Τεχνικές πεδίου
Στα πουλιά και τα θηλαστικά δεν αρέσει καθόλου να βλέπουν τη σιλουέτα ενός ανθρώπου. Για να πλησιάσετε το θέμα σας, μπορείτε να ξαπλώσετε κάτω, να καθίσετε κάτω, να κρυφτείτε πίσω από φυτά ή μέσα σε μια κρυψώνα ή απλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα δίχτυ παραλλαγής. Όμως να θυμάστε ότι ο πιο σημαντικός κανόνας είναι να μην βλάπτουμε την άγριαζωή ή το περιβάλλον της. Καμία εικόνα δεν είναι πιο σημαντική από την υγεία και την ευημερία των ζώων.
Φωτογραφικές μηχανές και κιτ
Επί του παρόντος, χρησιμοποιώ δύο φωτογραφικές μηχανές Alpha 1, δηλαδή το μοντέλο που αποτελεί τη ναυαρχίδα της Sony. Η Alpha 1 συναγωνίζεται σε ταχύτητα το ταχύτερο πλάσμα του πλανήτη, τον πετρίτη, καταγράφοντας εικόνες με 50 εκατομμύρια pixel σε έως 30 fps. Στο παρελθόν έχω κάνει επίσης λήψεις με την Alpha 9 II της Sony, την οποία εξακολουθώ να χρησιμοποιώ ορισμένες φορές. Με τη χρήση μιας κάρτας SD αντέγραψα όλες τις ρυθμίσεις από τη μια κάμερα στην άλλη, έτσι ώστε να έχω πανομοιότυπες ρυθμίσεις και στις δύο φωτογραφικές μου μηχανές Alpha 1. Επιπλέον, έχω τοποθετήσει διαφορετικούς φακούς στην καθεμιά, ώστε να έχω τη δυνατότητα επιλογής ανάλογα με το θέμα που φωτογραφίζω και το περιβάλλον στο οποίο βρίσκομαι.
Ο κορυφαίος φακός μου για τη φωτογράφιση όλων των ειδών άγριας ζωής, αλλά ειδικά των πτηνών, είναι ο FE 600 mm f/4 G Master. Στην πραγματικότητα, δεν φεύγω ποτέ από το σπίτι χωρίς αυτόν. Ο συνδυασμός του αισθητήρα υψηλής ανάλυσης και της μεγάλης εστιακής απόστασης μού επιτρέπει να αποτυπώνω τις πιο μικρές λεπτομέρειες με ευκολία – αυτό είναι ιδιαίτερα χρήσιμο όταν φωτογραφίζω μικρότερα πουλιά.
Ωστόσο, όταν φωτογραφίζω μεγαλύτερα πουλιά, όπως π.χ. ένα γεράκι, αυτός ο φακός μπορεί πραγματικά να κάνει το θέμα να φαίνεται υπερβολικά μεγάλο στο κάδρο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, θα χρησιμοποιήσω τον απίστευτα ευκρινή φακό FE 400 mm f/2.8 G Master, ο οποίος επίσης θολώνει όμορφα το φόντο και είναι υπέροχος σε χαμηλό φωτισμό χάρη στο μεγάλο διάφραγμα f/2.8 που διαθέτει. Γενικά, θα έχω έναν ευρυγώνιο φακό στη δευτερεύουσα φωτογραφική μηχανή μου και ένα ακραίο παράδειγμα φακού αυτού του τύπου είναι ο φακός FE 12-24mm f/2.8 G Master. Χρησιμοποιώ αυτόν τον φακό όχι τόσο για άγριαζωή, αλλά περισσότερο για τοπία που προσθέτουν το υπόβαθρο στις ιστορίες που αφηγούμαι και, κάθε φορά, ο φακός αυτός δημιουργεί εικόνες που είναι ευκρινείς σε όλο το φάσμα του κάδρου.
Αν μπορούσα να επιλέξω δύο ακόμη φακούς της Sony, αυτοί θα ήταν ο FE 90 mm Macro και ο FE 70-200 mm f/2.8 G Master. Ο συγκεκριμένος φακός είναι ένας εύχρηστος φακός ζουμ «για όλες τις χρήσεις» και είναι εξαιρετικά χρήσιμος όταν βρίσκομαι πολύ κοντά σε μεγαλύτερα πουλιά και πρέπει να παραμείνω αόρατος ή όταν θέλω να τραβήξω μια φωτογραφία ενός πουλιού στο περιβάλλον του. Ο FE 90 mm Macro, ο οποίος είναι ίσως ο πιο ευκρινής φακός που έχω χρησιμοποιήσει ποτέ, είναι αυτός που έχω πάντα στην τσάντα φωτογραφικού εξοπλισμού. Δεν τον χρησιμοποιώ πολύ για εικόνες πουλιών, αλλά τον βγάζω από την τσάντα όταν θέλω να αποτυπώσω υφή και μοτίβα, καθώς και για λήψεις macro.
