πελεκάνος της δαλματίας στον αέρα

Προφίλ φακού | FE 300 mm f/2.8 GM OSS

Gustav Kiburg

Από τη φωτογράφιση θηλαστικών, εντόμων και πουλιών από τον παγωμένο Αρκτικό Κύκλο μέχρι τη ζέστη και την υγρασία του Ισημερινού, εμπιστευόμαστε την επαγγελματική κρίση του επαγγελματία φωτογράφου άγριας ζωής Gustav Kiburg όταν πρόκειται να επιλέξει τον κατάλληλο φακό. Επιστρέφοντας πρόσφατα από την πανέμορφη λίμνη Κερκίνη στην Ελλάδα, την πατρίδα των πελεκάνων της Δαλματίας, καθίσαμε με τον Gustav για να μάθουμε τα πάντα για τον έρωτά του με τον φακό FE 300mm f/2.8 GM OSS της Sony.

πελεκάνος της δαλματίας που κοιτάζει τη φωτογραφική μηχανή © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS + 2x Teleconverter | 1/1600s @ f/5.6, ISO 1000

Στη λίμνη Κερκίνη, το φως και τα πουλιά σίγουρα έκαναν δυναμική εμφάνιση. «Είναι ένα από τα καλύτερα μέρη για να φωτογραφίσει κανείς πουλιά στην Ευρώπη», λέει ο Kiburg. «Χιλιάδες είδη – πολλά από αυτά σπάνια και απειλούμενα με εξαφάνιση – σταματούν εκεί στις μεταναστευτικές τους διαδρομές. Τον χειμώνα, είναι ιδανική για τη φωτογράφιση πελεκάνων. Είναι πανέμορφα, πολύχρωμα πουλιά, ειδικά εκείνη την εποχή του χρόνου, όταν το φτέρωμα των αρσενικών πλησιάζει στην κορύφωσή του, όντας έτοιμοι για το ζευγάρωμα».

πλάγιο προφίλ πελεκάνου στο ζεστό απογευματινό φως © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS + 2x Teleconverter | 1/6400s @ f/5.6, ISO 2000

Χρησιμοποιώντας μια μικροσκοπική βάρκα για να πλησιάσει όσο το δυνατόν πιο κοντά στους πελεκάνους, ο Gustav ήταν απαραίτητο να ξεκινά στις 6:30 το πρωί, όπως λέει: «τότε είναι που το φως είναι το καλύτερο και τα χρώματα στο φτέρωμά τους φαίνονται πιο ζωηρά».

Πέρα λοιπόν από την ευνοϊκή επίδραση των «χρυσών ωρών», πού αρχίζουν να εφαρμόζονται οι έννοιες του «φωτός» στον FE 300mm f/2.8;

«Ένας σταθερός φακός όπως ο φακός των 300mm είναι συνήθως καλύτερος από έναν αντίστοιχο φακό ζουμ σε ποιότητα», απαντά, «αλλά αυτός ο φακός πρέπει να είναι αρκετά ελαφρύς για να χρησιμοποιηθεί – και να συγκεντρώνει αρκετό φως μέσω του διαφράγματός του για να είναι χρήσιμος. Για τη φωτογράφιση στη λίμνη Κερκίνη, χρησιμοποίησα τον φακό τοποθετημένο στην Alpha 1 της Sony και σε συνδυασμό με τους τηλεμετατροπείς 1.4x και 2x της Sony».
πελεκάνος με μεγάλο πορτοκαλί ράμφος και φουντωτό φτέρωμα © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/5.0, ISO 1000

«Το φυσικό βάρος ενός φακού όπως αυτός, είναι εξαιρετικά σημαντικό όταν φωτογραφίζεις με το χέρι και προσπαθείς να τραβήξεις πουλιά σε πτήση, επειδή σε αυτές τις περιπτώσεις δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις τρίποδο ή μονόποδο», εξηγεί ο Gustav. «Με βάρος μόλις 1470 γραμμάρια, ο φακός των 300mm είναι κάτι που μπορώ να χρησιμοποιώ για πολλές ώρες. Αυτό δεν ισχύει πάντα για τους φακούς σταθερής εστιακής απόστασης ή τους φακούς ζουμ, και για φακούς όπως ο FE 400mm f/2.8 GM OSS, όσο εξαιρετικοί και αν είναι, μπορούν να κάνουν το χέρι σου να τρέμει μετά από εκτεταμένη χρήση».

πελεκάνος της δαλματίας σε πτήση © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS | 1/10000s @ f/4.0, ISO 2000

«Όσον αφορά την αποτύπωση του φωτός», συνεχίζει, «ένας φακός f/4 θα ζύγιζε ακόμη λιγότερο, φυσικά, αλλά ένα διάφραγμα f/2.8 είναι ζωτικής σημασίας για τον διαχωρισμό των θεμάτων, τη φωτογράφιση σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού και την εργασία με τηλεμετατροπείς. Και ενώ είναι ένας εξαιρετικός φακός από μόνος του, είναι με το τελευταίο που ενθουσιάστηκα πραγματικά με τη χρήση των 300mm».

