γυναίκα με λευκό φόρεμα που στέκεται όρθια κάτω από δέντρα

Χρήση της Alpha 9 III με φλας

Martin Krolop

Όταν έπιασε στα χέρια του την Alpha 9 III της Sony, ο φωτογράφος Martin Krolop θέλησε να δοκιμάσει τα όρια της φωτογραφικής μηχανής όσο το δυνατόν περισσότερο χρησιμοποιώντας τον εξοπλισμό φλας της Sony που διαθέτει.

«Ήθελα να τραβήξω πορτραίτα σε ακραίες συνθήκες φωτισμού. Ήθελα να διαπιστώσω όλες τις δυνατότητες του αισθητήρα της Alpha 9 III και του καθολικού κλείστρου του», λέει ο Martin.

Για όσους δεν γνωρίζουν, το καθολικό κλείστρο επιτρέπει την ταυτόχρονη ανάγνωση κάθε γραμμής pixel στον αισθητήρα, αντί για την ανάγνωση «γραμμή προς γραμμή» που ισχύει στους περισσότερους αισθητήρες. Αυτό παρέχει τη δυνατότητα χρήσης εξαιρετικά γρήγορων ταχυτήτων κλείστρου, χωρίς η εικόνα να επηρεάζεται από οποιαδήποτε κίνηση. Αυτή η ταχύτητα αρέσει πολύ στους φωτογράφους αθλητισμού, αλλά ο Martin ήθελε να διαπιστώσει τι θα μπορούσε να κάνει χρησιμοποιώντας μια μονάδα φλας. Παραδοσιακά, οι λεπίδες μηχανικού κλείστρου της φωτογραφικής μηχανής περιορίζουν τη μέγιστη ταχύτητα κλείστρου με την οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί φλας, συνήθως σε περίπου 1/250ό του δευτερολέπτου. Αν κάνεις λήψη με ταχύτητα μεγαλύτερη από τη μέγιστη ταχύτητα κλείστρου, το φως από το φλας και το φως από το μηχανικό κλείστρο δεν συγχρονίζονται, δημιουργώντας μια μαύρη ζώνη στην εικόνα. Το καθολικό ηλεκτρονικό κλείστρο εξαλείφει αυτό το πρόβλημα, επιτρέποντας στην Alpha 9 III να κάνει λήψεις με φλας σε απίστευτες ταχύτητες κλείστρου που φτάνουν έως και το 1/80.000ό του δευτερολέπτου όταν χρησιμοποιούνται οι πιο πρόσφατες μονάδες φλας της Sony.

γυναίκα με φλοράλ φόρεμα μπροστά σε ένα φοινικόδεντρο © Martin Krolop | Sony α9 III + FE 50mm f/1.2 GM | 1/16000s @ f/1.2, ISO 250

Ο Martin κατέδειξε την ισχύ της Alpha 9 III και του συστήματος φλας της Sony τραβώντας μια σειρά πορτραίτων μόδας με μικρό βάθος πεδίου σε πολύ έντονο φως του ήλιου. Παλαιότερα, για αυτόν τον τύπο λήψης θα χρειαζόταν μεγάλος και βαρύς εξοπλισμός φλας για στούντιο, πράγμα που θα έθετε περιορισμούς όσον αφορά τα μέρη όπου θα μπορούσες να τραβήξεις αυτά τα πορτραίτα, ιδιαίτερα αν έκανες τη φωτογράφιση μόνος σου.

γυναίκα που φορά καπέλο σε γυμνό τοπίο © Martin Krolop | Sony α9 III + FE 50mm f/1.2 GM | 1/16000s @ f/1.3, ISO 250

«Το πλεονέκτημα είναι ότι μπορώ να τραβώ εικόνες με μονάδες φλας, όπως η HVL-F60RM2 της Sony, σε μέρη όπου παλαιότερα θα χρειαζόμουν μεγαλύτερες κεφαλές φλας για στούντιο και βαριά πακέτα μπαταρίας. Τώρα πλέον να βάλω τον εξοπλισμό φλας σε ένα σακίδιο πλάτης και να τραβήξω πορτραίτα σε μέρη όπου παλαιότερα θα χρειαζόμουν μια ολόκληρη ομάδα ανθρώπων για να βοηθήσει στη μεταφορά όλου του εξοπλισμού.»

Η εξήγηση αυτής της δυνατότητας με βάση τους φυσικούς νόμους είναι πολύπλοκη. Παρ' όλα αυτά, η εξαιρετικά σύντομη διάρκεια του φλας και η ισχύς του σε σχέση με το φυσικό φως γι' αυτό το απειροελάχιστο κλάσμα του δευτερολέπτου καθιστά δυνατή τη λήψη φωτογραφιών αυτού του τύπου.

«Πάντα προσπαθούμε να νικήσουμε τον ήλιο. Οπότε, κάνουμε υποέκθεση για το φυσικό φως και, στη συνέχεια, χρησιμοποιούμε την ισχύ του φλας για να φωτίσουμε το μοντέλο. Πολλοί μπορεί να πουν, «Έχω δει φωτογραφίες σαν κι αυτές, που έχουν τραβηχτεί με μεγάλο διάφραγμα σε πολύ έντονο φως του ήλιου», και έχουν δίκιο. Όμως δεν έχουν δει να τραβιούνται τέτοιες φωτογραφίες με ένα μικρό φλας που βρίσκεται πάνω στη φωτογραφική μηχανή.»