Ρυθμίσεις φωτογραφικής μηχανής
Δεν αποτελεί πιθανώς έκπληξη ότι το κορυφαίο χαρακτηριστικό της Alpha 1 της Sony είναι η λειτουργία παρακολούθησης αυτόματης εστίασης (AF). Είναι απίστευτο να μπορείς να στοχεύεις κάπου και να εστιάζεις, ενώ η φωτογραφική μηχανή παρακολουθεί συνεχώς το θέμα. Ενώ αυτό είναι παιχνιδάκι όταν χρησιμοποιεί κανείς την Alpha 1 της Sony, η επόμενη πρόκληση για τον φωτογράφο πτηνών είναι να διατηρήσει το θέμα στο κάδρο.
Ανάλογα με το μέγεθος και το είδος του πουλιού και σε συνδυασμό με τον βαθμό κατά τον οποίο ελέγχω την κατάσταση, θα χρησιμοποιήσω τη λειτουργία εστίασης σε μοναδικό σημείο (Single Point AF), ρυθμισμένη στο σημείο παρακολούθησης με το μικρότερο μέγεθος. Αν νιώσω ότι η δράση μπροστά μου μπορεί να αλλάξει σε κλάσματα δευτερολέπτου – κάτι που συμβαίνει πάντα στη φωτογράφιση άγριας ζωής – θα αλλάξω τη ρύθμιση επιλέγοντας το σημείο παρακολούθησης μεγάλου μεγέθους ώστε να διασφαλίσω ότι δεν πρόκειται να χάσω τίποτα. Στη συνέχεια, θα κάνω λήψη επιλέγοντας τη ρύθμιση Wide AF (Ευρεία περιοχή αυτόματης εστίασης) για εξαιρετικά γρήγορη δράση, όπως πουλιά που πετούν από πάνω, και η φωτογραφική μηχανή εστιάζει με ευκολία στο κοντινότερο θέμα, κάτι που είναι ιδανικό για πουλιά που πετούν.
Έχω διαπιστώσει επίσης ότι οι πιο δραματικές λήψεις γίνονται κατά τη φωτογράφιση πουλιών με ενεργοποιημένη τη λειτουργία Animal Eye AF (αυτόματη εστίαση στα μάτια για ζώα). Με την Alpha 1 της Sony, μπορείτε να παρακολουθείτε ακόμη και το μάτι ενός πουλιού ενώ αυτό πετά! Η δυνατότητα αυτή λειτουργεί εξαιρετικά – τα τελικά αποτελέσματα μιλούν από μόνα τους.
Φόντο
Το φόντο αποτελεί ένα ουσιαστικό μέρος της φωτογραφίας. Όταν φωτογραφίζω μέσα από μια κινητή κρυψώνα, μπορώ να λάβω μια θέση που θα μου επιτρέψει να αποτυπώσω το συγκεκριμένο μέρος του φόντου που θέλω. Εάν περπατάς και προσπαθείς να εντοπίσεις θέματα προς φωτογράφιση, δεν έχεις τον ίδιο βαθμό ελέγχου όπως όταν παραμένεις σε ένα καλά επιλεγμένο σημείο. Για παράδειγμα, το φόντο μπορεί να είναι αρκετά πληκτικό αν ο ουρανός δεν έχει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ή χρώματα. Οπότε, προσπαθώ πάντα να έχω ως φόντο το τοπίο που βρίσκεται πίσω από το θέμα.
Ορισμένες τοποθεσίες είναι μουντές και, επομένως, δε σου προσφέρουν τα εξαιρετικά ζωηρά χρώματα στο προσκήνιο. Λατρεύω τα φωτεινά χρώματα και συχνά φωτογραφίζω αργά το βράδυ ή νωρίς το πρωί κατά τη διάρκεια της άνοιξης και του καλοκαιριού, για να αποτυπώσω κάποιες από αυτές τις ιδανικές συνθήκες που βελτιώνουν τα χρώματα. Μπορεί να είναι πολύ επικίνδυνο να είσαι φωτογράφος που φιλοδοξείς να βγάζεις πολύχρωμες φωτογραφίες, αλλά, ανάλογα με την τοποθεσία στην οποία βρίσκεσαι στον κόσμο, εκείνες οι στιγμές είναι συχνά οι στιγμές όπου τα πουλιά και το φως παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
"Απλώς αγαπάω τα άγρια θαύματα του φυσικού κόσμου και με ελκύει ιδιαίτερα η εντυπωσιακή ομορφιά των διαφορετικών εκφράσεων του ανθρώπινου πολιτισμού".