«Ο φακός είναι επίσης απίστευτα ευκρινής και αυτός είναι ένας άλλος βασικός παράγοντας όταν σκέφτεται κανείς να χρησιμοποιήσει τηλεμετατροπείς», λέει ο Gustav. «Βασικά, οι τηλεμετατροπείς λειτουργούν καλύτερα σε σταθερούς φακούς υψηλής ποιότητας. Είναι απλώς θέμα φυσικής. Λειτουργούν και στους φακούς ζουμ, και υπάρχουν πλεονεκτήματα, αλλά όχι στον ίδιο βαθμό. Έτσι, με αυτόν τον εξαιρετικό φακό ως σημείο εκκίνησης, μπορώ να προσθέσω έναν μετατροπέα 1.4x και να έχω έναν φακό 420mm f/4 ή να προσθέσω ένα μοντέλο 2x και να έχω επίσης έναν πολύ ευκρινή φακό 600mm f/5.6. Ένας αρχικός φακός με μικρότερο διάφραγμα σημαίνει πολύ πιο αργά διαφράγματα στη συνέχεια».

πελεκάνος που γλιστράει μέσα στο νερό © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS | 1/6400s @ f/5.0, ISO 1000

«Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι μπορώ να τραβήξω μεγαλύτερα ζώα με τον φακό ως στάνταρ, να προσθέσω τον 1.4x για μεγάλα πουλιά ή να χρησιμοποιήσω τον 2x για μικρά πουλιά και για εκείνα που είναι λίγο πιο επιφυλακτικά απέναντί μου», συνεχίζει. «Σε συνδυασμό με την Alpha 1, έχω ένα ολοκληρωμένο κιτ με το οποίο μπορώ να τραβήξω πρακτικά κάθε είδους άγριας ζωής, και όλα χωράνε σε μια μικρή τσάντα!»

Αχώριστος με την Alpha 1, ο Gustav είναι πεπεισμένος ότι η ποιότητα του συνδυασμού είναι τόσο καλή που μοιάζει με ψέμα. «Η ποιότητα της ταχύτητας αυτόματης εστίασης, η ευκρίνεια, η ανάλυση και η σταθεροποίηση, σημαίνουν ότι στην πραγματικότητα ο φωτογράφος είναι αυτός που θα φταίει αν κάτι δεν πάει καλά. Είναι σαν η φωτογραφική μηχανή και ο φακός να λένε: «Είμαστε έτοιμοι γι' αυτό – είσαι κι ΕΣΥ έτοιμος;» Έτσι, από την πλευρά μου, βεβαιώνομαι ότι όλα όσα χρειάζομαι είναι έτοιμα πριν ξεκινήσω μια φωτογράφιση. Γνωρίζω τις ρυθμίσεις αυτόματης εστίασης και την έκθεση που χρειάζομαι και ξέρω ότι η φωτογραφική μηχανή και αυτός ο φακός θα κάνουν τα υπόλοιπα. Δεν χρειάζεται καν να κοιτάξω για να δω αν η εικόνα είναι ευκρινής!»

πελεκάνος που προσγειώνεται με το φτερό του να αγγίζει το νερό © Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 300mm f/2.8 GM OSS + 2x Teleconverter | 1/1000s @ f/5.6, ISO 400

Ο Gustav αναφέρει μία από τις αγαπημένες του λήψεις από τη λίμνη Κερκίνη: ένας πελεκάνος που γλιστράει πάνω στο νερό, στο χρυσαφένιο πρωινό φως, με την άκρη του φτερού του μόλις να αγγίζει την επιφάνεια και ολόκληρο το θέμα να είναι τόσο πεντακάθαρο όσο και η ίδια η λίμνη. «Αυτό τραβήχτηκε με τον φακό των 300mm και τον τηλεμετατροπέα 2x», περηφανεύεται ο Gustav, «και έχει τόσο εξαιρετική ευκρίνεια, που μπορείς να δεις τις σταγόνες του νερού στα πόδια και στο στήθος του. Είναι ένας φακός που μπορεί να μου δώσει απίστευτη ποιότητα σε μια τεράστια γκάμα θεμάτων και είναι τόσο ελαφρύς που μπορώ να περνάω όλο και περισσότερο χρόνο κάνοντας αυτό που αγαπώ».

Προϊόντα που παρουσιάζονται

Gustav Kiburg

Gustav Kiburg | Netherlands

"Κακός καιρός σημαίνει καιρός με χρώματα"

Σχετικές ιστορίες

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το ενημερωτικό δελτίο του α Universe

Συγχαρητήρια! Γραφτήκατε με επιτυχία στο ενημερωτικό δελτίο του α Universe

Εισαγάγετε μια έγκυρη διεύθυνση email

Μας συγχωρείτε! Παρουσιάστηκε πρόβλημα.

Συγχαρητήρια! Γραφτήκατε με επιτυχία.