Ο εξοπλισμός του Martin αποτελείτο από μία Alpha 9 III και δύο μονάδες HVL-F60RM2 της Sony, παρόλο που ο Martin συνήθως χρησιμοποιεί μόνο μία μονάδα φλας την οποία προσαρτά σε ένα μεγάλο softbox τρίτου κατασκευαστή. Στη συνέχεια, η μονάδα φλας προσαρτήθηκε σε ένα σταντ φωτισμού που ο Martin τοποθέτησε λίγα μέτρα μακριά από το θέμα. Η μονάδα φλας ενεργοποιείται ασύρματα χρησιμοποιώντας τον Ασύρματο ελεγκτή ραδιοκυμάτων FA-WRC1M της Sony, που είναι τοποθετημένος στην Alpha 9 III.

Η φωτογράφιση με αυτές τις ταχύτητες επιτρέπει στους φωτογράφους πορτραίτων όπως ο Martin να κάνουν λήψεις με μεγάλο διάφραγμα για να δημιουργούν ένα όμορφο, μικρό βάθος πεδίου και να τροποποιούν την ταχύτητα κλείστρου έτσι ώστε, ακόμη και στο πολύ έντονο φως του μεσημεριανού ήλιου, ο ουρανός να είναι σκοτεινός και να υπάρχουν λεπτομέρειες στα σύννεφα. Στη συνέχεια, η μονάδα φλας τέθηκε σε λειτουργία φωτίζοντας το θέμα.

νύφη που στέκεται όρθια σε ηφαιστειακούς βράχους με φόντο τον μπλε ουρανό © Martin Krolop | Sony α9 III + FE 24mm f/1.4 GM | 1/16000s @ f/1.8, ISO 250

Για να δείξει πώς λειτουργεί αυτή η διαδικασία, ο Martin πήρε τον μικρό εξοπλισμό φλας και ανέβηκε μαζί με το μοντέλο του ψηλά στο ηφαιστειακό Όρος Τέιδε όπου τη φωτογράφισε με νυφικό με φόντο το λαμπερό φως του ήλιου.

«Συνήθως, στις λήψεις αυτού του τύπου υπάρχει μια ισορροπία όσον αφορά τον εξοπλισμό που μπορείς να φέρεις μαζί σου και πρέπει να κάνεις κάποιους συμβιβασμούς. Ωστόσο, αυτή τη φορά, είχα τη δυνατότητα να πάρω μαζί μου μεγαλύτερα softbox από ό,τι συνήθως, διότι εξοικονόμησα πολύ βάρος χρησιμοποιώντας τις μονάδες φλας της Sony και όχι κεφαλές φλας τρίτου κατασκευαστή. Την επόμενη φορά, θέλω να πάρω μαζί μου κάτι ακόμη μεγαλύτερο, όπως ο διαχυτήρας 365 cm x 365 cm», λέει ο Martin.

νύφη που στέκεται όρθια μπροστά στο όρος Τέιδε © Martin Krolop | Sony α9 III + FE 24mm f/1.4 GM | 1/16000s @ f/1.8, ISO 250

O Martin φωτογραφίζει με τέτοιο τρόπο ώστε ο ήλιος να μετατρέπεται σε δευτερεύουσα πηγή φωτός γι' αυτόν. Μετακινεί το θέμα του εκεί όπου ο Martin θέλει ο ήλιος να λειτουργήσει ως πηγή φωτός. «Είναι το πιο όμορφο φως. Ο ήλιος φωτίζει τα μαλλιά και τα άκρα του μοντέλου, αλλά το πρόσωπό της είναι εντελώς σκοτεινό. Το φωτίζεις μόνο με το φλας.», λέει ο Martin.

γυναικεία σιλουέτα που στέκεται όρθια δίπλα στον ωκεανό © Martin Krolop | Sony α9 III + FE 24mm f/1.4 GM | 1/16000s @ f/1.4, ISO 250
γυναίκα που στέκεται όρθια δίπλα στον ωκεανό ενώ την φωτίζει το φλας © Martin Krolop | Sony α9 III + FE 24mm f/1.4 GM | 1/16000s @ f/1.4, ISO 250

Η ισχύς της Alpha 9 III και του εξοπλισμού φλας της Sony παρέχει πολλά πλεονεκτήματα στους φωτογράφους, πέρα από τις καλλιτεχνικές φωτογραφίες μόδας. Ο εξοπλισμός μικρού μεγέθους και η ισχύς του καθολικού κλείστρου της Alpha 9 III δημιουργούν έναν κόσμο δημιουργικότητας για τους φωτογράφους γάμου, καθώς και για κάθε φωτογράφο που εργάζεται σε δύσκολες τοποθεσίες.

«Μπορείς να χρησιμοποιείς το φλας, όμως θέλεις οι φωτογραφίες σου να είναι δημιουργικές.», λέει ο Martin. «Μπορείς να κάνεις το φως του φλας να αντανακλάται από τον τοίχο ή το ταβάνι ώστε το φως να φαίνεται φυσικό ή μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα softbox ή ακόμη και πλέγματα ή gobos ή χρωματιστά τζελ - οτιδήποτε θέλεις! Η φωτογραφία με φλας έχει να κάνει με τις δυνατότητες που προσφέρει. Μπορείς να δημιουργήσεις τη δική σου αισθητική. Για μένα, το να έχω φλας αποτελεί το ιδανικό όσον αφορά την τεχνική δημιουργικότητα.»

Προϊόντα που παρουσιάζονται

Σχετικές ιστορίες

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το ενημερωτικό δελτίο του α Universe

Συγχαρητήρια! Γραφτήκατε με επιτυχία στο ενημερωτικό δελτίο του α Universe

Εισαγάγετε μια έγκυρη διεύθυνση email

Μας συγχωρείτε! Παρουσιάστηκε πρόβλημα.

Συγχαρητήρια! Γραφτήκατε με επιτυχία.