σιλουέτες των μελών ενός συγκροτήματος στη σκηνή

Παίζοντας ζωντανά

Morten Rygaard

«Η ζωντανή μουσική έχει επιστρέψει και είναι υπέροχο να παρακολουθείς ξανά συναυλίες», λέει μ' ένα πλατύ χαμόγελο ο Morten Rygaard, άρτι αφιχθείς από συναυλίες και φεστιβάλ στην πατρίδα του, τη Δανία, και την Ευρώπη. Εδώ και πολύ καιρό, η ευχαρίστηση που προσφέρει στον Morten η μουσική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ευχαρίστηση που του προσφέρει η φωτογραφία. Και τώρα, ως επαγγελματίας που εργάζεται στη μουσική βιομηχανία, έχει την ευκαιρία να συνδυάζει τις δύο αγάπες του σχεδόν κάθε ημέρα. «Οι άνθρωποι απλά τρελαίνονται τελείως», λέει γελώντας, «και αυτό είναι που μου αρέσει να βλέπω – τα έντονα συναισθήματα που προκαλεί η μουσική στον κόσμο».

οι rammstein επί σκηνής τη νύχτα ενώ η σκηνή φωτίζεται με μπλε χρώμα

© Morten Rygaard | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8, ISO 200

Ο Morten είναι το ίδιο ενθουσιασμένος. «Μέσα από τη φωτογράφιση μουσικών, βρήκα έναν τρόπο να επικοινωνώ και να εκφράζομαι», εξηγεί ο Morten «και κατάλαβα ότι η φωτογράφιση μουσικών ήταν αυτό που ήθελα να κάνω εδώ και πολύ καιρό». Η μουσική φαίνεται να ήταν η πρώτη του προτεραιότητα, αλλά όχι για πολύ. Λάτρης των συγκροτημάτων από μικρός, «όταν μεγάλωνα στη Δανία, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί ήταν πολύ βαρετοί», συνεχίζει ο Morten, «αλλά ο πατέρας μου έφτιαξε μια μεγάλη κεραία ώστε να μπορεί να πιάνει τον ραδιοφωνικό σταθμό Radio Luxembourg. Οπότε, άκουγα ροκ εντ ρολ όλη την ημέρα, κάθε ημέρα, και το αγάπησα!»

τραγουδιστής στη σκηνή περικυκλωμένος από πράσινο καπνό

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/250s @ f/2.8, ISO 500

Αν και τα θέματά του και το κοινό τους ξεφαντώνουν με τη μουσική όλα αυτά τα χρόνια, όπως και ο ίδιος, ο Morten απολαμβάνει και τον φωτισμό. Καθώς, όμως, κάθε συναυλία μπορεί να έχει πολύ διαφορετικό φωτισμό, που ποικίλλει από πολύ φωτεινός έως ουσιαστικά ανύπαρκτος, για τη σωστή φωτογράφιση χρειάζονται οι κατάλληλες δεξιότητες και το σωστό κιτ. «Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες είναι να γνωρίζεις τα πάντα για το ISO, το διάφραγμα και την ταχύτητα κλείστρου», εξηγεί ο Morten. «Πρέπει να «παγώσεις» τη δράση ώστε το άτομο που φωτογραφίζεις να είναι ευκρινές ανεξάρτητα από τον φωτισμό, ιδιαίτερα καθώς δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις φλας σε ζωντανή μουσική. Στους καλλιτέχνες δεν αρέσει το φλας και η χρήση του μπορεί, επίσης, να χαλάσει πλήρως τη συναρπαστική ατμόσφαιρα. Το παν είναι να διασφαλίσεις ότι η ταχύτητα κλείστρου είναι αρκετά γρήγορη ώστε να σταματήσει την κίνηση του θέματος».

οι rammstein παίζουν ζωντανά στη σκηνή ενώ ξεπηδούν φλόγες

© Morten Rygaard | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

«Σε αυτές τις περιπτώσεις», συνεχίζει ο Morten, απαιτούνται πολύ υψηλές ρυθμίσεις ISO, οπότε δεν αποτελεί έκπληξη που επέλεξα να οπλιστώ με τις φωτογραφικές μηχανές Sony που εμπιστεύομαι – την Alpha 1 και την Alpha 9 II. Όταν ο φωτισμός είναι πολύ έντονος, χρησιμοποιώ την Alpha 1 και εκμεταλλεύομαι τα αρχεία υψηλής ανάλυσης, αλλά όταν είναι πολύ χαμηλός χρησιμοποιώ την Alpha 9 II με την οποία μπορώ να φωτογραφίζω σε «τρελές» ρυθμίσεις όπως ISO 6400 χωρίς καθόλου θόρυβο. Ακόμη και σε υψηλότερες ρυθμίσεις από αυτήν, όπου αρχίζουν να εμφανίζονται κόκκοι, οι εικόνες παραμένουν φανταστικές. Μου θυμίζει τις ημέρες που συνήθιζα να πουσάρω το φιλμ. Η διαδικασία αυτή πάντα προσέθετε υφή, αλλά οι φωτογραφίες εξακολουθούσαν να φαίνονται υπέροχες».

