Η φωτογράφιση στο κρύο ξεκινά πολύ πριν φύγεις από το σπίτι, όχι μόνο με τον φωτογραφικό σου εξοπλισμό, αλλά και με τον κατάλληλο ρουχισμό. Μπορεί να πιστεύεις ότι πρέπει να φορέσεις τόνους ρούχων, αλλά στην πραγματικότητα αυτό που χρειάζεται είναι να έχεις τα κατάλληλα ρούχα. Από το να βάλεις δέκα ζευγάρια κάλτσες, καλύτερο είναι να φορέσεις το κατάλληλο ζευγάρι κάλτσες, το κατάλληλο τζάκετ, μια μάλλινη βάση και ένα ζευγάρι χοντρά γάντια. Ο καλός ρουχισμός δεν θα σε κρατήσει μόνο ζεστό, αλλά και ασφαλή.
Να θυμάστε ότι ό,τι κι αν λέει το θερμόμετρο ή το δελτίο καιρού, ο αέρας μπορεί να κάνει την αίσθηση του κρύου πολύ πιο έντονη. Και πρέπει να συντηρείς και το νερό καλά μονωμένο, γιατί δεν μπορείς να μείνεις ενυδατωμένος πίνοντας ένα κομμάτι πάγου!
Χρήση της κάμερας και του εξοπλισμού
Όταν φωτογραφίζω άτομα που κάνουν σκι, έχω ένα στυλ στιγμιαίας χρήσης, παρόμοιο με αυτό ενός φωτογράφου ρεπορτάζ. Διαλέγω έναν φακό και τον τοποθετώ στη Sony Alpha 1 ή τη Sony Alpha 7R III, και περνάω την κάμερα στο λουράκι ώμου. Κάνω σκι με τους φίλους μου μέχρι να βρούμε το ιδανικό σημείο. Στη συνέχεια, κατεβαίνω πιο κάτω από αυτούς, πέφτω στα γόνατα και τους φωτογραφίζω όπως περνούν από μπροστά μου. Χωρίς ρύθμιση, χωρίς επαναλήψεις, τραβάω τη λήψη και συνεχίζω.
Μπορώ να πω με ειλικρίνεια ότι ποτέ δεν είχα πρόβλημα με τις κάμερες Sony να φωτογραφίζω σε πολικές θερμοκρασίες. Τόσο η Sony Alpha 1 όσο και η Sony Alpha 7R III αποδίδουν ακριβώς όπως θα έκαναν και υπό κανονικές συνθήκες, με τον περιορισμό ότι η διάρκεια ζωής της μπαταρίας είναι σίγουρα μικρότερη, όπως συμβαίνει με όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές. Έτσι, βεβαιώνομαι πάντα ότι έχω μαζί μου αρκετές μπαταρίες και ότι τις διατηρώ όσο πιο ζεστές μπορώ.
Πετυχαίνοντας τη λήψη
Αυτό που θέλω να δείχνω στις εικόνες μου είναι η δύναμη της φύσης. Το περιβάλλον δεν το νοιάζει αν είσαι εκεί ή όχι. Οι άνθρωποι δεν μπορούν να αλληλεπιδράσουν μαζί του στο ίδιο επίπεδο. Ανήκουμε σε αυτό και υποκύπτουμε στο θέλημά του. Ακούγεται κάπως κλισέ αυτό, αλλά όταν προσπαθείς να κοιμηθείς στους -13 °C με άγριους ανέμους και μόνο λίγο ύφασμα και μερικά φτερά πάπιας να σε χωρίζουν από την υποθερμία, τότε το καταλαβαίνεις καλά. Έτσι, προσπαθώ να το δείξω αυτό στις εικόνες μου: μεγάλη φύση και μικροί άνθρωποι.
Για να το δείξω αυτό, χρησιμοποιώ διάφορους φακούς. Για την καταγραφή ιστοριών και τοποθεσιών, και για δουλειές που απαιτούν γρήγορη αντίδραση, τείνω να χρησιμοποιώ φακούς ζουμ, όπως τον φακό FE 16-35mm f/2.8 GM ή τον FE 70-200mm f/2.8 GM OSS. Έπειτα, αν επιδιώκω ένα συγκεκριμένο δημιουργικό στυλ ή εφέ, θα χρησιμοποιήσω έναν σταθερό φακό, όπως τον FE 50mm f/1.4 ZA ή τον FE 85mm f/1.4 GM.
Πρέπει να επιλέγω τον φακό μου και τις ρυθμίσεις έκθεσης βάσει του περιβάλλοντος και των συνθηκών όπου εργάζομαι. Και πάλι, οι άνθρωποι είμαστε τόσο ασήμαντοι και πρέπει να είμαστε ευέλικτοι και να κάνουμε τη δουλειά μας με ό,τι μέσα έχουμε.
Υπάρχουν μέρες που είναι πολύ ψυχρές για σύννεφα ή απλά υπάρχουν κάποια λεπτά σύννεφα που αγκαλιάζουν τις βουνοκορφές και σχηματίζουν μια απλή εικόνα. Τα σύννεφα αυτά μπορεί να μαλακώσουν το φως και να διευκολύνουν τη λήψη προς το φως, κάτι που σίγουρα δεν μπορώ να αποφύγω. Το χιόνι είναι επίσης το απόλυτο μέσο αντανάκλασης του φωτός. Όταν φωτογραφίζω ανθρώπους, σκηνές ή οτιδήποτε άλλο, το φως τείνει να αντανακλάται στο χιόνι προς κάθε κατεύθυνση. Γεμίζει τις σκιές, είτε σου αρέσει είτε όχι. Αυτό δίνει στις φωτογραφίες μια φωτεινή και καθαρή αίσθηση.
Υπάρχουν όμως και οι μέρες που ο αέρας μάς μαστιγώνει αλύπητα και το κρύο πιάνει για τα καλά. Η παραπάνω λήψη ήταν για τις σκηνές Helsport, τραβηγμένη με τον θρυλικό Børge Ousland. Ήταν μια άγρια λήψη, σε θερμοκρασία -15 °C με ανέμους που άγγιζαν την ταχύτητα των 20 μ/δευτ. Αυτές είναι οι μέρες που πρέπει απλώς να αποδεχτείς ότι είναι μέρος του παιχνιδιού και δεν μπορείς καν να προσποιηθείς ότι όλοι περνούν καλά. Με τον άνεμο να χτυπάει το χιόνι, έχεις μια ευκαιρία να πετύχεις ένα καθαρό λευκό φόντο χωρίς σχήματα. Ο άνεμος, όμως, μπορεί και να αποκλείσει το θέμα, περιορίζοντάς σε σε μια κοντινή λήψη ευρέος καρέ. Είναι τρελό το πώς μπορεί να ορίσουν μια λήψη ο αέρας και το κρύο.
Μια μικρή συμβουλή για να νιώθετε άνετα: βρείτε τη λήψη που θα σας κάνει να ξεχάσετε το κρύο. Μπορεί να αποσπαστείτε τόσο πολύ από τη συγκέντρωση στη λήψη, ώστε το κρύο να μην σας επηρεάζει τόσο πολύ, τουλάχιστον μέχρι να πέσει ο ήλιος. Τότε είναι που ξεκινά το ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ κρύο.
Το ψύχος είναι πάντα πιο δυνατό όταν σκοτεινιάζει.
"Δεν βρίσκεις συχνά τόση κομψότητα σε ένα μέρος… Αυτή είναι η φύση"