Συζητώντας για φωτογραφικές μηχανές με τον Bob Martin

Διεθνής φωτογράφος αθλητισμού της Sony

Ένας από τους κορυφαίους επαγγελματίες στο πεδίο του, με πάνω από 30 χρόνια εμπειρίας στην ποιοτική φωτογραφία αθλητισμού, ο Bob Martin δεν χρειάζεται συστάσεις. Πριν από δύο χρόνια, εμπνευσμένος από την ιδέα της απόλυτα αθόρυβης φωτογράφισης, ο Bob χρησιμοποίησε μια α7R II για πρώτη φορά, και δεν γύρισε ποτέ ξανά στα παλιά.

Πρόσφατα καταφέραμε να συναντήσουμε τον Bob σε ένα διάλειμμα από τη δουλειά του και τον ρωτήσαμε για τις αγαπημένες του φωτογραφικές μηχανές και φακούς Sony.

bob martin sony alpha 9 ο Μο Φάρα σε πορτραίτο προφίλ μπροστά από πράσινες φυλλωσιές

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400 mm f/4,5-5,6 GM OSS | 1/500 s με f/5,6, ISO 800

Έχω σωστά την αίσθηση ότι θαυμάζετε τη τεχνολογία, αλλά μόνο εφόσον προσφέρει κάποιο πλεονέκτημα στη δουλειά σας; 

Θα χρησιμοποιήσω και το παραμικρό γκάτζετ που υπάρχει, αν πρόκειται να βελτιώσει τη φωτογραφία μου. Και γιατί όχι; Στράφηκα στον ψηφιακό εξοπλισμό όταν άρχισε να γίνεται καλός, και το ίδιο έκανα με την αυτόματη εστίαση. Για μένα, οι μηχανές χωρίς καθρέπτη είναι το επόμενο μεγάλο εξελικτικό άλμα, λόγω των πλεονεκτημάτων που προσφέρουν.

Όταν είδα τη Sony για πρώτη φορά, αμέσως θέλησα τη μηχανή γιατί ήταν αθόρυβη, αλλά δεν μου άρεσε το ηλεκτρονικό εικονοσκόπιο. Είπα στον εαυτό μου πρέπει να το ανεχτείς, γιατί τα θετικά υπερβαίνουν τα αρνητικά. Τώρα, πιστεύω ότι είναι το πιο ελκυστικό χαρακτηριστικό των φωτογραφικών μηχανών, και εμένα μου έχει γίνει απολύτως απαραίτητο. Αν βγάζω πορτραίτα σε απαιτητικές συνθήκες φωτισμού, μπορώ να κάνω προεπισκόπηση και προσαρμογές πολύ γρήγορα, και, με το αθόρυβο κλείστρο, το θέμα δεν καταλαβαίνει καν ότι το κάνω! Μιλάω με το άτομο που φωτογραφίζω για να μην αγχώνεται, ενώ εγώ προσαρμόζω τις ρυθμίσεις.

bob martin sony alpha 9 αθλήτρια της ενόργανης σκύβει εντελώς ενώ στριφογυρίζει την κορδέλα της

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/2000 s με f/3,5, ISO 3200

Το αθόρυβο κλείστρο είναι τεράστιο πλεονέκτημα. Ο κόσμος έχει πλέον συνηθίσει τόσο πολύ τον ήχο του κλείστρου, που αλλάζει πόζα ή έκφραση κάθε φορά που τον ακούει. Αλλά στην αθόρυβη φωτογράφιση, το πλεονέκτημα επιστρέφει στα χέρια του φωτογράφου. Τους λες εσύ πότε φαίνονται καλά, όχι όταν ακούνε το κλικ.

Μπορώ να στέκομαι δίπλα στον Τάιγκερ Γουντς, στην 18η τρύπα, όταν εκτελεί τη βολή που θα του χαρίσει το Μάστερς, και να μην τον ενοχλώ καθόλου. Δεν υπάρχει περίπτωση να καταλάβει ότι τραβάω στα 20 fps.

Όπως έχω ξαναπεί, πιστεύω ότι η τεχνολογία των φωτογραφικών μηχανών έχει βελτιώσει τη φωτογράφιση αθλητισμού, γιατί εμείς οι φωτογράφοι δεν χρειάζεται πλέον να ανησυχούμε για την τεχνική και για το αν θα πετύχουμε τη στιγμή. Ίσως κάποτε, οι φωτογράφοι αθλητισμού να αντιμετωπίζονταν ως δεύτερης κατηγορίας από τους φωτορεπόρτερ ειδήσεων και τους καλλιτεχνικούς φωτογράφους, γιατί το μόνο που κάναμε ήταν να αποτυπώνουμε τη στιγμή. Τώρα όμως που ο εξοπλισμός μάς βοηθάει τόσο, νιώθω ότι μπορούμε να συγκεντρωθούμε και στην καλλιτεχνική πλευρά, αυτή της σύνθεσης και του φωτισμού.

bob martin sony alpha 9 αποθαρρυμένος σκιέρ που κάθεται κουλουριασμένος δίπλα στη γραμμή τερματισμού, μετά από ήττα

© Bob Martin | Sony α9 + FE 24-70 mm f/2,8 GM | 1/4000 s με f/5,6, ISO 2000

Ήταν εύκολη η μετάβαση από τις DSLR στις μηχανές χωρίς καθρέπτη;

Όχι, καθόλου εύκολη. Χρειάστηκα αρκετούς μήνες συνεχούς χρήσης της Sony για να νιώσω άνετα. Είχα επί χρόνια την ίδια μάρκα DSLR και ήξερα να τις χρησιμοποιώ ενστικτωδώς. Χρησιμοποίησα τη Sony ταυτόχρονα με τις DSLR και σταδιακά απέκτησα την απαραίτητη αυτοπεποίθηση για την πλήρη μετάβαση. Η δυνατότητα αντιστοίχισης λειτουργιών μού φάνηκε ιδιαίτερα χρήσιμη και μου επέτρεψε να έχω άμεση πρόσβαση στις περισσότερες λειτουργίες που χρησιμοποιώ συχνά.

