Ένας από τους βασικούς λόγους που επιλέγω το πορτραίτο είναι επειδή θέλω να εντρυφήσω βαθύτερα στο θέμα της φωτογραφίας και να αποκαλύψω την αληθινή προσωπικότητα, με μία στατική εικόνα. Το μυαλό του ανθρώπου έχει κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον και, μέσω της φωτογραφίας μου, θέλω ένα ειλικρινές και αγνό πορτραίτο του θέματος.
Σωστός συγχρονισμός
Για να αποτυπωθεί το στιγμιότυπο που θα δημιουργήσει ένα ειλικρινές πορτραίτο, είναι απολύτως απαραίτητο να πατήσεις το κουμπί την κατάλληλη στιγμή. Σε κάποια πρόσφατα έργα, ο συγχρονισμός ήταν κρίσιμος για τη σύνθεση της αφήγησης. Μου αρέσουν ιδιαίτερα τα πορτραίτα όπου το θέμα δεν καταλαβαίνει πότε ακριβώς το φωτογραφίζω. Για την τέλεια λήψη, προφανώς δεν δίνω οδηγίες, αλλά αντιθέτως, προσπαθώ να τραβήξω το θέμα σε γνήσιες, ανεπιτήδευτες στιγμές χαλάρωσης, για φυσικό αποτέλεσμα.
Η προσέγγισή μου είναι παρόμοια και στο στούντιο, όπου και πάλι δεν κατευθύνω πολύ το θέμα ή και καθόλου, αν γίνεται. Προτιμώ να τους κάνω να νιώσουν άνετα από την αρχή, και μετά μελετάω και παρατηρώ. Μπορεί να ζητήσω να κουνήσουν ελαφρά το χέρι ή το κεφάλι τους, και πιάνω κουβέντα για να σταματήσουν να σκέφτονται τον φακό. Μερικές φορές, οι συζητήσεις αποκτούν βάθος, ειδικά αν γνωρίζω καλά τον άνθρωπο που φωτογραφίζω. Αυτές είναι οι στιγμές που μου αρέσει να αποτυπώνω στο πορτραίτο τους.
Η λειτουργία αυτόματης εστίασης στα μάτια της Sony Alpha 7 III με βοηθάει να αποτυπώσω αυτό το συναίσθημα. Μου αρέσει να φωτογραφίζω με εντελώς ανοιχτό διάφραγμα, γιατί ξέρω ότι με την αυτόματη εστίαση στα μάτια μπορώ να συγκεντρωθώ στην επικοινωνία με το θέμα μου, ξέροντας ότι όταν πατήσω το κουμπί τα μάτια θα είναι απόλυτα ευκρινή.
Ιδέες και τοποθεσίες
Ιδέες υπάρχουν παντού. Μπορεί να ακουστεί λίγο κοινότυπο, αλλά ποτέ δεν ξέρεις πότε θα σου έρθει μια ιδέα. Συνήθως μου αρέσουν οι απλές τοποθεσίες και τα απλά υπόβαθρα, και έχω φωτογραφίσει πολλή από τη δουλειά μου κόντρα σε λευκό φόντο στο στούντιό μου. Μου αρέσει η απλότητα του σκέτου λευκού ή μαύρου φόντου, γιατί επιτρέπει και σε εμένα και στον θεατή να εστιάσουμε πραγματικά στο θέμα και να διαβάσουμε τα συναισθήματα στο πρόσωπό του, χωρίς περισπασμούς.
Ωστόσο, η φωτογράφιση σε μια τοποθεσία βοηθάει να παρουσιαστεί μεγαλύτερο μέρος μιας ιστορίας και την κάνει λιγότερο αφηρημένη. Μία τέτοια λήψη είναι και το πορτραίτο της Anastasia. Τη φωτογράφισα με μια Alpha 7R IV και λατρεύω τα χρώματα, την ευκρίνεια και όλα τα υπόλοιπα στοιχεία της. Εκείνο όμως που με εντυπωσιάζει περισσότερο είναι ο φωτισμός. Η φωτογραφία έχει δύο είδη φωτός, ένα κίτρινο πίσω φως από τη λάμπα του δρόμου και τα τρία μπροστινά φώτα που στην ουσία είναι φωτάκια LED ενός smartphone. Ο κύριος φωτισμός στη φωτογραφία είναι το LED ενός smartphone, δύο μέτρα μακριά. Η Sony Alpha 7R IV έχει τέτοιο δυναμικό εύρος, που ακόμα και σε αυτές τις συνθήκες χαμηλού φωτισμού, μπόρεσα να αποτυπώσω χωρίς πρόβλημα το συναίσθημα και το πορτραίτο.
Εξοπλισμός φωτισμού και φωτογραφικής μηχανής
Συνήθως, όταν φωτίζω ένα θέμα, κρατάω τα πράγματα απλά για να μη με εμποδίζουν τα φώτα. Εργάζομαι με μόνο ένα ή δύο φώτα, όπου το κύριο φως είναι μια μεγάλη πηγή απαλού φωτός από μια βαθιά ομπρέλα ή ένα softbox, και το δεύτερο είναι η βασική πηγή φωτός στο πρόσωπο του θέματος. Το ίδιο περίπου συμβαίνει και εκτός στούντιο, όπου προσπαθώ να χρησιμοποιώ όσο το δυνατόν περισσότερο φυσικό φως, με μόνο ένα μικρό φως να φωτίζει το πρόσωπο του θέματος.
Συμβουλή
Γενικώς, φωτογραφίζω με την Alpha 7 III, αλλά μερικές φορές χρησιμοποιώ και την Alpha 7R IV για κάποια έργα. Και πάντα συνδυάζω τις μηχανές μου με σταθερούς φακούς. Αυτόν τον καιρό χρησιμοποιώ τους φακούς Zeiss Sonnar T* 55 mm f/1.8 ZA, FE 28 mm f/2, FE 85 mm f/1.8 και τον Macro G OSS FE 90 mm. Αν έπρεπε ωστόσο, να διαλέξω έναν, αυτός θα ήταν ο φακός 55 mm. Έχω διαπιστώσει ότι ταιριάζει καλύτερα σε εμένα και στο δικό μου στιλ πορτραίτου. Η καλύτερη συμβουλή που μπορώ να δώσω σχετικά με τη λήψη καλλιτεχνικού ή δημοσιογραφικού πορτραίτου είναι να είσαστε ο εαυτός σας και να εξερευνάτε τις δικές σας ιδέες. Το να είμαστε ο εαυτός μας μπορεί να είναι το πιο δύσκολο κομμάτι, αλλά με υπομονή και σκληρή δουλειά, τα πάντα μπαίνουν στη θέση τους με τον καιρό.