H σειρά πορτραίτων μου αποτελεί μέρος ενός ρεπορταζιακού πρότζεκτ για τη φυλή Kipsigis που έκανα για την καναδική εφημερίδα Le Devoir μαζί με τη δημοσιογράφο Anne-Marie Provost. Το πρότζεκτ αυτό μου έδωσε το κίνητρο να δημιουργήσω πορτραίτα ανθρώπων που έχουν αφιερωθεί πλήρως στον αγώνα για την κοινότητά τους και την ιστορική δικαιοσύνη.
Χρησιμοποιήστε το φυσικό φως ως πλεονέκτημα
Όταν φωτογραφίζεις το μεσημέρι στην Αφρική ή οπουδήποτε στον κόσμο, ο ήλιος βρίσκεται ψηλά στον ουρανό και είναι πολύ φωτεινός. Αυτό το υπερκείμενο φως δημιουργεί υψηλή αντίθεση και μη κολακευτικά πορτραίτα, οπότε φέρνω τα θέματά μου σε εσωτερικό χώρο όποτε είναι δυνατόν. Αντί να βασίζομαι σε φως απευθείας από τον ήλιο, χρησιμοποιώ το φως που μπαίνει από ένα παράθυρο για να δημιουργήσω ένα πιο κλασικό, ζωγραφικό στιλ φωτισμού Clair-obscur.
Μου αρέσει ο τρόπος με τον οποίο αυτό το πιο απαλό αλλά άμεσο φως μπορεί να αποκαλύψει και να αποκρύψει τις πτυχές της φυσιογνωμίας και τον χαρακτήρα του προσώπου ενός ανθρώπου, πράγμα που δημιουργεί ένα μυστήριο και αφηγείται μια ιστορία που μπορεί να ενισχύσει το συναίσθημα που αποτυπώνεται στην εικόνα.
Χρησιμοποιήστε σταθερό φακό
Οι φακοί που χρησιμοποιώ στην Alpha 7 IV είναι ο φακός Sonnar T* FE 55 mm f/1.8 ZA ή ο φακός FE 35 mm f/1.4 G Master της Sony. Χρησιμοποιώ τον φακό 35 mm για το μεγαλύτερο μέρος της ρεπορταζιακής δουλειάς μου και τον φακό 55 mm για τις λήψεις πορτραίτου και τις λήψεις που αναδεικνύουν τις λεπτομέρειες. Η χρήση σταθερού φακού αντί φακού ζουμ μού επιτρέπει να έχω πάντα στο μυαλό μου την εικόνα και τη θέση μου σε καινούριες καταστάσεις. Αυτό που εκλαμβάνεται ως περιορισμός κάνει τη χρήση του εξοπλισμού φυσική και μου επιτρέπει να επικεντρώνομαι στη στιγμή, το συναίσθημα, την ιστορία και τους ανθρώπους με τους οποίους βρίσκομαι μαζί.
Αν κουβαλούσα μαζί μου περισσότερους φακούς, βαρύτερο ή μεγαλύτερο εξοπλισμό, αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει έναν φραγμό ανάμεσα σε εμένα και τους ανθρώπους που φωτογραφίζω.
Χρησιμοποιήστε τη Συνεχή αυτόματη εστίαση για να διευκολύνετε το εκ νέου καδράρισμα
Η αυτόματη εστίαση στη φωτογραφική μηχανή Alpha 7 IV και σε όλες τις φωτογραφικές μηχανές Alpha της Sony είναι τόσο ακριβής, ακόμη και σε χαμηλό φωτισμό, πράγμα που καθιστά απίστευτα εύκολο το να φωτογραφίζεις γνωρίζοντας ταυτόχρονα ότι τα μάτια του θέματος θα είναι εντός εστίασης. Με τη χρήση της συνεχούς αυτόματης εστίασης, ο φακός παραμένει κλειδωμένος στο θέμα, επιτρέποντάς μου να μετακινούμαι και να παρατηρώ πώς πέφτει το φως στο πρόσωπο και, στη συνέχεια, να βρίσκω την κατάλληλη σύνθεση.
