Η φωτογράφιση κάποιου είδους δεν ολοκληρώνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Ως εκπαιδευμένος βιολόγος, η φωτογράφιση άγριας ζωής αποτελεί τριπλή πρόκληση. Πρώτα απ' όλα, πρέπει να μελετήσω όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες για το συγκεκριμένο ζώο. Μετά πρέπει να βρω έναν τρόπο να πλησιάσω αυτό το πλάσμα χωρίς να το ενοχλήσω. Τέλος, πρέπει να το φωτογραφίσω στο δικό του περιβάλλον, ως ενθύμιο που θα μιοραστώ με όλο τον κόσμο.
Αν όλα πάνε καλά, μπορεί να περάσω δέκα μέρες σε μια τοποθεσία, αλλά κάποιες φορές μπορεί να χρειαστούν πολλά χρόνια. Για παράδειγμα, φωτογραφίζω λεοπαρδάλεις του χιονιού από το 2017 και δεν έχω βγάλει ακόμα μια φωτογραφία που να δικαιώνει τις προσπάθειές μου, οπότε θα συνεχίσω να επιστρέφω κάθε χειμώνα μέχρι να το πετύχω.
Προγραμματισμός
Η έρευνα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη λήψη των τελικών εικόνων. Ξεκινώ μελετώντας το είδος. Πρέπει να μάθω τον βιότοπό του, το θήραμά του, τις συνήθειές του, το πώς προστατεύεται και επίσης, πρέπει να αναρωτηθώ, «γιατί βγάζω φωτογραφίες αυτού του συγκεκριμένου είδους;»
Όλα τα ζώα είναι όμορφα, αλλά πρέπει να αναζητήσω αυτόν τον επιπρόσθετο λόγο. Π.χ. ζώα πολύ σημαντικά για το οικοσύστημα, ζώα υπό εξαφάνιση ή ζώα άγνωστα στο ευρύ κοινό.
Δεξιοτεχνίες στο πεδίο
Οι ημέρες στο πεδίο μπορεί να φαίνονται πολύ μεγάλες, αλλά αυτό είναι το πάθος μου, οπότε δεν με τρώει η ανυπομονησία. Όπως συμβαίνει με πολλά είδη φωτογραφίας, οι πρώτες και οι τελευταίες ώρες της ημέρας είναι οι καλύτερες, όχι μόνο λόγω του υπέροχου φωτός, αλλά και επειδή αυτή είναι η περίοδος που τα ζώα είναι συνήθως πιο δραστήρια.
Για ορισμένα είδη, χρησιμοποιούμε κρυψώνες ή σκηνές με σκοπό το ζώο να μας πλησιάσει, αλλά να μην ενοχληθεί. Στην περίπτωση των ρινόκερων, η εμπειρία της κρυψώνας μπορεί να είναι ανήσυχη. Τα ογκώδη αυτά ζώα έρχονται να πιουν νερό το βράδυ μόλις δύο ή τρία μέτρα μακριά σου. Η σιωπή, οι αργές κινήσεις και οι πολύ φωτεινοί, ευρυγώνιοι φακοί όπως ο 12-24mm f/2.8 GM ή ο 16-35mm f/2.8 GM είναι απαραίτητα εφόδια.
Στην περίπτωση των γατόπαρδων, διαπίστωσα ότι είναι ήρεμα και υποτακτικά ζώα. Μπόρεσα μάλιστα να βγω από το όχημα και να ξαπλώσω λίγα μέτρα μακριά τους έχοντας τον 400mm f/2.8 G Master – το απόλυτο όνειρο!
Ο 400mm f/2.8 GM είναι ο πιο αγαπημένος μου φακός. Το διάφραγμα f/2.8 αφήνει την είσοδο άπλετου φωτός και αυτό σημαίνει επίσης ότι μπορώ να έχω αποεστιασμένο φόντο. Κι αν προσθέσω έναν μετατροπέα 1.4x, έχω έναν φακό 560mm χωρίς συμβιβασμούς στην ταχύτητα αυτόματης εστίασης στις φωτογραφικές μου μηχανές Sony. Θα χρησιμοποιήσω επίσης τον 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS, ο οποίος είναι ένας καταπληκτικός φακός σε εξαιρετική τιμή.
Έχω χρησιμοποιήσει διάφορες φωτογραφικές μηχανές Sony, αλλά τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιώ την Alpha 9. Τελευταία, χρησιμοποιώ επίσης την Alpha 1, που μου αρέσει πολύ λόγω του συνδυασμού κορυφαίας αυτόματης εστίασης και αισθητήρα υψηλής ανάλυσης. Έχω πάρει αυτές τις φωτογραφικές μηχανές παντού, από τη ζούγκλα του Βόρνεο μέχρι τα χιόνια των Ιμαλαΐων και δεν με έχουν απογοητεύσει ποτέ. Πιο πρόσφατα, πρόσθεσα και την Alpha 7 IV στον εξοπλισμό μου, η οποία θα με εξυπηρετήσει σε συνδυασμό με την Alpha 1.
Φως και σύνθεση
Το φως είναι το κλειδί, επομένως είναι απαραίτητο να ξυπνήσεις νωρίς. Οι καλύτερες στιγμές είναι συνήθως η αυγή και το σούρουπο όταν ο ήλιος είναι χαμηλά στον ουρανό. Γενικά, το μεσημεριανό φως πρέπει να αποφεύγεται. Ο ήλιος είναι πολύ σκληρός, πολύ κατακόρυφος και δεν κολακεύει καθόλου το θέμα.
Φωτογραφίζω με το μεγαλύτερο διάφραγμα που μπορώ, συνήθως f/2.8 ή f/4. Αυτή η ρύθμιση μού επιτρέπει να έχω ωραίο φόντο και αρκετά γρήγορη ταχύτητα κλείστρου ώστε να μπορώ παρακολουθώ την κίνηση του θέματος.
Τέλος, αποφασίζω ποια θέση θα λάβω σε σχέση με το φως, ανάλογα με το θέμα. Μπορεί να θέλω να φωτογραφίσω με το φως από πίσω μου προς το ζώο. Εναλλακτικά, μπορεί να θέλω το φως του ήλιου να είναι πίσω από το θέμα, ώστε να φανεί η σιλουέτα του ζώου. Σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση, μια συννεφιασμένη ημέρα έχει φωτογραφικό ενδιαφέρον διότι τα σύννεφα λειτουργούν ως διαχυτήρες και σου επιτρέπουν να φωτογραφίζεις στο καταμεσήμερο, κάτι που θα ήταν αδύνατο με πλήρη ηλιοφάνεια. Επιπλέον, τα σύννεφα και ο βαριά συννεφιασμένος ουρανός, μπορούν να δώσουν ένα επιπλέον γραφικό εφέ στις φωτογραφίες.