Εκτός από την τεχνολογία φωτογραφικών μηχανών, η οποία εμφανώς σας ικανοποιεί, ας μιλήσουμε και για τους φακούς

Για να είμαι ειλικρινής, όταν έπιασα τη Sony για πρώτη φορά, το μόνο που με ενδιέφερε ήταν το κομμάτι των αθόρυβων δυνατοτήτων και νόμιζα ότι θα μπορούσα να χρησιμοποιώ τους φακούς DSLR με έναν προσαρμογέα. Αλλά αποδείχτηκαν δύσχρηστοι και με χαμηλή απόδοση AF, οπότε γρήγορα άρχισα να χρησιμοποιώ τους φακούς G Master.

Ίσως επειδή δεν προορίζονται για παλιού τύπου μηχανές ή επειδή έχουν την τελευταία οπτική τεχνολογία, οι φακοί G Master προσφέρουν κάτι πραγματικά εκπληκτικό. Ειδικά ο 70-200 mm με f/2,8, ο οποίος κατά τη γνώμη μου είναι πολύ ανώτερος από τον ανταγωνισμό. Νομίζω ότι επειδή οι φακοί Sony έχουν σχεδιαστεί εξ αρχής ως ψηφιακοί φακοί, έχουν ένα μεγάλο πλεονέκτημα: είναι σύγχρονοι φακοί για σύγχρονες μηχανές.

Επίσης θεωρώ ότι οι φακοί Sony μπορούν να διαχειριστούν εύκολα αισθητήρες υψηλής ανάλυσης, κάτι που για εμένα λύνει ένα σημαντικό πρόβλημα. Ακόμα και κάποιοι από τους 'κατώτερους' φακούς, όπως ο G 12-24 mm με f/4, για παράδειγμα. Για εμένα είναι ακατανόητο να μην κυκλοφορεί ως G Master, γιατί είναι ένας ιδιαίτερα ευκρινής φακός! Το ίδιο και ο G 24-105 mm με f/4, άλλος ένας εξαιρετικός φακός.

bob martin sony alpha 9 ολυμπιακή ομάδα ελκήθρου που κινείται σε υψηλή ταχύτητα στους ολυμπιακούς στην Πιόνγκτσανγκ

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400 mm f/4,5-5,6 GM OSS | 1/80 s με f/11, ISO 50

Από ό,τι φαίνεται έχεις μεγάλη ποικιλία διαφορετικών φακών! Έχεις κάποια ιδιαίτερη προτίμηση;

Όπως είπα και πριν, ο G Master στα 70-200 mm με f/2,8 μου αρέσει πολύ και τον χρησιμοποιώ στις περισσότερες λήψεις μου. Επίσης, είχα την τύχη πρόσφατα να πιάσω τον G Master 400 mm με f/2,8, που είναι ο απόλυτος φακός που πρέπει να χρησιμοποιεί κάθε φωτογράφος αθλητισμού. Εκτός από την εξαιρετική οπτική απόδοση, έχει το απίστευτο πλεονέκτημα του μικρού βάρους, ειδικά για κάποιον σαν εμένα που κινείται αρκετά. Επίσης, εντυπωσιάστηκα από την υψηλή του απόδοση με τηλεμετατροπέα, καθώς η ταχύτητα εστίασης και η ευκρίνεια είναι άψογες. Επιπλέον, είναι εμπροσθοβαρής, που βοηθάει στο απότομο καδράρισμα για μια γρήγορη λήψη.

Πριν από τον φακό των 400 mm, είχα μαζί μου έναν G Master στα 100-400 mm και ομολογώ ότι δεν περίμενα πολλά. Βάσει εμπειρίας, απέφευγα τους φακούς ζουμ μεγάλου μήκους, και πάντα προτιμούσα τους σταθερούς φακούς, αν γινόταν. Αποφάσισα όμως να κάνω μια προσπάθεια στην Αιθιοπία, φωτογραφίζοντας τον Μο Φάρα. Έδινε συνέντευξη στην τηλεόραση και εγώ στεκόμουν πίσω, προσπαθώντας να βγάλω μερικά κοντινά πορτραίτα. Εντυπωσιάστηκα από την ευκρίνεια και, πλέον, τον έχω μαζί μου παντού.

Προϊόντα που παρουσιάζονται σε αυτό το άρθρο

ILCE-9

Η α9 διαθέτει αισθητήρα Stacked CMOS πλήρους καρέ

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL100400GM

Σούπερ τηλεφακός ζουμ G Master FE 100 - 400 mm

SEL100400GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2,8 GM OSS

SEL400F28GM

Bob Martin
Alpha Universe

Bob Martin

Ηνωμένο Βασίλειο

Sony α9: η αθόρυβη λειτουργία, η αυτόματη εστίαση στα μάτια και το εικονοσκόπιο σε πραγματικό χρόνο κάνουν τη διαφορά!

Προβολή προφίλ

Σχετικά άρθρα


x