"Μου αρέσει να υποφέρω λίγο για τις φωτογραφίες μου. Εξαντλώ τα όριά μου για να τις τραβήξω. Εάν κατέβω από το αυτοκίνητό μου, βγω έξω και τραβήξω φωτογραφίες από την άκρη του δρόμου, ποτέ δεν εκτιμάω τις φωτογραφίες τόσο όσο εκείνες για τις οποίες έπρεπε να σκαρφαλώσω το βουνό με σκι. Ο καιρός και οι κακουχίες αυξάνουν την αξία της εικόνας, τουλάχιστον για εμένα."
Η φωτογραφική καριέρα του Jaakko ξεκίνησε από την αγάπη του για την ύπαιθρο. Μεγαλώνοντας στο εντυπωσιακό τοπίο της βόρειας Φινλανδίας, ο Jaakko έμαθε να αγαπάει τον κόσμο γύρω του μέσω της πεζοπορίας και του ποδηλάτου βουνού. Όπως πολλοί άλλοι, πήρε μαζί του μια φωτογραφική μηχανή για να καταγράψει τις περιπέτειες με τους φίλους του.
"Κάθε φορά που έβγαινα στην ύπαιθρο, ο ενθουσιασμός μου για τη φωτογραφία μεγάλωνε", λέει ο Jaakko. "Μετά, πήρα μια νέα μηχανή και όλα άρχισαν να γίνονται κάπως πιο σοβαρά. Τώρα νομίζω ότι είναι 50/50; η δουλειά μου με τη φωτογραφία και το βίντεο πηγαίνει χέρι-χέρι με το πάθος μου για την εξοχή."
Δεν είναι εύκολη δουλειά. Σε σωματικό επίπεδο, η λήψη φωτογραφιών σε θερμοκρασίες που φτάνουν στους -35 βαθμούς μπορεί να εξαντλήσει τα όριά σου. Ακόμα και τα πιο απλά πράγματα όπως ο χειρισμός της μηχανής με γάντια μπορεί να είναι δύσκολα, αλλά αυτό που πολλοί φωτογράφοι δεν συνειδητοποιούν είναι ότι μπορεί να πρέπει να αλλάξεις ακόμα και τον τρόπο που αναπνέεις!
"Συνήθως χρησιμοποιώ δύο γάντια" εξηγεί ο Jaakko. "Προσπαθώ να φοράω το μεγαλύτερο ζευγάρι, με το οποίο μπορώ να χειριστώ τις βασικές λειτουργίες της μηχανής, τις ρυθμίσεις διαφράγματος και το σημείο αυτόματης εστίασης, και, φυσικά, το κουμπί κλείστρου. Και, στη συνέχεια, αν πραγματικά πρέπει να χειριστώ τη μηχανή, τα βγάζω και από κάτω φοράω μικρότερα γάντια, που είναι λεπτά και στενά, για να τη χειριστώ πιο εύκολα. Είναι σημαντικό να βρεις τα κατάλληλα γάντια για τις ανάγκες σου στη φωτογράφιση σε πολύ κρύο καιρό. Πρέπει να θυμάσαι ότι η ίδια η μηχανή είναι από μαγνήσιο, και στους -30 βαθμούς, η ίδια η μηχανή είναι υπερβολικά κρύα για να την αγγίξεις."
Σε τόσο κρύο καιρό, είναι σημαντικό όχι απλά να είσαι προετοιμασμένος εσύ, αλλά και η μηχανή σου. Όταν έχει τόσο κρύο, δεν μπορείς ούτε να αναπνεύσεις πάνω στη μηχανή, γιατί η υγρασία της ανάσας παγώνει στην οθόνη, το ηλεκτρονικό εικονοσκόπιο ή την επιφάνεια του φακού σχεδόν αμέσως.
"Κάποιοι φωτογράφοι έχουν τη μηχανή τους κάτω από το μπουφάν τους, αλλά σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να προσέχεις την υγρασία που μπορεί να προκαλέσει ο ιδρώτας του σώματος. Αυτή η υγρασία μπορεί να παγώσει γρήγορα όταν εκτεθεί σε ακραία κρύες συνθήκες. Δεν σταματάει όταν μπαίνεις σε εσωτερικούς χώρους, και γι' αυτό, πρέπει να αφήνεις τη μηχανή και τους φακούς μέσα στο σακίδιο, ώστε ο αέρας στην τσάντα και τις μηχανές να προσαρμόζεται βαθμιαία στο περιβάλλον. Είναι πολλά πράγματα που χρειάζονται προσοχή, αλλά για εμένα έχουν γίνει πια δεύτερη φύση."