Ένας άλλος παράγοντας στον οποίο βασίζεται ο Morten είναι η φημισμένη απόδοση των φωτογραφικών μηχανών της Sony όσον αφορά την αυτόματη εστίαση. «Η λειτουργία αυτόματης εστίασης στα μάτια (Eye Tracking AF) είναι μια πρωτόγνωρη εμπειρία», λέει ο Morten, «και προσωπικά πιστεύω ότι είναι το καλύτερο σύστημα εστίασης στον πλανήτη. Καθώς η εστίαση μένει «κολλημένη» στα μάτια, μπορώ εύκολα να καδράρω το θέμα και γνωρίζω ότι η τελική εικόνα θα είναι 100% ευκρινής. Η λειτουργία αυτόματης εστίασης στα μάτια μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και σε περιπτώσεις πολύ υψηλής αντίθεσης που είναι αναμενόμενες στις συναυλίες, όπως ο ισχυρός οπίσθιος φωτισμός ή όταν υπάρχει καπνός και ομίχλη».

τραγουδιστής στη σκηνή που τον λούζει πορτοκαλί φως

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 2000

Καθώς βασίζεται στην υψηλή απόδοση των φωτογραφικών μηχανών του όσον αφορά το ISO και την ακρίβεια αυτόματης εστίασης που παρέχουν, αυτό σημαίνει ότι ο Morten μπορεί να τραβήξει εύκολα τα πλάνα που χρειάζεται και να έχει χρόνο για να ασχοληθεί με πιο δημιουργικές συνθέσεις.

«Όπως γνωρίζει κάθε φωτογράφος μουσικών, τα τραγούδια προς φωτογράφιση είναι συνήθως λίγα. Γνωρίζω ότι πρέπει να τραβήξω ευκρινή, όμορφα πορτρέτα των μελών του συγκροτήματος, πλάνα από τη σκηνή, καθώς και να αποτυπώσω τυχόν αλληλεπίδραση με το κοινό. Όμως, αφότου εξασφαλιστούν αυτές οι λήψεις, έχω την ευκαιρία να πειραματιστώ και εδώ βρίσκεται η πραγματική μαγεία».
τραγουδιστής και κιθαρίστας που χαιρετούν το κοινό

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 1250

Για να έχεις όμως αυτήν την ευκαιρία, πρέπει να είσαι πλήρως προετοιμασμένος, λέει ο Morten. Συνεπώς, ακόμη και αν γνωρίζει καλά το συγκρότημα, ο Morten παρακολουθεί βίντεο πρόσφατων συναυλιών ώστε να αποκτήσει μια ιδέα για το τι να αναμένει από το συγκρότημα κατά τη διάρκεια της συναυλίας και να έχει μια οπτική εικόνα για τις λήψεις που θέλει να τραβήξει. Για να έχει βέλτιστες πιθανότητες επιτυχίας, ο Morten πηγαίνει στις συναυλίες οπλισμένος με ένα πολύ μεγάλο εύρος φακών. «Δεν υπάρχει χρόνος για να αλλάξω φακούς κατά τη διάρκεια της συναυλίας, οπότε χρησιμοποιώ τέσσερα σώματα εξοπλισμένα με τους φακούς 12-24 mm f/2.8 GM, 24-70 mm f/2.8 GM, 70-200 mm f/2.8 GM OSS II και 100-400 mm f/4.5-5.6 GM OSS. Αυτοί οι φακοί καλύπτουν όλες τις γωνίες όταν βρίσκεσαι μπροστά στη σκηνή, ενώ έχω και τον φακό FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS για λήψεις από το πίσω μέρος του σταδίου».

ο brian may παίζοντας ένα κιθαριστικό σόλο στη σκηνή

© Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/3.2, ISO 500

Τελικά, η σωστή προετοιμασία και το ότι βασίζεται στις δεξιότητές του όσον αφορά την έκθεση, τις οποίες απέκτησε με κόπο, και στον εξοπλισμό Sony που εμπιστεύεται σημαίνει ότι ο Morten μπορεί να κάνει αυτό που του αρέσει περισσότερο – να ''παίζει''. «Βλέπω τη φωτογράφιση σαν παιχνίδι και σαν διασκέδαση. Αυτό είναι το «μάντρα» μου. Μου αρέσει η δημιουργική πρόκληση και το να εργάζομαι με τον φωτισμό που βρίσκεται μπροστά μου. Το κάνω αυτό εδώ και 30 χρόνια, αλλά εξακολουθώ να κοιτάζω κάθε πλάνο και να αναρωτιέμαι πώς μπορώ να το βελτιώσω. Αυτό είναι το διασκεδαστικό μέρος της εργασίας και ο εξοπλισμός Alpha της Sony σίγουρα με βοηθά να το κάνω με επιτυχία».

Προϊόντα που παρουσιάζονται

Σχετικές ιστορίες

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το ενημερωτικό δελτίο του α Universe

Συγχαρητήρια! Γραφτήκατε με επιτυχία στο ενημερωτικό δελτίο του α Universe

Εισαγάγετε μια έγκυρη διεύθυνση email

Μας συγχωρείτε! Παρουσιάστηκε πρόβλημα.

Συγχαρητήρια! Γραφτήκατε με επιτυχία.