Κάντε μη αυτόματη έκθεση για τα φωτεινά σημεία
Από την πρώτη στιγμή που έπιασα στα χέρια μου μια φωτογραφική μηχανή, φωτογραφίζω πάντα χρησιμοποιώντας πλήρως μη αυτόματη εστίαση. Με την πάροδο του χρόνου, οι επιλογές διαφράγματος, ταχύτητας κλείστρου και ευαισθησίας ISO γίνονται τελείως ενστικτωδώς και με μεγάλη ταχύτητα.
Σε αυτές τις καταστάσεις clair-obscur, εκθέτω τα πιο φωτεινά σημεία της εικόνας, ώστε να μην έχω υποέκθεση των φωτεινών σημείων σε απόλυτο λευκό, αλλά να διατηρήσω τις λεπτομέρειες και την υφή σε όλη την εικόνα. Μου αρέσει να έχω ένα διάφραγμα πάνω από f/5.6 όταν φωτογραφίζω σε εσωτερικούς χώρους, όπως στην περίπτωση αυτή, και προσαρμόζω τις άλλες ρυθμίσεις ανάλογα. Στις λήψεις πορτραίτου με πόζα, η ταχύτητα κλείστρου μπορεί να είναι σχετικά αργή, καθώς δεν υπάρχει κανένα θόλωμα κίνησης από θέμα που κινείται.
Μη χρησιμοποιείτε τρίποδο. Χρησιμοποιήστε τη λειτουργία σταθεροποίησης εικόνας SteadyShot
Ως φωτορεπόρτερ, γνωρίζω ότι είναι απαραίτητο να έχεις τον ελαφρύτερο δυνατό εξοπλισμό όταν είσαι στον τόπο της φωτογράφισης. Κουβαλώ μαζί μου δύο φωτογραφικές μηχανές Alpha της Sony και ένα σημειωματάριο, χωρίς να έχω τρίποδο ή οποιαδήποτε άλλη διάταξη σταθεροποίησης της φωτογραφικής μηχανής. Συχνά, φωτογραφίζω μέσα σε μικρούς εσωτερικούς χώρους, όπως σκηνές, όπου ένα τρίποδο θα ήταν άχρηστο και θα δημιουργούσε ακαταστασία. Μπορώ να εμπιστευτώ την ενσωματωμένη λειτουργία σταθεροποίησης εικόνας SteadyShot της φωτογραφικής μηχανής για αντιστάθμιση οποιουδήποτε κουνήματος της φωτογραφικής μηχανής. Εμπιστεύομαι επίσης τον αισθητήρα της φωτογραφικής μηχανής μου Sony για να φωτογραφίζω σε υψηλή ευαισθησία ISO χωρίς να έχω απώλεια ποιότητας και λεπτομερειών. Αυτές οι δύο λειτουργίες της Alpha 7 IV σημαίνουν ότι δεν χρειάζεται να έχω μαζί μου τρίποδο.
Η ιστορία είναι στις λεπτομέρειες
Όταν είδα τις εικόνες τυπωμένες σε μεγάλη μορφή για πρώτη φορά, έμεινα έκπληκτη που οι φωτογραφίες ήταν γεμάτες λεπτομέρειες στις σκιές και δεν χάθηκε τίποτα στα φωτεινά σημεία. Το μέγεθος των φωτογραφικών αντιγράφων (prints) σήμαινε ότι τα πρόσωπα ήταν πολύ ρεαλιστικά. Μπορούσα να δω όλες τις λεπτομέρειες, όπως οι πόροι του δέρματος. Αυτές οι λεπτομέρειες που αποτυπώθηκαν από τον αισθητήρα έκαναν τα φωτογραφικά αντίγραφα (prints) των πορτραίτων να νιώθουν ότι είναι ζωντανά και βοήθησαν στην αφήγηση της ιστορίας του κάθε ανθρώπου.