!” Η κίνηση, μικρή ή μεγάλη, είναι η απαραίτητη ενέργεια που διατρέχει κάθε φωτογραφία του Frank. Είναι κάτι που γνωρίζει ότι έχει απήχηση στον θεατή, προσελκύοντας ενστικτωδώς τη ματιά του με τον ίδιο τρόπο που το μυαλό μας έχει εξελιχθεί για να παρατηρεί την κίνηση, τα έντονα χρώματα ή μοτίβα.
“Πάντα ψάχνω αυτήν τη ρευστότητα”, λέει, “ακόμα κι αν δεν είναι μεγάλη και προφανής, επειδή για τον θεατή μια πιο δυναμική εικόνα είναι πάντα πιο συναρπαστική.” Εκτός από την κίνηση των θεμάτων του, ο Frank χρησιμοποιεί βοηθήματα και εφέ για να γεμίσει τις εικόνες του με δυναμική ενέργεια. “Όταν το ξεκινήσεις”, λέει, “υπάρχουν τόσες πολλές επιλογές. Το νερό, ο καπνός και η σκόνη είναι υπέροχα και χρησιμοποιώ επίσης μακριά φορέματα, κασκόλ σε συνδυασμό με ανεμιστήρα στο τούρμπο ή με απαλό αέρα… υπάρχουν τόσα πολλά για να προσθέσεις αυτήν την αίσθηση της κίνησης. Αυτά που μπορείς να κάνεις περιορίζονται μόνο από τη δημιουργικότητά σου.”
Η ενστικτώδης έλξη της κίνησης αντικατοπτρίζεται στον τρόπο που επιλέγεται για την αποτύπωσή της, σύμφωνα με τον Frank. Πρέπει να πιάσεις τη σωστή στιγμή σε μια πιρουέτα ή ένα άλμα. “Στην κίνηση, κάθε λήψη διαφέρει, δεν είναι ποτέ η ίδια. Είναι απογοητευτικό να έχεις πιάσει το πλάνο, αλλά κάτι στην έκφραση του προσώπου ή στη θέση ενός χεριού να μην είναι 100% σωστό. Φυσικά, μπορείς να συνδυάσεις τις λήψεις, αλλά ως φωτογράφος θέλω να το πετυχαίνω 99% με τη μηχανή. Έτσι βελτιώνομαι.” Αυτό που βοηθά τον Frank να φωτογραφίζει με σιγουριά είναι η ταχύτητα της Sony α7R IV, που δίνει ποιότητα μεσαίου φορμά με τον χαρακτήρα μιας φωτογραφικής μηχανής για αθλητικές λήψεις. “Έχουμε στροβοσκόπιο στούντιο Hensel που συμβαδίζει με τα 10 fps της α7R IV, εμένα, όμως, με βοηθάει περισσότερο να φωτογραφίζω μεμονωμένα καρέ και να βασίζομαι στις αντιδράσεις της μηχανής”, εξηγεί. “Έχω δοκιμάσει και τις δύο μεθόδους αμέτρητες φορές και προτιμώ τον δικό μου χρονισμό. Η διαφορά μερικών μικροδευτερολέπτων μπορεί να σημαίνει ότι έχασες τη στιγμή, συνεπώς ο χρόνος αντίδρασης της μηχανής είναι κρίσιμος παράγοντας.”
Ο Frank δουλεύει κυρίως με φλας για ευκρίνεια στις λήψεις με κίνηση, αντί για πολύ γρήγορο κλείστρο. “Συχνά το μπερδεύουν αυτό”, εξηγεί, “στο στούντιο ή όταν εργάζομαι με στροβοσκόπιο, η διάρκεια του φλας είναι αυτή που παγώνει την κίνηση. Σε εσωτερικούς χώρους, αν ρυθμίσεις τη μηχανή στα f/16 και τα 1/125 s και φωτογραφίσεις σε ISO 100, θα δεις ένα μαύρο περίγραμμα. Με το φλας και τις ίδιες ρυθμίσεις (αφού φωτομετρήσεις), η ταχύτητα του φλας αναδεικνύει την κίνηση του μοντέλου. Θα μπορούσε να γίνει με ταχύτητα κλείστρου 1 δευτερολέπτου και το αποτέλεσμα να είναι ίδιο.” Ο έλεγχος της ταχύτητας κλείστρου είναι ζωτικής σημασίας όταν ο Frank χρησιμοποιεί αργό συγχρονισμό ή φλας με αρχή ταχύτητα κλείστρου, συνδυάζοντας την κίνηση και ευκρίνεια, σε ένα ονειρικό ή χαοτικό μείγμα χρωμάτων και σχημάτων. “Πειραματίζομαι με χαμηλότερες ταχύτητες κλείστρου και ρυθμίσεις που διατηρούν το διαθέσιμο φως στη σκηνή καθώς και το φλας”, λέει, “και παρόλο που μου αρέσουν περισσότερο οι παγωμένες λήψεις με ευκρίνεια, η χαμηλή ταχύτητα του κλείστρου μπορεί να δώσει εξαιρετικά αποτελέσματα. Είναι ένα πολύ προσωπικό στυλ και πολύ διασκεδαστικό ειδικά όταν προσθέτεις εφέ ζουμ ή μετακινείς τη μηχανή. Οι καλές λήψεις που θα κρατήσεις είναι λιγότερες, αλλά όταν το πετύχεις, θα έχεις την τέλεια λήψη!”
Για τις λήψεις φλας με υψηλή ταχύτητα κλείστρου, ο Frank προ-εστιάζει την α7R IV χρησιμοποιώντας το κεντρικό σημείο εστίασης και τραβάει μία φωτογραφία σε λειτουργία αυτόματης εστίασης, και εξηγεί “αφήνω το μοντέλο να πηδήξει και επειδή φωτογραφίζω κυρίως σε μικρότερα διαφράγματα, με την κίνηση έχω κάποιο περιθώριο”.
Για άλλες φωτογραφίες, όπως σε εξωτερικούς χώρους, χρήσιμη είναι η αυτόματη εστίαση στα μάτια και η απόδοση ISO της α7R IV.
"Ένα από τα πράγματα που μου αρέσουν στο σύστημα της Sony είναι οι επιδόσεις των Sony α7R IV και α9 όταν πρέπει να συνδυάσεις συνεχή εστίαση με φλας. Κάνουν τη λειτουργία πανεύκολη."
Στο τέλος, όποια κι αν είναι η μορφή της κίνησης, είτε με εντυπωσιακή ευκρίνεια είτε με ενδιαφέρουσα θόλωση, είναι κάτι που ανέκαθεν καθόριζε το έργο του, “επειδή ακόμη και από την αρχή”, λέει ολοκληρώνοντας, “η φωτογραφία μόδας για μένα δεν ήταν ποτέ ένα όμορφο πρόσωπο, αλλά πώς να δημιουργήσεις θετικό αντίκτυπο.”
"Γιατί να προσποιηθείς κάτι που μπορείς να δημιουργήσεις"