Ο Jaakko μας λέει ότι για εκείνον, ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία των λήψεων σε ακραίο κρύο είναι να έχεις τον σωστό εξοπλισμό. "Πάντα χρησιμοποιώ τις μηχανές Sony α7R III και Sony α9, και ποτέ δεν είχα πρόβλημα με τη φωτογράφιση στο κρύο", μας λέει. Έχω φωτογραφίσει στους -35 βαθμούς, και η νέα μπαταρία NP-FZ100 για τις μηχανές συνεχίζει να λειτουργεί και να μου επιτρέπει να φωτογραφίσω. Θυμάμαι τον πρώτο χειμώνα που ξεκίνησα να χρησιμοποιώ φωτογραφικές μηχανές, είχε -25 βαθμούς, με τον παγωμένο αέρα να τους ρίχνει στους -30, και συνέχιζα να μπορώ να φωτογραφίζω."
"Βρίσκω ότι οι δύο μηχανές μου συμπληρώνουν πολύ ωραία η μία την άλλη", συνεχίζει. "Η α9 έχει την καλύτερη ταχύτητα στα 20 fps και γρήγορη αυτόματη εστίαση, οπότε αν θέλω να τραβήξω δράση, αυτή χρησιμοποιώ. Αν βγάζω τοπία ή σκηνές τοπίων με έναν ποδηλάτη βουνού ή έναν σκιέρ, τότε χρησιμοποιώ την α7R III και τον αισθητήρα των 42,4 megapixel για να αποτυπώσω περισσότερη λεπτομέρεια. Επιπλέον, προσφέρει πολλή λεπτομέρεια, για την περίπτωση περικοπής κατά την επεξεργασία ή αν θέλω να εκτυπώσω μια φωτογραφία σε πολύ μεγάλες διαστάσεις."
Στους φακούς, ο Jaakko έχει ένα σετ κατάλληλο για τόσο ακραίες συνθήκες. "Χρησιμοποιώ κάποιους βασικούς φακούς. Τον G Master 70-200 mm με f/2,8, τον 70-200 mm με f/4, τον ZA Sony Zeiss Sonnar 55 mm με f/1,8 και τον G Master 16-35 mm με f/2,8. Λατρεύω τον ZA Zeiss Sonnar στα 55 mm με f/1,8, γιατί είναι πολύ ευκρινής και όμορφος, ιδιαίτερα για πορτραίτα, και ο 16-35 mm είναι υπέροχος φακός σε κάθε εστιακή απόσταση, και μου αρέσει να τον χρησιμοποιώ. Μου προσφέρουν όλα όσα χρειάζομαι στην υπαίθρια φωτογράφιση."
"Όταν τρέχω ή κάνω ποδήλατο βουνού, παίρνω την f/4, γιατί είναι πιο μικρή και πιο ελαφριά, και αποτελεί σημαντικό λόγο που άρχισα να χρησιμοποιώ τη σειρά Sony Alpha. Συνειδητοποίησα πόσο μπορούσα να κερδίσω σε βάρος και χώρο στο σακίδιό μου και άρχισα να απολαμβάνω περισσότερο το σκι και το ποδήλατο βουνού, γιατί πλέον είναι πολύ πιο ελαφρύ! Όταν έρχεται ο χειμώνας, είναι προφανώς πολύ πιο σκοτεινά, και χρειάζομαι το μεγαλύτερο δυνατό διάφραγμα, και τότε αρχίζω να χρησιμοποιώ τον φακό GM στα 70-200 mm με f/2,8, που μπορεί να αιχμαλωτίσει περισσότερο φως."
Οι ακραίες συνθήκες καιρού και φωτισμού μπορεί να αποθαρρύνουν κάποιον φωτογράφο, αλλά για τον Jaako, όλα είναι μέρος της ευχαρίστησης. "Ο καιρός και το φως δεν με σταματούν", μας λέει, "Ζω μέσα στον Αρκτικό Κύκλο, και έτσι έχουμε κάποιες ώρες ήλιου στη μέση του χειμώνα, αλλά μερικές φορές, δεν έχουμε καθόλου ήλιο. Αυτό που έχουμε όμως, είναι πραγματικά όμορφες συνθήκες φωτισμού. Η αποκαλούμενη 'μπλε ώρα' στην πραγματικότητα διαρκεί για πολλές ώρες εδώ τον χειμώνα, και συνδυάζεται υπέροχα με το τεχνητό φως, ακόμα και όταν πρόκειται απλά για φως από φακό κεφαλής, που μπορεί να χρησιμοποιεί ένας ποδηλάτης βουνού."
Ο Jaakko κλείνει λέγοντας: "Μου αρέσει πολύ αυτή η περιοχή γιατί οι συνθήκες φωτισμού ποικίλουν τόσο πολύ. Το καλοκαίρι είναι φωτεινό μονίμως και η χρυσή ώρα διαρκεί όλη τη νύχτα, και μετά, τον χειμώνα, η μπλε ώρα διαρκεί πολλές ώρες. Συνήθως, ο ουρανός στην καρδιά του χειμώνα έχει ένα όμορφο ροζ χρώμα, και φυσικά, έχουμε το Βόρειο Σέλας, που είναι εκπληκτικό να το φωτογραφίζεις τον χειμώνα."